Hriešna duša 1-3. séria (The Sinner, TV seriál)

Dusa3 resizeHľadanie tajomstiev, obklopujúcich ľudskú existenciu, ponúkajú príbehy v najrôznejších variáciách a svojim divákom predvádzajú upokojujúce zistenia, jednoduché i zložitejšie. Pre seriál s anglickým názvom Hriešnik (Sinner) sú záhadou nevysvetliteľné ľudské činy. Nevysvetliteľné ani tými, ktorý ich spáchajú.

Read More

V prvej sérii ubodá žena nožom neznámeho muža na pláži. Lúpe synovi ovocie a odrazu, z neznámeho popudu sa naň vrhne bez akejkoľvek úvahy a prípravy. V druhej sérii sa príbeh viny otvára v malom hoteli, kde sa objavia mŕtvoly muža a ženy. Otrávil ich jedovatou rastlinou malý chlapec. Všetko je jasné, spravodlivosť môže konať, netreba ani namáhavo Dusa5 resizezbierať dôkazy. Detektív Harry Ambrose (Bill Pulmann) má s podobnými činmi vlastné skúsenosti. Ako dieťa zapálil dom, v ktorom zhorela jeho matka. Nesúhlasí preto s jednoduchými závermi. Vie, že rekonštrukcia viny má racionálne jadro. Hľadá ho vlastnými metódami, ktoré prekračujú bežné policajné schémy vyšetrovania a vzbudzujú počiatočnú nedôveru. Ich výraznou črtou je empatia s obvinenými. Snaží sa preskúmať ich minulosť a detailne konštruovať motív vraždy. Zápasí i s vlastnými démonmi a veľmi dobre vie, aká krehká môže byť hranica medzi  vedomím a podvedomím, vymykajúcim sa kontrole, naplneným hriešnymi potrebami i túžbami.

Dusa7 resizeŽena, vraždiaca na pláži z prvej série, je Cora Tanetyová (Jessica Biel), žije usporiadaný rodinný život. Tvrdí, že Frankieho Belmonta nepoznala, k vine sa prizná a čaká ju súd. Ambrosovi sa podarí získať čas a presvedčí Coru, aby na vysvetlení svojho náhleho popudu spolupracovala. Vraciame sa teda do minulosti, k jej rodine, ovládanej autoritatívnou matkou. V jej mocenskom rádiuse sa pohybujú jej dve dcéry. Corina sestra trpí nevyliečiteľnou chorobou. Tej sa podriaďuje aj život  dospievajúcej tianedžerky Cory. Keď sa rodinná situácia stáva neúnosnou, chce utiecť, ale sestra ju nasleduje. Jej spomienky si Ambrose objedná Dusa2 resizeu hypnotizérky. Točia sa okolo záhadného večierka, po ktorom sa jej stopy na dva mesiace strácajú. Preberie sa s rukami, dopichanými od drog a vo vyšetrovaní sa objavuje istý J. B. Ambrose, ktorý zistí spojenie s drogovou mafiou a v snahe o obnovenie pamäte ju dovedie do klubu Beverwyck, miesto kde sa stretla so študentom medicíny Frankiem.

Scenár všetkých troch sérií vznikol podľa románov spisovateľky Petry Fammesfahr, nemeckej Patricie Highsmith. Najvýraznejším motívom zločinov sú psychické deformácie páchateľov a ich pôvod siaha do minulosti. V tej detektív stopuje vývoj, smerujúci k osudovému činu. Ambrose je postavou premýšľavého introverta, jeho repliky sú úsporné a Bill Pullman túto máloslovnosť zvláda Dusa8 resizeherecky naozaj skvele. Značná časť scenára sa venuje jeho komplikovanému súkromiu a vzťahom k ženám. Nie je preto problém presvedčiť diváka o tom, že rozumie aj tým najskrytejším impulzom hriešnych duší. Otcovský imidž s mierne ošuntelým zovňajškom, dokáže účinne maskovať jeho neomylnú detektívnu intuíciu.

