Svetlo môjho života (Light of My Life)

Svetlo resizeCasey Affleck 44-ročný americký herec, scenárista a režisér už dávno nie je len ten mladší brat slávnejšieho Bena, práve naopak, ako hercovi sa mu dokonca dostáva viac uznania. Najnovšie sa snaží vyrovnať svojmu bratovi aj v ambicióznosti vlastných režijných počinov, tam má však Casey ešte čo robiť.

Read More

Ben má totiž za sebou výrazné úspechy so snímkami Gone, Baby, Gone, Mesto a predovšetkým má na konte oscarové Argo. V prvom menovanom si hlavnú mužskú úlohu zahral Casey a v spojitosti so snímkou Zabitie Jesseho Jamesa Svetlo2 resizezbabelcom Robertom Fordom išlo bez preháňania o jeho vstup do najvyššej hollywoodskej ligy. Bolo zrejmé, že herec nebude mať záujem presadiť sa v letných blockbusteroch či komiksových adaptáciách, čo sa potvrdilo jeho účasťou v dráme Miesto pri mori (Manchester By the Sea), za ktorú získal zaslúženého Oscara. Ako režisér debutoval v roku 2010 mystifikačnou komédiou I´m Still Here o fiktívnom životnom rozhodnutí Joaquina Phoenixa ukončiť kariéru. Nešlo tak ani zďaleka o projekt, ktorý si robí nárok na komerčný úspech. Na ďalší jeho režijný počin sme si museli počkať takmer celú dekádu a prekvapivo ide o žáner postapokalyptického science fiction.

Veci však treba uviesť na pravú mieru, nejde o žiaden vizuálne ohurujúci obraz zdevastovaných metropol blízkej či vzdialenej Svetlo3 resizebudúcnosti. Spoločne s hrdinom, mužom v strednom veku a jeho dcérou, strávime takmer celý čas v divokej americkej prírode, kde dvojica občas narazí na zo dňa na deň prežívajúcich obyvateľov krajiny. Rovnako aj im ide o holé prežitie, čo si občas vyžaduje neortodoxné riešenie situácií. Pokiaľ vám tento námet nepríde príliš originálny, tak sa rozhodne nemýlite. Zápletka je jednoduchá, zhruba pred desiatimi rokmI, následkom bližšie nešpecifikovanej nákazy, začali vymierať na Zemi ženy. Otec sa tak snaží svoju dcéru okoliu predstavovať ako syna, čo v jej veku, vďaka krátkemu účesu, nie až taký problém. V podstate s rovnakým námetom prišli prednedávnom aj tvorcovia snímky Only: Jediná s Freidou Pinto v hlavnej úlohe. Tam však bol fiktívny svet viac Svetlo8 resizeprekreslený, Svetlo môjho života necháva viac priestoru diváckej fantázii. No a, pochopiteľne, nesmieme zabudnúť ani na kultové dystopické sci-fi Cesta: The Road Johna Hillcoata s Viggom Mortensenom. Čo sa týka atmosféry, alebo aj využitia flashbackov s mŕtvou manželkou, tak tu sa Affleck inšpiroval možno až príliš.

Ide tak skôr o akúsi fajnšmekerskú záležitosť pre fanúšikov tohto subžánru science fiction, ktorí s obľubou budú porovnávať nielen tieto tri snímky, ale aj iné, ku ktorým má Svetlo môjho života blízko, spomeňme  napríklad sociálnu drámu Leave no Trace, alebo aj zbožňovaných Potomkov ľudí Alfonsa Cuaróna. Casey Affleck sa od spomínaných titulov snaží odlíšiť ešte pomalším Svetlo5 resizetempom a dôrazom na dlhé dialógy medzi otcom a dcérou v dlhých statických záberoch. No a aj v tomto smere sa naskytuje ďalšie prirovnanie, a to ku Ghost Story, duchárskej meditatívnej milostnej dráme, kde hral Affleck ducha v bielej plachte. V tomto prípade ide však iba skôr o tempo a meditatívny charakter rozprávania. Svetlo môjho života je solídne nakrútený film a aj napriek spomínaným pripomienkam nezačne nikdy nudiť. Chýba mu však razantnejší vývoj deja, divák totiž sleduje prevažne ten istý variant jednej situácie. Našťastie, film má jasne daný smer a končí vzhľadom na predchádzajúci priebeh logicky. Určite však zabudnite na silné melodramatické emócie, tu sa hrá na Svetlo6 resizesubtílnejšiu a chladnejšiu strunu.

Veľkým hereckým zjavom je Anna Pniowsky v úlohe dieťaťa. Pri pohľade na jej výraz počas filmu určite uveríte, že ju môže okolie považovať za chlapca. Herečka taktiež zvláda aj záverečný prerod jej postavy. Otca si zahral samotný Casey Affleck, na nepoznanie zmenený vďaka dlhým vlasom a mohutnej brade. Jeho herecký prejav tu nemusí rozhodne sadnúť každému. Affleck nie je žiaden prvoplánový krásavec a dokonca nemusí byť ani Svetlo10 resizekaždému ako človek sympatický. Ale práve z týchto ambivalentnejších čŕt jeho vonkajšieho prejavu na verejnosti herec skvele ťaží pri stvárňovaní rôznorodého typu postáv. Nejde, samozrejme, o tak silný výkon ako v prípade Miesta pri mori a ani o tak silný filmový zážitok akým bolo napríklad Gone, Baby, Gone, Svetlo môjho života však poteší fanúšikov postapo subžánru, prípadne milovníkov drám zaoberajúcich sa vzťahom rodiča a dieťaťa ocitajúcich sa v netradičnej situácii.

Svetlo9 resizeSvetlo môjho života ( Light of My Life), USA, 2019
Dĺžka: 119 minút
Réžia: Casey Affleck