Shazam!

Shazam7 resizeShazam! nepatril k tým úplne najočakávanejším filmom roka a aj počas tohto mesiaca ho zatieni iná veľkolepá žánrová udalosť. No o to zaujímavejšie bolo sledovať, ako si v DC Comics poradia s námetom, ktorý sa im mohol pomerne ľahko rozsypať pod rukami. Zdá sa však, že po období neistého tápania konečne našli svoju cestu.

Hlavným hrdinom je štrnásťročný chlapec Billy Batson, ktorý sa pretĺka životom vo Filadelfii v štátom pridelených náhradných rodinách. Ani v jednej z nich však nie je spokojný a zakaždým, skôr či neskôr, utečie s cieľom vyhľadať Shazam2 resizesvoju skutočnú matku. No v momente, keď sa ocitá u starostlivej a mimoriadne trpezlivej dvojice Victor a Rosa s päticou nových súrodencov, jeho život sa diametrálne zmení. Prastarý čarodej si ho totiž vyberie za svojho nástupcu a pridelí mu silu, o akej sa mu ani nesnívalo. Stačí vysloviť magické slovíčko Shazam a mladý tínedžer sa razom mení na dospelého hrdinu so schopnosťami šiestich legendárnych postáv gréckej mytológie.

Háčik je v tom, že hoci Billy v novej podobe disponuje Herkulovou silou, či Diovou schopnosťou ovládať blesky, vo vnútri zostáva i naďalej mladým neistým tínedžerom. Shazam6 resizeTínedžerom, ktorý sa síce už v mladom veku naučil spoliehať  výhradne na seba, no ani zďaleka nevie, čo je to zodpovednosť a nevie ako adekvátne narábať s ľahko nadobudnutou mocou. V týchto momentoch film zďaleka najviac pripomína známu klasiku Veľký s Tomom Hanksom, čo nakoniec priznali i samotní tvorcovia. Nechýba teda adekvátne odľahčený tón a množstvo verbálnych, či neverbálnych vtipov prameniacich z tohto relatívne vďačného konceptu. Pomáha i skvelé obsadenie dospelej verzie titulnej postavy (Zachary Levi).

Nie každá humorná hláška síce funguje a občas sa divák pousmeje skôr zo zotrvačnosti, no obecne je príjemné Shazam3 resizesledovať, akým spôsobom tvorcovia chvíľami dekonštruujú celú superhrdinskú tematiku a uťahujú si z niektorých klasických klišé. Samozrejme, iba občas a obe časti Deadpoola zachádzali v tomto smere oveľa ďalej. No tie boli predsa len určené o niečo inému typu publika, kým Shazam! je v prvom rade rodinné dobrodružstvo pre ešte o niečo mladších divákov. Aj keď, ako sa to vezme. Pôvodne hororový režisér David F. Sandberg totiž do výsledku prepašoval i niekoľko strašidelnejšie ladených pasáží, ktoré pramenia i z toho, že zloduch Thaddeus Sivana s tvárou Marka Stronga dokáže ovládať démonické stelesnenie siedmich smrteľných hriechov.

Shazam11 resizeBohužiaľ, i navzdory typologicky dobre zvolenému predstaviteľovi nejde o nič viac než klasického archetypálneho protivníka, bez zaujímavejších čŕt. Čo je dvojnásobná škoda, vzhľadom na to, že sa mu venuje i úvodná expozícia, snažiaca sa načrtnúť jeho náročné detstvo, poznamenané tvrdou výchovou a nedostatkom porozumenia. Shazam! však, našťastie, nie je o ňom, a i tak platí, že v momente kde sa jeho dráha naplno pretne s cestou hlavného hrdinu, snímka výrazne naberie na obrátkach. Vo finále sa do ich konfliktu naplno zapoja aj všetci nevlastní Billyho súrodenci, vrátane niektorých dovtedy opozdených, a v týchto chvíľach zase výsledné dianie evokuje inú klasiku z osemdesiatych rokov – Goonies.

Shazam10 resizeHoci prekreslenie ich vzájomných vzťahov nie je ani zďaleka tak dobré, ako svojho času v spomínanej Donnerovej snímke, predsa len sa darí budovať postačujúce napätie a vcelku funkčné emócie. Emócie fungujú aj vo vážnejších pasážach, ktoré sú zamerané na motívy rodičovstva, či náhradnej rodiny, no všetko, samozrejme, v hraniciach nastolených daným žánrom. Vzhľadom k štedrej minutáži by sa z toho dalo vyťažiť i viac, no i napriek tomu, že akciou sa až na samotný záver skôr šetrí, tvorcom sa darí obstojne zakrývať viaceré nedostatky, vrátane nižšieho rozpočtu. Napríklad aj príjemne zakomponovanou vianočnou atmosférou.

Shazam4 resizeShazam! vlastne nie je žiadny zázrak a optikou diváka nutne vyžadujúceho dospelejší zážitok obstojí ešte o niečo menej, ako predošlé filmy tohto štúdia. Tým však rozhodne nie je určený a od svojich divákov vyžaduje preladiť sa na trochu inú úroveň. Hlavne mladšie vekové kategórie môžu byť pri jeho sledovaní ako vo vytržení a férovo treba priznať, že látka bola uchopená viac-menej správnym spôsobom. No a tí, ktorým to nestačí, môžu byť pokojní, pretože v DC Comics to do budúcna plánujú aj trochu inak. To naplno dokazuje už ich budúci, separátny, projekt Joker s Joaquinom Phoenixom, ktorý má od prvej ukážky podstatne väčšie ambície a možno bude mieriť i na herecké ocenenia.

Shazam12 resizeShazam!, USA , 2019
Dĺžka: 131 minút
Réžia: David F. Sandberg
Scenár: Henry Gayden
Kamera: Maxime Alexandre
Strih: Michel Aller
Hudba: Benjamin Wallfisch
Hrajú: Zachary Levi, Mark Strong, Ron Cephas Jones, Jack Dylan Grazer, Grace Fulton, Cooper Andrews, Marta Milans, Andi Osho, Lotta Losten, Ava Preston, Jovan Armand, Djimon Hounsou, Asher Angel, Ian Chen a ďalší
Premiéra v SR: 4. apríla 2019