Druhá séria je situovaná do prostredia uzavretej sekty, z ktorej sa snažila uniknúť dvojica, záhadne zlikvidovaná malým Julianom. Do čaju im namiešal jedovatú rastlinu durman obecný a Ambrose Dusa resizerozplieta pozadie zložitého príbehu. Pomáha mu miestna policajtka Heather Novacková (Natalie Paul). Jej otec Jack (Tracy Letts) s Ambrosom vyrastal. Heather zároveň pátra po svojej priateľke. Jej stopy viedli do komunity sektárov. Vedie ju Vera Walkerová (Carie Coon) a tvrdí, že Julian je jej syn. Snaží sa ho za Ambrosovej pomoci dostať z väzenia. Julianov pôvod je kľúčom k vysvetleniu všetkého, čo viedlo  k tragickým udalostiam.

Aj keď obe série neprichádzajú s objavnými témami a prostrediami, ako je drogová mafia alebo uzavretý svet sekty, dôraz na Dusa6 resizepsychologickú kresbu postáv a ich zvláštna projekcia do prostredia, vystavaného v delirizujúcich tónoch, stierajúcich hranicu medzi reálnym a ireálnym, prináša silnú tému, večné tajomstvo ľudskej psyché. Neustále prekvapuje a provokuje k novým príbehom. Z tohto hľadiska najsilnejšou sériou je tá tretia, ktorá mala premiéru vo februári 2020 a ešte nie je v programe Netflixu. Podľa vyjadrenia produkcie je posledná, no zatiaľ to nie je oficiálne potvrdené.

Dvojica spolužiakov, Nick a Jamie, experimentuje so smrťou. Dusa9 resizeVedie Nick a Jamie sa po sérii pokusov zažiť  pohyb na definitívnej hranici, odpojí. Chce žiť inak, ožení sa a so ženou Leelou čakajú dieťa. V jeden večer sa Nick objaví na prahu Jamieho domu a toto stretnutie končí Nickovou smrťou. Havarujú na nočnej ceste a Harry Ambrose sa snaží odkryť ich  cestu na hrane. Jamie, ktorý učí na miestnej univerzite, sa utrhne a Harryho sa snaží „zasvätiť“. Táto aktívna inštruktáž deštrukcie nemá dobrý koniec, ale Harry dokáže napriek tejto lekcii vykročiť späť do života.

Dusa10 resizeHriešna duša (The Sinner, TV seriál), USA, 2017–2020,
Dĺžka: 17 h 28 min (Minutáž: 42–49 min)
Manažér projektu: Derek Simonds
Réžia: Antonio Campos, Brad Anderson, Cherien Dabis, Jody Lee Lipes, Tucker Gates, John David Coles, Adam Bernstein, Andrew McCarthy
Predloha: Petra Hammesfahr (kniha)
Scenár: Petra Hammesfahr, Liz W. Garcia, Derek Simonds, Ellen Fairey, Tom Pabst, Hannah Shakespeare, Jonathan Caren, Julie Siege, Samir Mehta
Kamera: Jody Lee Lipes, Radium Cheung
Hudba: Ronit Kirchman
Strih: Gary Levy, Matthew Hannam, Erica Freed Marker, Aaron Yanes
Scénografia: Scott Kuzio, Matthew Munn, Dina Goldman, Missy Berent Ricker (set dekoratér)
Kostýmy: Hope Hanafin, Jennifer von Mayrhauser, Jeriana San Juan
Producenti: Randy Sutter, Tom Pabst, Donna E. Bloom
Hrajú: Jessica Biel, Christopher Abbott, Bill Pullman, Patti D'Arbanville, Teri Wyble, Robert Funaro, C.J. Hunt, Jacob Berger, Adrienne Lovette, Abby Miller, Dohn Norwood, Rebecca Wisocky, Nadia Alexander, Mike Holt, Jules Haven, Granit Lahu, Kathryn Erbe, Jacob Pitts, Enid Graham, Orlagh Cassidy, Susan Pourfar, Peggy Gormley, Danielle Burgess, Pamela Gray, C.J. Wilson, Carrie Coon, Elisha Henig, Natalie Paul, Adam David Thompson, Adam LeFevre, Rosemary Howard, Leslie Fray, Joanna Adler, Elaine del Valle, Gary Hilborn, Rodrigo Lopresti, Justin Silver, John Rue, Aamira Martinez, David Call, Jay O. Sanders, Arthur French, Jamie Neumann, Tracy Letts, Victor Williams, Kiran Merchant, Hannah Gross, Allison Case, Melanie Nicholls-King, Marc Menchaca, Samrat Chakrabarti, Richard Bekins, Eva Kaminsky, Antonio Ortiz, Brennan Brown, Martin Shakar, Marceline Hugot
Distribúcia: Netflix