ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Pašerák (The Mule)

Hodnotenie filmu podľa čitateľov

Paserak resizeClint Eastwood patrí medzi skutočných veteránov Hollywoodu a na filmovom plátne sa prvýkrát objavil ešte v roku 1955. Vtedy asi len málokto málokto tušil, že ho čaká až tak dlhá a žiarivá herecká budúcnosť, ktorú mimo iné podčiarkla aj úspešná transformácia na etablovaného režiséra. No stalo. Starý pán to pritom zjavne nevzdáva ani po viac ako šesťdesiatich rokoch a jeho Pašerák je jasným dôkazom, že vek je iba číslo.

Hlavným hrdinom je Earl Stone, býval veterán vojny v Kórei a náruživý záhradník, ktorého viac ako vlastná rodina zaujímajú jeho ľalie a ocenenia, čo za ne pravidelne získava. Keď zmešká i svadbu svojej vlastnej dcéry, z jej pohľadu ide o poslednú kvapku, no Earl si z toho nerobí príliš ťažkú hlavu. O dvanásť rokov je však situácia úplne iná. Kvôli Paserak2 resizerozmachu internetu jeho biznis radikálne upadol, je nútený sa vysťahovať z vlastného domu, no náhodne mu spadne do rúk vcelku zaujímavá ponuka. To však ešte netuší, že sa nejde o obyčajnú prácu šoféra, ale že sa nevedomky upísal práci pre drogový kartel..

Pašerák nie je klasickým „skutočným“ príbehom, s akými sa stretávame rok čo rok, aspoň v tom zmysle, že nejde o presnú rekonštrukciu. Jeho vznik každopádne inšpiroval skutočný článok v New York Times, venujúci sa veteránovi Leovi Sharpovi, ktorý vo vysokom veku pašoval pre mexický kartel. Scenárista Nick Schenk mohol vďaka tomu venovať výraznejší priestor fabuláciám, no v konečnom dôsledku je i tak medzi oboma osobami a ich životnými osudmi viac než dosť podobností. Reálnym predobrazom je mimo iné inšpirovaná aj ďalšia dôležitá postava z pohľadu, ktorou je agent Paserak3 resizeprotidrogového oddelenia Colin Bates (Bradley Cooper).

Práve v samotnom príbehu však spočíva menší problém. Vzhľadom na zaujímavú premisu a fakt, že tvorcov pri jeho skladbe vôbec nič neobmedzovalo, je totiž až prekvapivé ako málo dramatická je výsledná látka. Nejde pritom ani tak o prácu s napätím, ktorého je vo filme skôr poskromne, ale o prekreslenie postáv a ich vzájomné interakcie. Eastwoodovi sa pritom aj tentokrát upísalo viacero zaujímavých a kvalitných hercov (okrem Bradleyho Coopera aj Dianne Wiest, Michael Pena, Andy Garcia či  Laurence Fishburne), no málokto z nich má možnosť na to, aby  sa dokázal výraznejšie vryť do pamäti. Rodinná línia sa uberá vo viac-menej v očakávaných stopách, línia s mexickým kartelom nie je až tak napínavá, ako by mohla byť a ani samotnému vyšetrovaniu by neuškodil o niečo väčší Paserak4 resizeťah na bránu.

Je mi jasné, že to znie až prehnane kriticky, no faktom je, že výsledok má i tak niečo do seba. Z filmu totiž neustále, už od prvých momentov, sála vcelku príjemná staromilskosť, tak atypická pre dnešnú tvorbu, ktorá ide ruka v ruke s pozvoľnejším tempom a dobovými skladbami. Dá sa pritom polemizovať, že ide o úmysel, pričom Eastwood ako režisér sa nikdy vyložene neprispôsoboval moderným trendom a dôraz kládol hlavne na civilnosť a ľudskú stránku veci. A tieto aspekty sú nakoniec prítomné aj tu,  pričom najväčšiu chválu si zaslúži to, ako uveriteľne je napísaný a zahraný ústredný protagonista. O čo menšiu šancu majú vyniknúť ostatné postavy, o to viac sa Clint ako herec chytá svojej šance.

Áno, jeho mierne šomravý, občas do seba zahľadený, občas Paserak6 resizetrochu dobrácky chlapík, ktorý nejde ďaleko po uštipačné poznámky, či životné múdra, nepredstavuje vôbec nič nové v jeho filmografii, no predsa to i tentokrát bohato stačí. A to až do takej miery, že jeho prítomnosť a charizma dokáže čiastočne vynahrádzať i absenciu väčšieho množstva potenciálne silných momentov. V konečnom dôsledku tak platí, že hoci jeho hrdina nie je nikto, komu by sa dalo vyložene fandiť, v úplnom závere sa mu darí bez problémov strhnúť sympatie na svoju stranu.

Mohlo to teda dopadnúť aj lepšie, no je skrátka príjemné vidieť osobu jeho formátu znova pred kamerami. O to viac, že snímka Späť v hre spred siedmich rokov od režiséra Roberta Lorenza nebola podľa viacerých ideálnou rozlúčkou s jeho hereckou kariérou. Pašerák síce ani zďaleka nedosahuje úroveň vynikajúceho Gran Torina, kde sám seba naposledy režíroval, no pokiaľ náhodou pôjde o jeho derniéru, dá sa povedať, že hanbu si s ňou určite nespravil. Osobne však dúfam ho v budúcnosti ešte niekde uvidíme.

Paserak5 resizePašerák (The Mule), USA, 2018
Dĺžka: 116 minút
Réžia¨Clint Eastwood
Scenár: Nick Schenk
Kamera: Yves Bélanger
Strih: Joel Cox
Hudba: Arturo Sandoval
Hrajú: Clint Eastwood, Bradley Cooper, Laurence Fishburne, Michael Pena, Dianne Wiest, Andy Garcia, Alison Eastwood, Taissa Farmiga, Ignacio Serricchio, Loren Dean, Eugene Cordero, Clifton Collins Jr., Robert LaSardo a ďalší
Distribúcia: Continental film
Premiéra v SR: 10. januára 2019
Foto: Continental film

Share/Save/Bookmark