Slnovrat (Midsommar)

Slnovrat resizeHlavnou postavou psychothrilleru Slnovrat je študentka Dani (dokonalá líderka filmu Florence Pugh) ocitajúca sa v neľahkej životnej situácii. Jej takmer štvorročný vzťah s priateľom Christopherom (Jack Reynor) sa nachádza v hlbokej kríze a jej rodinu zasiahne obrovská tragédia.

Mladá žena nenachádza vo svojom okolí dostatočnú podporu, pričom práve Christopher by mal byť ten, kto ju dostane z najhoršieho. Možno bude nakoniec aspoň dočasným riešením na zahnanie chmúrnych myšlienok krátky Slnovrat3 resizepobyt v odľahlej švédskej dedine, kde ich pozve ich švédsky spolužiak. Skupinka viacerých priateľov (Will Poulter, William Jackson Harper), medzi ktorými je Dani jedinou ženou, sa teda vyberie do Škandinávie s očakávaním netradičného strávenia letných prázdnin. Miestna komunita totiž chystá oslavu slnovratu, obradu odohrávajúceho sa raz za 90 rokov. To si vyžaduje stavbu špeciálnych drevených stavieb, ušitie krásnych krojov bohatých na ornamenty a viacero unikátnych obradov, vrátane medveďa v klietke. Spočiatku nadšení turisti z „civilizovaného sveta“ sú miestnymi tradíciami, dievčatami a prírodou očarení, čo je ešte umocnené užívaním omamných látok. Jedného dňa však dôjde na obrad, ktorí niektorí z nich nebudú schopní predýchať a začnú plánovať návrat domov...

Slnovrat11jpg resizeMladý americký režisér Ari Aster minulý rok doslova šokoval celý hororový svet originálnym psycho-hororom Desivé dedičstvo (Hereditary). Kombinácia rodinnej drámy, desivých obrazov, explicitných krvavých sekvencií a prekvapivo aj čiernej komédie síce nebola prijatá s jednoznačným nadšením, bolo však jasné, že máme do činenia s novým žánrovým talentom. Možno tým najväčším v súčasnej americkej kinoprodukcii. Desivé dedičstvo ponúkalo množstvo interpretácií a svojim pomalším tempom sa začalo prirovnávať k vrcholným dielam žánru, ako Polanskiho Rosemary´s Baby, Teraz sa nepozeraj (Don´t Look Now) alebo Slnovrat2 resizeOmen. Toni Collette v ňom podala jeden z najoslnivejších výkonov vo svojej kariére, podobne, ako pred rokmi v horore Šiesty zmysel. A možno jej účasť v Asterovom debute nebola náhoda, pretože Šiesty zmysel otvoril dvere do veľkého sveta M. Nightovi Shyamalanovi, vtedy považovaného za nového Hitchcocka s veľmi svojským spôsobom rozprávania príbehov. V podobnej situácii sa momentálne nachádza aj Ari Aster, pretože jeho Slnovrat sprevádzajú po Hereditary veľké očakávania a čaká sa, či dokáže zopakovať úspech prvého filmu a či už bude po jeho druhom celovečernom filme každému Slnovrat7 resizejasné, akým spôsobom sa k nám bude prostredníctvom svojich filmov v budúcnosti prihovárať.

Našťastie, Slnovrat nesklamal a ponúka zhruba to, čo by fanúšik jeho prvotiny od neho očakával. A to totiž opäť veľmi originálny príbeh, s do posledného objektu mizanscény premyslených záberov, ženu v hlavnej úlohe s veľkou psychickou traumou a množstvo podnetov na premýšľanie. Slnovrat tak síce definitívne potvrdzuje Asterov zreteľný rukopis, na druhej strane je však aj výrazne od jeho debutu odlišný. Jeho príbeh síce býva prirovnávaný ku kultovej klasike Slnovrat5 resizeRituál (The Wicker Man) z roku 1973, toto prirovnanie je však skôr popisom jeho vonkajších výrazových prostriedkov. Opäť ide o kombináciu hororu, psychothrilleru, čiernej komédie a detailných záberov na znetvorené tváre ako to bolo v Hereditary, opäť všetko smeruje k absolútne zdrvujúcej záverečnej dvadsaťminútovke. V Slnovrate však Aster všetky tieto výrazové a naratívne prostriedky doháňa do ešte väčšej, ale zámernej absurdnosti. Tentokrát je atmosféra budovaná prostredníctvom umiestnenia deja na jedno miesto s výnimkou veľmi vydarenej a do temnejších tónov ladenej expozície odohrávajúcej sa ešte v Spojených štátoch. Kameramanovi a režisérovi sa podarilo Slnovat12 resizevyčarovať cez dokonale zvolené lokácie „ponorené“ do neustáleho denného svetla a farebné ladenie akýsi inovatívny, výnimočný 3D efekt, mimochodom omnoho účinnejší než keď si nasadíte okuliare pri ľubovoľnom súčasnom CGI- feste v Imaxe.

Slnovrat je mierený na publikum navštevujúce skôr klubové kiná, zároveň však milujúce aj inovatívne hry so žánrami. Nejde o čistokrvný horor, jeho akási ťaživá vnútorná hrôza vyplýva napríklad aj z toho, že spôsob života alebo rituály z nášho pohľadu pomätených dedinčanov sa z istého uhla pohľadu zdajú byť prirodzenejšie a ľudskejšie, než náš súčasný spôsob života. Aj o tom v implicitnej rovine režisérovi nepochybne ide.

SLnovrat6 resizeSlnovrat (Midsommar), USA,  2019)
Dĺžka: 146 minút
Scenár a réžia: Aro Asterň
Kamera: Pawel Pogorzelski
Strih: Lucian Johnson
Hudba:The Haxn Cloak
Hrajú: Florence Pugh, Jack Reynor, Will Poulter, William Jackson Harper, Julia Ragnarsson, Björn Andrésen, Anna Aström, Henrik Norlén, Liv Mjönes, Louise Peterhoff, Ellora Torchia, Gunnel Fred, Isabelle Grill, Anki Larsson, Lars Väringer, Mats Blomgren, Vilhelm Blomgren, Tove Skeidsvoll, Anders Beckman, Rebecka Johnston
Premiéra v SR: 1.augusta 2019
Continental film