Biely, biely deň (Hvítur, hvítur dagur)

Biely resizeIngimundur je postarší muž a bývalý policajt žijúci spokojný život v istom odľahlom islandskom mestečku. Po smrti svojej manželky však začne trpieť depresiami a situáciu nezlepšuje ani náhodou odhalená informácia, že jeho manželka žila dvojitý život a niečo pred Ingimundurom tajila.

Muž, ako zároveň bývalý policajt, má vo svojej povahe pátrať po tajomstvách a v tomto prípade má ešte o dôvod viac sa začať rýpať v minulosti vlastnej milovanej ženy. Dokáže však psychicky zvládnuť pravdu a ako to ovplyvní jeho vzťahy s najbližším okolím? Biely, biely deň je druhým celovečerným filmom mladého, 35-ročného islandského Biely2 resizerežiséra Hlynura Pálmasona. Debutoval v roku 2017 drámou o tvrdom živote dvoch bratov s názvom Zimní bratia, ktorí sa snažia si zlepšiť finančnú situáciu nelegálnou činnosťou, a to pálením alkoholu z ukradnutých chemikálií z továrne, kde pracujú ako baníci. Biely, biely deň sa taktiež odohráva v islandskom „zapadákove“, avšak téma snímky je odlišná a sústreďuje sa už len na jednu hlavnú postavu, plus niekoľko vedľajších. Film sa dostal do pozornosti našich distribútorov určite aj vďaka jeho uvedeniu na festivale v Cannes, kde bol ocenený špeciálnou cenou poroty za svoj výkon v hlavnej úlohe herec Ingvar Sigurðsson. Zároveň bol nominovaný aj na European Film Award v rovnakej kategórii. Je určite nesmierne potešujúce, že máme možnosť sa o jeho mimoriadnom hereckom výkone presvedčiť na vlastné oči na veľkom plátne v Biely8 resizetuzemských kinách.

Už netradičná expozícia dá divákovi pocítiť, že sledujeme dielo výrazného autora, nesnažiaceho sa kopírovať festivalový štýl vzťahových drám, ani typicky severskú čierno - humornú mozaiku vzťahov. V prvom hypnotickom zábere sledujeme priebeh tragickej nehody mužovej ženy. V tých nasledujúcich časozberným spôsobom vnímame rýchlo ubiehajúci čas pri pohľade na Ingimundurov pomerne luxusný rodinný dom, ktorý dlhodobo stavia pre svoju dcéru s manželom a vnučkou. Biely6 resizeVnímame striedanie ročných období a pokiaľ vás tieto obrázky zaujmú, je vysoko pravdepodobné, že vás osloví aj samotný priebeh deja a najmä jeho formálne uchopenie. Pokiaľ vás však expozícia minie, môže sa veľmi jednoducho stať, že dostať sa do pocitov postáv a najmä hlavnej postavy bude pre vás ťažké rovnako, ako prežiť leto v stane v islandskej prírode. Postupne sa zoznamujeme s Ingimundurovou rodinou, pričom nám sujet prestavuje najmä jeho sympatickú blonďavú 8- ročnú vnučku, s ktorou má podľa všetkého bližší vzťah než so svojimi potomkami. Zlom nastáva v momente, kedy bývalý policajt zisťuje, že mu bola manželka počas ich zdanlivo šťastného manželstva neverná.

Biely4 resizePálmasonov film nás zahŕňa chladnými, drsnými a zároveň krásnymi obrázkami islandskej krajiny. Nemá však v úmysle upriamovať na ne pozornosť, ide o súčasť života miestnej komunity a odráža aj ich mentalitu. Niektoré veci sú však všetkým manželstvám na svete podobné. Tým sú, samozrejme, krízy, problémy s potomkami, či vnúčaťami, a častokrát aj nevera a práve tá pôsobí v mužovom vnútri ako rozbuška. Ingimundur síce naďalej žije svoj život plný zabehaných rituálov, ako napríklad každotýždenný futbal s kamarátmi, jeho psychika, ego, výbušná povaha a neschopnosť prejaviť navonok city však dostáva poriadne zabrať. Biely, biely deň, čo sa týka témy komplikovaných vzťahov medzi predstaviteľmi Biely11 resizestrednej vrstvy a vyššej strednej vrstvy obyvateľstva, ale aj chladnou atmosférou, pripomenie napríklad známu vzťahovú mozaiku Anga Leeho Ľadová búrka. Biely, biely deň sa však viac sústreďuje na Ingimundura ako „sólistu“ celého filmu, na tomto prirovnaní môžete vopred odhadnúť, či je táto severská dráma vaša šálka čaju. Biely, biely deň ponúka viacero nie úplne jednoducho identifikovateľných symbolov a metafor, nehrá s divákom príliš otvorenú hru a explicitnejšie prejavované emócie začneme sledovať až zhruba v tretej tretine stopáže. I keď vás však film môže emocionálne minúť, rozhodne budete odchádzať s pocitom, že ste na plátne videli skutočne výnimočný herecký výkon, ono tá cena z Cannes a nominácia v rámci európskych cien pre Ingvara Sigurðssona neboli udelené len tak pre nič, za nič.

Biely13 resizeBiely, biely deň (Hvitur, hvitur dagur / En hvid, hvid dag / En vit, vit dag), Island, Dánsko, Švédsko, 2019
Dĺžka: 109 minút
Scenár a réžia: Hlynur Pálmason
Kamera: Maria von Hausswolff
Strih: Julius Krebs Damsbo
Hudba: Edmund Finnis
Hrajú: Ingvar Eggert Sigurðsson, Ída Mekkín Hlynsdóttir, Hilmir Snær Guðnason, Sara Dögg Ásgeirsdóttir, Björn Ingi Hilmarsson, Elma Stefanía Ágústsdóttir, Haraldur Ari Stefánsson, Laufey Elíasdóttir, Sigurður Sigurjónsson a ďalší
Premiéra v SR: 27. februára 2020