Crème de la Crème - 7 francúzskych filmových delikates

Cremelogo resizeUž po siedmykrát prinesie do slovenských kín Týždeň francúzskeho filmu Crème de la Crème výber toho najzaujímavejšieho, čo sa za posledný rok nakrútilo v európskej filmovej veľmoci, vo Francúzsku.

„Suverenita kultúry nie je v podmienkach, aké dáva „vlastným“, ale v tom, ako odvážne a inšpiratívne sa otvára iným. Crème de la Cme  (25. – 31. marec) predstavuje tradične výrazných francúzskych režisérov, avšak tento rok cieľavedome aj tvorcov francúzskych filmov pôsobiacich mimo tradičného francúzskeho filmového kruhu.“ zdôvodňuje svoj výber CEO Film Europe Ivan Hronec. „Francúzsko netvorí jedna, ale viacero kultúr. Ambíciou Creme de la Creme je tieto kultúry nájsť a predstaviť slovenskému publiku.“ dokončuje.

Siedmy ročník Týždňa francúzskeho filmu, ako súčasť Mesiaca Frankofónie na Slovensku, pripravuje spoločnosť Film Europe už tradične v spolupráci s Francúzskym inštitútom na Slovensku. Prehliadka prináša výber z toho najlepšieho, čo ponúka súčasná francúzska kinematografia. Program tvoria 4 sekcie:  Premiéry, Profil Juliette Binoche, Komédie, Filmy pre deti.

Oceňovaný japonský režisér Hirokazu Koreeda sa po prvýkrát predstaví francúzsky hovoriacim filmom Pravda Pravda resize(2019). Ten na festivale v Benátkach získal nomináciu na Zlatého leva. V snímke si bok po boku zahrajú francúzske filmové hviezdy Catherine Deneuve, Juliette Binoche a sekundovať im bude americký herec Ethan Hawke. Film rozpráva o búrlivom stretnutí medzi scenáristkou Lumir a jej slávnou matkou a herečkou Fabienne, ktorá vydáva knihu pamätí a zároveň nakrúca sci-fi film, v ktorom stvárňuje dcéru večne mladej matky. Skutočnosť sa mieša s fikciou a matka s dcérou musia k sebe opäť nájsť cestu...

Ďalším úlovkom bude film Bedári od režiséra Ladja Lya, ktorý pochádza z Mali. Jeho apokalyptickí Bedári s cenou za réžiu z Bedari resizeCannes a s nomináciou na Oscara sú zrejme najvýraznejším francúzskym filmom minulého roka. Film zobrazuje špeciálnu kriminálnu jednotku na predmestí Paríža, ktorá sa ocitne uprostred vojny gangov. Snímka inšpirovaná parížskymi nepokojmi z roku 2005 sa odohráva na pôde súčasného Montfermeilu, kde sa búrili slávni Bedári Victora Huga.

Režisérske duo, bratia Dardennovci, prichádza s ďalším filmom, ktorý získal nielen pochvalné kritiky, ale aj cenu za najlepšiu réžiu na vlaňajšom festivale v Cannes. Ich snímka Mladý Ahmed rozpráva príbeh zasadený do súčasného Belgicka. Zachytáva vnútorný boj trinásťročného Ahmeda, ktorý sa musí rozhodnúť medzi ideálom čistoty islamského imána a životnými pokušeniami.

O Zlatú palmu v Cannes sa uchádzal aj Arnaud Despleschin s filmom Zľutovanie, v ktorom si zahrala herečka Léa Zlutovanie resizeSeydoux. Tá je predovšetkým známa z filmu Život Adele (2013) alebo ako jedno z Bondových dievčat Spectre (2015). Toto unikátne krimi opisuje udalosti jednej vianočnej noci vo francúzskom Roubaix. Policajný šéf Daoud a zelenáč Louis musia vyriešiť vraždu staršej ženy. Zhodou okolností vo väzbe skončia dve susedky obete – mladé milenky Claude a Marie.

Bezstarostné dievča je ľahké a svieže filmové dielo, ktoré očarilo v jednej z nezávislých sekcií v Cannes a získalo cenu za najlepší francúzsky hovoriaci film. Snímka rozpráva príbeh Bezstarostnedievca resizedospievania jedného neskúseného a druhého až príliš skúseného dievčaťa odohrávajúci sa v slnečnom prostredí Francúzskej riviéry.

Po originálnom muzikále Johanka Superstar sa režisér Bruno Dumont vracia s rovnakou herečkou k nadčasovej téme ženské hrdinky vo filme Johanka z Arku. Na poslednom Cannes mu zaň udelili Zvláštna cenu poroty v sekcii Un Certain Regard.

Druhým filmom zo sekcie premiéry, v ktorom si zahrala svetoznáma Juliette Binoche, je snímka Kto si myšlíš, že som. Snímka od režisérky Safy Nebbou sa zaoberá témou falošnej identity na sociálnych médiách. Aby mohla 50-ročná Claire Millaud špehovať svojho milenca Luda, vytvorí si profil na sociálnych sieťach a stane sa Clarou, nádhernou 24-ročnou ženou. Ludov priateľ Alex je ňou okamžite očarený. Claire, uväznená vo svojom avatare, sa doňho beznádejne zamiluje.

Rebelky resizeSnímka Rebelky uzatvára zoznam premiérových titulov. Režisér Allan Mauduit rozpráva v tejto bláznivej komédii o troch smoliarkach snažiacich sa konečne urvať si zo života to, čo si zaslúžia. Nie je to ale jednoduché...

V sekcii Komédie nájdu diváci filmy ako Čo sme komu zase urobili?, Láska na druhý pohľad, ale aj minuloročný hit Výnimoční s hercami Vincentom Casselom a Redom Katebom. Prehliadka ponúkne aj filmy pre rodiny s deťmi. V tejto sekcii môžu diváci nájsť snímku Mia a biely lev a animované filmy Chrobáčikovia 2: Ďaleko od domova a Dilili v Paríži.

Ako poctu francúzskej herečke Juliette Binoche, ktorá ma na konte jednu nomináciu a jednu cenu filmovej akadémie Oscara, venuje Creme de la Creme sekciu s jej najvýraznejšími filmami. Do nich patrí Camille Claudel 1915,  High Life, Pravda, Sils Maria, Kto si myslíš, že som a Život tej druhej.