Pavarotti

Pavarotti1Svetoznámy taliansky tenorista Luciano Pavarotti (1935-2007) inšpiroval filmárov už počas svojho života. Vznikol o ňom hraný film i rad dokumentov. Najnovší s jednoduchým názvom Pavarotti - nakrútil tento rok významný americký režisér Ron Howard (získal Oscara za film Čistá duša, ale podpísal sa napríklad i pod tituly ako Apollo 13, Da Vinciho kód, Rivali či oceňovaný dokument o Beatles).

Zaujme hneď netypická úvodná sekvencia, ktorá pripomína skôr cestopisný  film. Až po chvíli pochopíme, že ide o súkromný Pavarotti2videozáznam z Amazónie. Po jednom koncerte v  Južnej Amerike si Pavarotti totiž presadil návštevu bizarného divadla, postaveného v amazónskej džungli, kde kedysi spieval jeho veľký idol Enrico Caruso. Aj ďalší videozáznam je súkromný , nakrúcala ho Pavarottiho druhá manželka Nicoletta, a medzi iným mu kladie otázku:„Ako ťa asi budú vnímať ľudia o sto rokov?“ Luciano  odpovedá: „ Ako niekoho, kto priblížil operu masám...“ Svojské interview pokračuje: „A ako človeka?“ Spevákovu rozpačitú odpoveď si vypočujeme vlastne až v závere.

Divák sa k nej však dopracúva postupne sám počas sledovania skoro dvojhodinového rozprávania o tom, ako jednoduchý syn pekára z Modeny zdedil jeho krásny tenor, spolu s ním Pavarotti3spieval v kostolnom zbore a uvažoval, že bude učiteľom. Lenže pod vplyvom matky sa stal tým, čo ho fascinovalo od detstva - slávnym operným spevákom. Hovorené slovo sa strieda so spevom. Známe fakty s novými. Archívne zábery z verejných vystúpení a z televízie, sa striedajú s unikátnymi a doteraz nezverejnenými súkromnými videozáznamami a s výpoveďami rodiny, priateľov, spolupracovníkov, ale aj samotného umelca – muža, ktorý svojím umením a charizmou vzbudil záujem o operu u najširšieho publika na celom svete. Venoval sa aj výchove a podpore nových speváckych talentov a neskôr sa zameral na charitatívnu činnosť prostredníctvom rôznych nadácií.

Vidíme ukážku jeho nezabudnuteľných koncertov na futbalových štadiónoch či vystúpenia Troch tenorovPavarotti4 (krásna je scéna vzájomného „doberania sa“ Pavarottiho, Carrerasa a Dominga priamo na javisku), ale aj spoločné vystúpenia s predstaviteľmi iných hudobných žánrov pod titulkom Pavarotti a priatelia a podobne. Dozvieme sa mnohé zo zákulisia vzniku nejedného podujatia a priateľstva. Ako ho trápila tréma a keď pri prvých samostatných koncertoch nevedel čo s rukami, poradili mu, aby jednu zamestnal bielou vreckovkou, ktorá sa stala pre neho typická. Alebo, ako sa spriatelil s princeznou Dianou či s írskym hudobníkom Bonom.

Nie je to iba oslavná óda na veľký hlas, ľudskú dobrotu, podmaňujúci srdečný úsmev a talent Pavarotti5získavať priateľov. Nahliadneme i do rodinného súkromia a problémov muža, ktorý tak veľmi miloval život. Režisér Ron Howard necháva opakovane hovoriť napríklad Pavarottiho prvú manželku Aduu, matku jeho troch dcér, i dcéry samotné. Ale aj jeho dlhoročnú študentku a asistentku Madelyn, ktorá ich vzťah vo svojej tridsiatke sama ukončila. Veď bol stále ženatý a verejnosť ho vnímala ako vzorného otca rodiny. Tento idylický obrázok sa však náhle rozbil. Pavarottiho priaznivcov zaskočilo, že sa veriaci muž po viac ako 35-ročnom manželstve rozviedol a oženil s Nicolettou, svojou o 34 rokov mladšou spolupracovníčkou.

Pavarotti chcel začať nový život. Lenže osud ho zaskočil: narodili sa mu dvojičkyPavarotti6, ale prežila iba dcérka. Časť verejnsoti mu nevedela odpustiť jeho nové manželstvo a bulvár si prišiel na svoje. Ozvali sa aj zdravotné problémy. Nadváha obmedzovala jeho pohyb. Navyše, kritika tvrdila, že už mu to tak nespieva ako kedysi. V roku 2006 mu navyše diagnostikovali rakovinu slinivky brušnej. O rok neskôr zákernej chorobe podľahol. Ešte predtým sa však zmieril s rodinou, do ktorej pribudol vnuk. Adua ho navštívila aj keď bol v nemocnici na smrteľnej posteli.

Pavarotti7Režisér Ron Howard zozbieral množstvo materiálu a dokázal ho spracovať ako výborný životopisný dokument. Pútavo a akoby z iného uhla pohľadu rozpráva o umelcovi, ktorého zdanlivo všetci poznali. Nehodnotí, nesúdi, neospravedlňuje, iba ukazuje aký bol, ako žil, čo ho ovplyvňovalo, čo poháňalo, z čoho mal strach, čo ho trápilo, čo ho robilo šťastným. Ako ľudsky až naivne dôveroval, pomáhal, tešil sa zo života a miloval.

Pavarotti9Do toho opakovane zaznievajú slávne árie a piesne v jeho podaní. Niektoré z nich nadobúdajú symbolický podtext. Pavarotti už nespieva za svojho debutového Rudolfa z Bohémy, hrdinu z Turandot alebo Cavaradosiho z Tosky. Je to on, jeho príbeh, ktorý cítiš zo slávneho „Nesun dorma...“  i z vyznania „len teraz viem ako chutí život...“ Človek vychádza z premietacej sály ,má toho všetkého plné oči, srdce i hlavu a chcel by ten film vidieť ešte raz, vrátiť sa, domyslieť, pochopiť.

Pavarotti8Pavarotti, Veľká Británia/USA, 2019
Dĺžka: 114 minút
Réžia: Ron Howard