Avengers: Endgame

Avangers resizeFilmová udalosť tohto roku konečne dorazila na plátna kín. Jedenásť rokov a dvadsaťjeden filmov rozdelených do troch fáz - to je doterajšia história Marvel Cinematic Universe v skratke. No všetko, čo raz začína, musí mať i svoj koniec a tým pomyselným koncom jednej éry je práve Avengers: Endgame.

Bolo by, samozrejme, naivné predpokladať, že ide o definitívny záver. V momente, keď je disneyovská mašinéria na čele s producentom Kevinom Feigom naplno rozbehnutá a plodí jeden miliardový hit za druhým, by to vlastne ani nedávalo zmysel. Netreba zabúdať ani na fakt, že sa nedávno vydarila jedna z najväčších akvizícií mediálneho trhu Avangers2 resizevôbec a Disney získal pod svoje krídla 21st Century Fox. Do marvelovského portfólia sa po rokoch vrátili ďalšie ikonické postavy, z ktorých sa dá v budúcnosti čerpať. No hoci ten pád jedného dňa určite príde, zatiaľ to naň rozhodne nevyzerá. Práve naopak, komiksové filmy neboli nikdy silnejšie a Endgame zase pre zmenu potvrdzuje absolútnu dominanciu Marvelu.

Hoci sa dejovo nadväzuje bezprostredne na záver predošlého filmu a karty sú rozdané viac než jasne, ďalší vývoj dokáže v nejednej chvíli príjemne prekvapiť. Sčasti je to nepochybne i dôsledkom netradičnej marketingovej kampane, aká v podstate nemá obdobu. Iba máloktorý blockbuster počas nej zámerne ignoruje najväčšie lákadlá a vyhýba sa ako prezrádzaniu Avangers3 resizezápletky, tak i zobrazovaniu akejkoľvek akcie. Lenže Avengers: Endgame si podobne komorný prístup mohli dovoliť, stačilo iba nahádzať fanúšikom pod nohy niekoľko omrviniek. No skutočne sa kampaň vyhýbala najväčším lákadlám? Pretože pravdou je, že ani jeden z predošlých filmov nestál na opulentnej akcii, skôr na  jednotlivých hrdinoch a ich osudoch. Až sa zdá, že tvorcovia vedeli úplne presne, na akého koňa staviť a že išlo o najrozumnejšie riešenie.

Scenár každopádne neponúka žiadne prevratné momenty a miestami, obzvlášť v úplnom závere, nechýba ani istá predvídateľnosť, v rámci ktorej autori odškrtávajú jednu povinnú položku za druhou. Zároveň platí, že práca so zloduchom je slabšia ako minule, no je to dané aj tým, že jeho motivácie už poznáme a nie je nutné ich opakovať. Nič Avangers4 resizez toho však vonkoncom nevadí, a to, čo robí Avengers: Endgame výnimočným zážitkom tkvie predovšetkým v spôsobe akým sa tu pracuje s jednotlivými postavami, motívmi, či posolstvami. Nie z pohľadu sebestačného diela, ktorým ani Endgame nie je, ale z pohľadu úplného vyvrcholenia jednej ságy. Už minule sa pritom podarilo poskladať množstvo rôznorodých prístupov do jednoliateho celku, respektíve ustáť veľké množstvo postáv, no bolo by chybou považovať to za samozrejmosť. Lenže dať pôsobeniu každého z nich skutočný význam a urobiť za všetkým adekvátnu bodku, je ešte o niečo ťažšie a tvorcovia museli tentoraz zvládnuť jedno aj druhé.

