Modern Love (TV seriál)

Love8 resizeExistuje množstvo druhov lásky. Romantická, rodičovská, súrodenecká, kamarátska. Komplikovaná, chaotická, trpezlivá, unavujúca, dychberúca. Bez ohľadu na vek, vzhľad, etnikum či okolnosti. Mnohé z veľkých a silných lások ostanú navždy zapadnuté prachom. Nikto sa o nich nikdy nedozvie. A aj keď sú to bežné príbehy bežných ľudí, ktorí majú bežné aj zložitejšie životné osudy, každý z nich je niečím výnimočný.

Podobne ako Modern Love, kde sú rozmanité príbehy lásky reflektované ako pars pro toto – reprezentujú teda časť za celok. Individuálny príbeh lásky je príbehom lásky mnohých ľudí kdekoľvek na svete. Producent a režisér John Carney bol Love resizeproti tomu, aby boli tieto príbehy zamietnuté pod pomyselný koberec. Preto ich radšej zozbieral a pretavil na filmové plátno v podobe vzťahovej minisérie, eseje s názvom Modern Love. Takto vznikla séria, ktorá je mimochodom adaptáciou stĺpčeka a podcastu New York Times, pripomínajúca woodyallenovský film o rozmanitých láskach na Manhattane, analógiu k seriálu Sex v meste o zúfalej snahe nájsť pravú alebo aspoň dočasne pravú lásku, či farebnú muzikálnosť La La Landu. Táto miniséria spája všetky tieto aspekty notoricky známych filmov a seriálov.

Samotný Carney režíroval presne štyri z ôsmich zdanlivo nesúvisiacich epizód, pričom každá z nich je osobitá. Prvá rozpráva príbeh o mladej žene, ktorá po náhodnej známosti otehotnie, druhá Love4 resizezase o zistení, že pravú lásku máme zvyčajne pod nosom, tretia o zložitosti nájsť si lásku kvôli psychickej chorobe, ďalšia zase o vyprchaní i zotrvaní lásky v priebehu rokov, o náhodnej láske, ktorá sa vyvinie zo známosti na jednu noc alebo o rodičovskej láske k ešte nenarodenému dieťaťu a jeho matke. Postavy oscilujú medzi platonickou láskou a triezvym racionalizmom.

Aj keď každá časť je výnimočná a originálna, vždy sa nájdu také, ktoré vytŕčajú z radu. Jednou z najvýraznejších častí je epizóda o mladej právničke Lexi (Anne Hathaway) trpiacou bipolárnou poruchou. Lexi svoju chorobu vníma prostredníctvom ambiciózne divadelnej a farebnej šošovky. Táto časť je charakteristická Love2 resizemnožstvom vzletov i pádov nielen v jej zložitých osobných vzťahoch, ale aj v profesionálnom živote. Zároveň prináša pravdepodobne aj najdôležitejšie posolstvo zo všetkých, a síce prijať ju takú, aká naozaj je. So všetkými dobrými i zlými vlastnosťami.

Zdanlivo nesúvisiace príbehy sa napokon spájajú v poslednom z príbehov o znovuobjavení i strate lásky. V závere záverečnej časti sa hlavná hrdinka rozhodne znova prejsť ulicami osamelého i preplneného Manhattanu ukrývajúceho všetky tieto jedinečné príbehy výnimočných ľudí. Počas tejto oslobodzujúcej prechádzky ulicami najznámejšej newyorkskej mestskej časti náhodne stretáva Love7 resizevšetkých ostatných protagonistov z jednotlivých častí. Miniséria Modern Love sa nám tak nečakane v poslednej časti spája ako roztrúsené puzzle a my si uvedomíme, aká je láska rôznorodá a v podstate aj to, že skutočne nepozná hranice. Fyzické, psychické, emocionálne či demografické.

A aj keď sú tieto príbehy založené na skutočných esejach, majú aj istú dávku dramaturgickej fikcie. Svedčí o tom aj nevysvetliteľne dlhý zoznam portrétov Eda Sheerana v tomto fiktívnom svete. Celkovo je tento pocit jednou z anekdot, o ktorých sa hovorí stále dokola, až kým sa nevyhladia do jedného známeho tvaru, pričom Love5 resizestrácajú všetky drsné a nepríjemné okraje toho, čo sa v priebehu času stalo.

Modern Love reflektuje viac i menej dramatické a neopakovateľné príbehy lásky, ktoré sú sladké, horkosladké i horké zároveň. Krásny svieži deň plný farieb vystrieda monochromatická realita sprevádzaná aj takým strašiakom, ako je depresia. Vzťahový ideál zase schematickosť manželstva. No a náhodné stretnutia zase náhle vytriezvenie. Spoločne tak vytvára analýzu vzťahov ako takých. Či už sú alebo nie sú naplnené láskou.

Love3 resizeModern Love (TV seriál), USA, 2019
Dĺžka: 4 h 13 min. (Minutáž: 29–35 min.)
Réžia: John Carney, Sharon Horgan, Tom Hall, Emmy Rossum
Scenár: John Carney, Sharon Horgan, Tom Hall
Kamera: Yaron Orbach
Strih: Ken Eluto
Scénografiea: Scott P. Murphy
Kostýmy: Lucy W. Corrigan
Hrajú: Sofia Boutella, Gary Carr, Olivia Cooke, Brandon Victor Dixon, Tina Fey, John Gallagher Jr., Andy Garcia, Julia Garner, Anne Hathaway, Catherine Keener, Cristin Milioti, Dev Patel, Andrew Scott, John Slattery, Shea Whigham, Angela Oh, Caitlin McGee, Charlie Meany, Grayson Powell, Jake Hanson, Quincy Tyler Bernstine, Judd Hirsch, Sarita Choudhury, Ted Allen, Ed Sheeran, Jane Alexander, James Saito, Peter Hermann, James Waterston, Will Cooper, Laurentiu Possa, Delaney Moro, Myha'la Herrold
Distribúcia: Netflix