Srdcová kráľovna (Dronninger/Hjärter Dam)

Kral10 resizeNa prvý pohľad je hlavným tromfom filmu analýza vzťahu medzi  staršou ženou a mladým chlapcom, podaná s dôrazom na otvorené a explicitné sexuálne scény. Gustav (Gustav Lindh) sa sťahuje k otcovi z internátnej školy, odkiaľ ho vylúčili za nejaké problémy s disciplínou. Jeho matka žije kdesi vo Švédsku a otec Peter (Magnus Krepper) je druhýkrát ženatý.

Má dve dcérky a manželku, právničku Annu (Trine Dyrholm). Rodina žije v luxusnom dome uprostred prírody, ktorá rámcuje príbeh o láske a zrade, rozkoši a utrpení. Medzi Gustávom a Annou sa zakrátko rozvinie akési sexuálne puto. Kral6 resizeTejto vrstve vzťahu asi rozumieme najmenej, lebo pochopiť, čo je pre chlapca Anna, nejaká kombinovaná náhrada matky a milenky zároveň, rafinovaná podvedomá pomsta otcovi, alebo jednoducho nenávratné poblúznenie mysle, je už  zložitejšia diagnostická úvaha a s filmovým príbehom ako takým ani veľmi nesúvisí.

Čo s ním však súvisí je  psychologická kompozícia postavy samotnej Anny. Jej telo stráca atraktivitu a tak sa chopí príležitosti zacvičiť si v posteli s mladým chlapcom. Nie je to však vedomá snaha. Vzdelaná žena, právnička, venujúca sa klientele mladých ľudí, ktorí sa dostali do problémov, by mala odhadnúť dôsledky svojej avantúry aj preto, že sa tinedžermi, neveľmi Kral5 resizeovládajúcimi svoje chovanie, musela dostať do kontaktu viac než často. Jednako však bez problémov nakráča do spálne Gustava a hrabne pod perinu. Nemá zbytočné výčitky svedomia, skôr naopak, dokonale si ho užíva. Akoby ju riadilo čosi úplne iné ako rozum a cit. Sú to skôr splašené inštinkty, podivná alchýmia prírody a biológie, lomcujúca  bez milosti starnúcou ženou až k tragickému koncu.

Aj keď sa scenár k filmu Srdcová kráľovná, napísala ho režisérka Kral resizeMay El- Toukhy spolu so scenáristkou Maren Louise Käehne (podieľala sa i na tvorbe televíznych seriálov Most a Vláda), snaží naznačiť čím Gustav Annu k vzťahu inšpiroval, nie je toho veľa. Najprv zistí, že za vlámaním do domu a odcudzeniu cenných predmetov je Gustav, ale rozhodne sa ho nezradiť Petrovi. Chlapec nemá voči nej veľa šancí. Trávia v dome spoločné večery, dovolí mu dokonca, aby jej na ruku čosi malého vytetoval. Utajiť vzťah v úzkom rodinnom kruhu si žiada talentovanú dispozíciu pre klam a podvádzanie. Anne ho ovláda, Gustav nie. Všetko vyvrcholí v momente, keď sa otec rozhodne synovi sa trochu viac venovať, zoberie ho na chatu, kde sa všetko dozvie. Anne sa však rozhodne zapierať, Kral9 resizeodohrá pred Petrom hysterický záchvat a balí si kufor. Bez mihnutia oka všetko poprie a keď sa zúfalý Gustav domáha vysvetlenia, vyhodí ho.

Je to morálna výstraha, portrét egoizmu a pokrytectva, predvedený na vysoko kultivovanom a sofistikovanom materiáli. Ešte raz treba pripomenúť, že sa odohráva uprostred prírody, akoby toto prostredie, vrátane úvodných a záverečných lesných obrazov, dovysvetľovalo pointu príbehu. Nie sme viac ako príroda, riadime sa rovnakými zákonmi a morálka sa ocitá v tieni pred  hrozbou odumierajúcej staroby. Ak to domyslíme, môžeme Kral4 resizeusúdiť, že sme spolu s civilizačným progresom stratili schopnosť dôstojne starnúť, prijať zákony prírody a bez paniky myslieť na smrť. Obranou pred realitou je presne ten druh klamstva, ktorý predvádza Anna, paradoxne profesionálna právnička. Cenou za jej ukľudnené sebavedomie je život Gustava.

Aj keď sa možná interpretácia môže uberať týmto smerom, existuje i ďalšia, možno trochu hypotetickejšia rovina, rozkročená medzi dve nesúvisiace a v súčasnosti proti sebe stojace kultúry. Maya El-Toukhy je dcéra egyptského otca a dánskej matky, vie Kral2 resizeteda veľmi dobre, ako sú rozložené ich akcenty. Moslimské spoločnosti tvrdo kritizuje Západ pre jeho sekulárnu, nezodpovednú slobodu, nerešpektujúcu z ich pohľadu takmer žiadne morálne mantinely a už vôbec nie genderovú hierarchiu. Peter je v tomto príbehu len naivným slabochom, manipulovaným kultivovanou samicou, čo je z tohto pohľadu veľmi pôsobivá facka západnej konštelácii hodnôt.

Ťažko uhádnuť, čo tak fascinovalo publikum na festivale v americkom  Sundance, keďže filmu udelili  divácku cenu za najlepší hraný film. Vynikajúci výkon Trine Dyrholm je tá ľahšia odpoveď.

(Film Srdcová kráľovná otvoril populárnu prehliadku severských filmov Scandi.)

Kral11 resizeSrdcová kráľovná (Dronninger/Hjärter Dam), Dánsko, Švédsko, 2019
Dĺžka: 127 minút
Réžia: May el -Toukhy
Scenár: Maren Louise Käehne, May el-Toukhy
Kamera: Jasper Spanning
Strih: Rasmus Stensgaard Madsen
Hudba: Jon Ekstrand
Hrajú: Trine Dyrholm, Gustav Lindh, Magnus Krepper, Liv Esmår Dannemann, Silja Esmår Dannemann, Stine Gyldenkerne, Preben Kristensen, Frederikke Dahl Hansen, Ella Solgaard, Carla Philip Røder, Peter Khouri, Mads Knarrebor a ďalší
Premiéra v SR: 23. januára 2020