Na Marvel Cinematic Universe sa treba v prvom rade pozerať Avangers5 resizeako na seriál a na Endgame ako jeho veľké finále. No hoci toto prirovnanie sedí zďaleka najviac, beztak ide o úplne bezprecedentný pokus - a v rámci filmovej tvorby obzvlášť. Hoci sa televízni showrunneri bežne stretávajú s podobnými dilemami, teda za predpokladu, že im náročná konkurencia umožní dostať sa až na záver ich cesty, zásadne nemusia pracovať s tak veľkým rozsahom. Aj preto je naozaj obdivuhodné sledovať, akým spôsobom sa darí na obrovskej ploche spájať jednotlivé nitky, tak, že finálny výsledok bez problémov funguje vo viacerých rovinách. Nielen ako veľkofilm nasledujúci dejovú rovinu, nastolenú predošlým dielom, ale aj ako pokračovateľ predošlých Avengerov a v neposlednom rade i Avangers6 resizeako obhliadnutie sa za celým doterajším priebehom, ktoré si pritom neustále zachováva hlavu a pätu.

Rozhodne nejde o filmový zážitok, kde sa hrdinovia bijú so svojimi oponentami od začiatku do konca. Tvorcovia na to idú veľmi šikovne a samotné dianie postupne gradujú. Od pomalšieho a komornejšieho začiatku, v ktorom sa jednotlivé charaktery po predošlom debakli vyrovnávajú so zlyhaním a snažia sa posunúť ďalej, cez hravú a zábavnú prostrednú časť preplnenú nostalgickými momentkami, až po monumentálny a fanservisom nabitý záver. Nie každý to, pravda, dokáže stráviť a náhodný návštevník kina bude už niekde po polovici tápať. Nie je však dané tým, že by autori nezvládali, to o čo celý čas snažili a k čomu smerovali posledných jedenásť rokov. Avangers7 resizeNaopak, len ťažko to mohli podchytiť lepšie, no zďaleka najviac to ocení divák, ktorý si dopraje ten luxus zhliadnuť predošlých dvadsať jeden filmov. Nie každý je skutočne zapamätateľný a viaceré z nich plnia iba úlohu neškodných oddychoviek. Lenže i tie menej dôležité hrajú v konečnom dôsledku dôležitú rolu z pohľadu emocionálnej zaintesovanosti a tam kde bežný divák môže mávnuť rukou, skalný fanúšik si bude vychutnávať jednu situáciu za druhou.

Svojim spôsobom sa tu dá vlastne vidieť istá paralela s filmovým dianím. Bratia Anthony a Joe Russo, sediaci na režisérskej stoličke, a scenáristi Christopher Markus a Avangers10 resizeStephen McFeely mali iba jeden pokus. No z množstva možností, keď sa všetko mohlo epicky pokaziť, dokázali vybrať ten správny a sláviť veľkolepý triumf. Avengers: Endgame je obrovský blockbusterový míľnik, ktorý prepisuje pravidlá filmového rozprávania a aj tí, ktorí tejto zábave neholdujú, musia uznanlivo pokývať hlavou nad spôsobom, akým si Disney a Marvel dokázali podmaniť masy. A že divák nie je v úplnom finále ani po siahodlhých 181 minútach ubitý najrôznejšími atrakciami a nakoniec dokáže spolu s jeho hrdinami cítiť patričné uspokojenie, sa takmer rovná menšiemu zázraku. Dalo sa vôbec chcieť od tejto látky viac?

Avangers9 resizeAvengers: Endgame , USA,  2019
Dĺžka: 182 minút
Réžia: Anthony Russo, Joe Russo
Scenár: Christopher Markus, Stephen McFeely (podľa komikosvej predlohy Stana Leea a Jacka Kirbyho)
Kamera: Trent Opaloch
Strih: Jeffrey Ford, Matthew Schmidt
Hudba: Alan Silvestri
Hrajú: Chris Evans, Robert Downey Jr., Chris Hemsworth, Scarlett Johansson, Jeremy Renner, Josh Brolin, Karen Gillan, Gwyneth Paltrow, Sebastian Stan, Brue Larson, Evangeline Lilly, Jon Favreau, Paul Rudd, Don Cheadle, Dave Bautista, Katherine Langford, Bradley Cooper, Mark Ruffalo, Elizabeth Olsen, Tom Holland a ďalší
Distribúcia: Saturn Entertainment
Premiéra v SR: 25. apríla 2019