Za čo sa štrngalo na námestiach na festivale Pohoda

Pohodalogo resizePri príležitosti tohtoročných osláv 30. výročia Nežnej revolúcie prichádza na aktuálny ročník Festivalu Pohoda 2019 špeciálna aktivita - na webovej stránke www.hra89.sk si budú môcť návštevníci festivalu zahrať zábavno-poučný kvíz, ktorý sa týka obdobia komunizmu. Mladšia generácia, ktorá sa narodila až po rozdelení Československa, sa tak môže lepšie oboznámiť s obdobím, keď ešte neboli na svete.

Rok '89 na Pohode okrem hry prinesie zábavnú show Velvet talk show, ktorá s humorom a nadsázkou nazrie na revolučné roky a festivaloví nadšenci sa budú môcť tešiť aj na špeciálnu edíciu piva, ktoré bolo pripravené na základe pôvodnej receptúry z roku 1989, ktorá je obohatená o nové postupy výroby. A to stále nie je všetko. Séria aktivít Rok '89 na Pohode vznikla prepojením pripravovaného filmu Amnestie, ktorý diváci uvidia v kinách už na jeseň, spoločnosti Urpiner a festivalu Pohoda. Hovorí producent filmu Maroš Hečko: “Ústrednou myšlienkou tejto spolupráce je Smäd po vedomistiach. Vytvorili sme 300 otázok, ktoré sa týkajú obdobia od vzniku totality v našom štáte v roku 1948 až po pád komunizmu v novembri 1989. Všetkým nám ide o to, aby naša história rezonovala aj u mladšej generácie a udalosti týkajúce sa Nežnej revolúcie k tomu neodmysliteľne patria. O Nežnej revolúcii je aj film Amnestie. Tieto idey sa stretli v jednom bode, a tým je pád komunizmu.”

Hra 89
Online Hra 89 vznikala niekoľko mesiacov, na Festivale Pohoda bude mať svoju exkluzívnu premiéru - mimo trenčianskeho letiska sa do nej nikto nebude mať možnosť prihlásiť. Každý účastník Pohody si môže otvoriť stránku Pohoda resizewww.hra89.sk, jedným klikom sa zaregistruje, zobrazí sa mu 10 vygenerovaných otázok (celkovo ich je v hre pripravených až 300). Ak hráč zodpovie správne hneď na prvýkrát 10 otázok, postupuje do zlosovania o Urpín 89!, ktoré prebieha každú hodinu. Ak hráč nezodpovie 10 otázok, dostane druhú šancu, čiže získa Amnestie a môže pokračovať. Ak správnych odpovedí nazbiera 89, postúpi do zlosovania o lístky na Pohodu 2020. Od septembra si ju budú môcť zahrať aj tí, ktorí to nestihnú na Pohode - bude možné spustiť ju na akomkoľvek počítači či mobile, v ktoromkoľvek meste na Slovensku. Tvorcovia hry ju ponúkli aj školám, aby sa zvýšilo povedomie o socializme a spoločenskom živote v období 1948-1989. Na jeseň sa bude súťažiť o lístky na premiéru filmu Amnestie a exkluzívne retro predmety, ktoré sa ocitli aj vo filme.

Velvet talk show
V sobotu o 14:40 v stane Urpineru je na programe diskusia o filme Amnestie, o páde komunizmu a jeho špecifikách. Cieľom je zabaviť ľudí a priniesť staršej generácii zmierenie s komunizmom a mladšej zasa širšie objasnenie tejto doby a nové informácie. Velvet talkshow na Pohode moderuje herec Lukáš Pelč, so svojím standupom vystúpi komik Fučo (Mariňák) na témy komunizmu, väzenia a o nakrúcaní filmu, diskusie sa zúčastnia herci Marek Majeský a Ján Jackuliak. Hlavná postava z filmu Amnestie, Juraj Bača na Pohode zahrá a zaspieva skladbu od Karla Kryla Morituri te salutant. Maroš Hečko hovorí: “Budeme sa snažiť totalitnú éru podať s nadhľadom a porozumením. Nie je to kritická show, ale neznamená to, že by sme nevedeli totalitu patrične skritizovať. Fučo Mariňák a jeho stand up o komunizme a väzniciach tej doby určite povie dosť.”

V rámci programu Velvet talk show bude mať  premiéru aj videoklip k titulkovej pesničke filmu v pôvodnom znení od Karla Kryla. Volá sa ‘Pasážová revolta’ a naspievali ju David Koller, Richard Muller a Viki Olejárová. Práve Viki ju zastúpi aj na festivale. Velvet talk show by mala cestovať počas októbra a novembra po celom Slovensku. Bude to veľmi pestré - ako revolúcia sama. Tvorcovia filmu majú dohody so zriaďovateľmi škôl v okresných mestách a Velvet talk show tak vyrazí na turné po školách už začiatkom októbra. Program plánujú ponúkať aj klubom a kultúrnym inštitúciám v krajských mestách.

Pivo Urpín 89!
Urpiner pri tejto príležitosti vytvoril špeciálnu edíciu piva, ktorú bude premiérovať práve na Pohode. Toto pivo sa dostalo aj do filmu Amnestie. Týmto spôsobom chcú tvorcovia filmu distribuovať mnohé informácie o totalitnom režime, organizovať diskusie a oprášiť ľuďom spomienky na revolučné obdobie. Navyše, film Amnestie spolupracuje s ilustrátorom Jozefom Danglárom Gertlim, ktorý maľuje sériu obrazov inšpirovaných vzburou v Leopoldove, politickou situáciou v roku 1989 a nástupom prvého slobodného prezidenta Václava Havla. Na 17.11.2019 sa pripravuje vernisáž výstavy týchto obrazov v pražskej Lucerne. “Jozefa poznám 30 rokov, čiže toľko, koľko uplynulo od Nežnej revolúcie. Jeho maľby a karikatúry dokážu fantasticky vystihnúť ducha doby, majú ľahkosť, pobavia a sú stále aktuálne. Výstavu jeho obrazov otvorí Ivan Havel a objavia sa aj v knihe Amnestie, ktorú pripravujeme s vydavateľstvom Slovart. Tá bude okrem všetkých obrazov z výstavy obsahovať ešte eseje od Lenky Marečkovej a Fedora Blaščáka, rozhovor s Romanom Kvasnicom a vyjadrenia od zaujímavých ľudí z Čiech aj zo Slovenska, facsimile o Havlovej amnestii, vzbure v Leopoldove, kriminalistické štatistiky a moju filmovú poviedku. Zostavovateľom tejto knihy je Fedor Blaščák. Kniha vyjde aj v Čechách aj na Slovensku," povedal Maroš Hečko.