UglyDolls

UglyDolls1UglyVille je pestrofarebná dedinka s jej nemenej dúhovými UglyDolls, teda škaredými bábikami. Táto pestrofarebná masová rozprávka vôbec nepredstiera, že je niečo viac, ako v skutočnosti je. Ide jednoducho o 88 minút dlhý jednorazový detský program. Reklamu na hračku podobnú tým, ktoré môžu rodičia s deťmi sledovať na youtubovom kanáli alebo televíznej stanici Duck TV.

Hollywood miluje commerce merch a každú obchodnú príležitosť sa snaží speňažiť na maximum. Veď v posledných rokoch sa vo svete animovaného filmu objavil trend, kedy sa spotrebný tovar pre deti premieňa na filmy. UglyDolls2A z nich potom ťažia výrobcovia hračiek ako Angry Birds, Minioni či Trollovia. Takýmto spôsobom si výrobcovia vytvorili nekonečnú slučku obchodných možností. My už v priebehu prvých pár sekúnd príbehu zisťujeme, že UglyDolls sú nepodarky istej továrne na hračky. Niekde na montážnej linke však nastala chyba. Namiesto toho, aby boli recyklované, sú tieto nepodarky poslané sklzom do rozprávkového „slumu“. V UglyVille žijú všetci spolu na ostrove hračiek a spievajú o tom, ako je im najlepšie. Avšak, každá hračka predsa len túži byť kamarátom svojho vysnívaného dieťaťa…

Aby svet dobra a zla dokázal aj v tomto príbehu dokonale koexistovať, naši kamaráti sa dostávajú UglyDolls3do sveta perfekcionizmu, teda školy, kde sa humanoidné bábiky musia naučiť dokonalosti, aby mohli byť ideálnou hračkou v rukách dieťaťa. Existenciu v tejto časti príbehu však komplikuje antihrdina, záporák Lou. Spočiatku sa zdá, že je ideálom krásy, no tá ostáva len na povrchu. Pod povrchom sa však skrýva staršia verzia Baby Bossa s temnou a zlomyseľnosťou stránkou Chuckyho. Dokonca, aj perfektné mestečko je ideálom krásy. Symetricky vyrovnané domy a dokonalé šachovnice ulíc vytvárajú z miesta „tam hore“ ideálne miesto pre život. Avšak, len do momentu zvratu.

Tvorcovia UglyDolls vytvorili vskutku jednoduché naratívne trópy tak veľmi charakteristické pre animovanú rozprávku. Ak už teda hovoríme o animovanom filme, k UglyVillu a UglyDolls okrem farieb, neodmysliteľne patrí aj spev. A v tomto animovanom muzikáli sa spieva veru pekne od začiatku až do konca!UglyDolls4 Akonáhle táto utopická komunita sníva o Veľkom Svete „tam hore“, presne vieme, aká dobrodružná jazda nás čaká a zaručene neminie. Hlavná hrdinka sa so svojimi zvláštnymi kamarátmi, samozrejme, vydáva naprieč dobrodružstvu a tiež výzve pre každého veľkého i malého človeka – ako sa naučiť mať rád seba samého so všetkými prednosťami i nedostatkami, ktoré sme dostali do vienka. Je vám tento vývojový vzorec známy? Podobným spôsobom boli koncipované aj rozprávky ako Piadinožka (2018) alebo Moana (2016), ale aj nekonečne veľa ďalších detských príbehov.

Napriek faktu, že táto rozprávka je preplnená množstvom známych celebritných mien, nedokázala nadviazať na jej oveľa známejších predchodcov ako Angry Birds, Minionov alebo UglyDolls5Trollov. Aj keď je snímka relatívne interesantná ako víkendový program pre deti, pre väčšinu rodičov ostane asi len bolestivým utrpením. Prečkaním zdrvujúcej 88-minútovej komerčnej reklamy na hračku, ktorú možno aj v dôsledku tejto snímky svojim deťom, pravdepodobne, nikdy nekúpia. Rozprávka však, asi okrem asi dvoch intertextuálnych odkazov na da Vinciho a Warholovo dielo, v žiadnom prípade nie je určená na oslovenie dospelého publika. Dokonca ešte aj hlasy známych osobností showbiznisu sú väčšinou mená apelujúce na mladé ročníky.

UglyDolls6Keďže sme sa do kina chystali na film o čudesných farebných bábikách, dúfali sme, že sa v rámci príbehu udeje niečo zábavnejšie. Tvorcovia UglyDolls však nevyužili všetok potenciál príbehu a vytvorili tak iba vlažný rozprávkový príbeh. Svojou miernosťou, neofenzívnym zvukom tak cieľové publikum značne zúžili na deti predškolského veku.

UglyDolls7UglyDolls, USA, 2019
Dĺžka: 88 minút
Réžia: Kelly Asbury