Toy Story 4

Toy12 resizePoradová číslovka „štyri“ vo filmových sériách predstavuje skôr menej šťastné číslo. Akoby pre uzavretie viacerých príbehov do jedného zmysluplnejšieho celku stačilo vždy nakrútiť trilógiu. Väčšie či menšie sklamania priniesli štvrté diely sérií, ako Piráti z Karibiku, osudov agenta Jasona Bournea a v neposlednom rade aj po dlhých rokoch oživené Hviezdne vojny v podobe Skrytej hrozby z roku 1999.

Menšiu dôveru v ďalší príspevok do filmového univerza série o živých hračkách, bohužiaľ, spôsobilo aj pokračovanie vynikajúcich Áut v podobe chaotickej dvojky. Dá sa však aj relatívne objektívne skonštatovať, že ani Príšerky: Toy resizeUniverzita alebo Rodinka Úžasných poradové číslo 2 sa nedokázali kvalitatívne vyrovnať prvým, takmer dokonalým filmom, i keď veľa nechýbalo. Lenže stále sme v Pixare a aj napriek jeho už dávnejšej fúzii s Disneym je stále cítiť, že si pri práci nenechajú len tak diktovať podmienky disneyovským molochom a stále ide o silné autorské diela celého kolektívu. Toy Story 4 sa, našťastie, zaradilo medzi kvalitné „štvorky“, ktoré takpovediac, že výnimky potvrdzujú pravidlo.

Pôvodná trilógia zdanlivo skončila, osudy obľúbených hrdinov boli uzavreté, napriek tomu nakrútiť ich ďalšie osudy nepôsobí vôbec ako z núdze cnosť, respektíve snaha opäť zarobiť veľké Toy2 resizepeniaze, čo sa už mimochodom medzičasom udialo. Jedným z dôvodov je fakt, že tvorcovia od začiatku nastolili zaujímavý smer vývoja postáv na jednej aj druhej strane spektra „toy stories“. Hračky totiž nestarnú, sú v podstate nesmrteľné a tak trochu ich osudy pripomínajú príbehy upírov v priebehu stáročí, vďaka čomu chápeme ich existenciu na tomto svete čiastočne ako prekliatie. Na druhej strane ľudia starnú až príliš rýchlo a ich záujmy sa menia z roka na rok. „Plyšáci“, „plasťáci“ alebo „dreváci“ sa tak Toy3 resizemusia neustále zmierovať s faktom, že nebudú navždy miláčikmi svojich prvých (ani druhých) majiteľov a po rokoch sa musia stále znova a znova adaptovať na nové podmienky svojej existencie a prehodnocujú tak neustále nanovo zmysel vlastného bytia. Majitelia sa menia, na hračky zabúdajú, ale tie sa, samozrejme, nevedia s náhlou stratou interestu odrastených detí dlho vyrovnať. Štvrtý diel Toy Story na tento motív celej série plynule nadväzuje a posúva ho výraznejšie ďalej, najmä prostredníctvom hlavnej postavy kovboja Woodyho. V Pixare sa totiž opäť rozhodli riešiť na príklade Toy4 resizeroztomilých rozprávkových postavičiek pomerne závažné problémy a dilemy, s akými sa stretávame na križovatkách našich životov aj my reálnom svete.

Je to práve táto úprimná snaha o silné posolstvo, ktorá robí aj z Toy Story 4 v rámci ponuky animovanej tvorby v kinách dielo prekonávajúce konkurenciu iných filmových štúdií. Pravdupovediac samotný príbeh v rámci súčasnej animovanej tvorby originalitou nad ostatnými rozhodne nevyčnieva, dych Toy11 resizeurčite fanúšikovi Pixaru nevyrazí, na druhej strane však cítiť, že slúži práve tomu, čo chcú tvorcovia divákovi ponúknuť ako pridanú hodnotu v podobe spodnejších myšlienkových prúdov a silného emocionálneho zážitku založeného na takmer 25 - ročnom spolužití diváka s postavami. Kvalitu animácie pri produktoch Pixaru ani nemá význam opäť vyzdvihovať. Mizanscéna pôsobí však už tak hyperrealisticky, že tento prístup výtvarného Toy9 resizeladenia súčasnej komerčnej animovanej tvorby nemusí každému fanúšikovi kreslených a digitálnych obrázkov vyhovovať. Na margo tohto potencionálneho problému však treba hneď skonštatovať, že samotné hračky a, samozrejme, aj ľudia v sebe stále majú určitú mieru štylizácie a cítiť medzi nimi a prostredím mierny, správne vyvážený kontrast.

Toy Story 4 sa možno rozbieha trochu vo viac vyšliapaných Toy7 resizecestičkách, aby dokázal ohúriť od prvého momentu, presunom deja do starožitníctva, s takmer až hororovou atmosférou a strašidelnejšie poňatými figúrkami, prináša opäť v sérii niečo dosiaľ nevidené. Nejde o bláznivú komédiu s vysokou kadenciou vtipných scénok, tie sú taktiež dávkované v správnej miere. Samotné finále je pochopiteľne akčné, zároveň však aj veľmi vtipné a je zavŕšené, ako bolo už naznačené vyššie, funkčnými a emocionálne silnými momentmi.

Toy6 resizeToy Story 4, USA,  2019
Dĺžka: 100 minút
Réžia Josh Cooley