Slovenský filmový ústav má na Febiofeste bohatý program

Hviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívneHviezdy sú neaktívne
 

Febio2019logo resizeV programe aktuálneho 26. ročníka Medzinárodného festivalu filmových klubov Febiofest (20. - 26.3.) má Slovenský filmový ústav (SFÚ) ako spoluorganizátor opäť široké zastúpenie. Filmy zo svojich vzácnych zbierok uvedie v dvoch festivalových sekciách, významne tento rok tiež participuje na príprave aktivít v časti určenej pre filmových profesionálov Industry Days v bratislavskom Kine Lumière.

Febiofest vo svojom programe uvádza každoročne archívne filmy, ktoré formovali smerovanie klubovej kinematografie. V tohtoročnom výbere zahraničných aj domácich filmov v sekcii Zrkadlo minulosti bude v digitálne reštaurovanej verzii uvedený film Petra Solana Prípad Barnabáš Kos (1964), satirická tragikomédia pranierujúca malomeštiacke PripadBarnabasKosprežitky, pokrytectvo a intrigánstvo. Rozpráva príbeh Barnabáša Kosa, trianglistu veľkého symfonického orchestra, ktorého nečakane vymenujú za jeho riaditeľa. Skromný hudobník sa spočiatku bráni, no čoskoro pochopí, akými pravidlami sa riadi mechanizmus kariéry, ku ktorému nevyhnutne patrí pochlebovanie a šplhúnstvo jeho kolegov. Solanov film Boxer a smrť (1962) sa na festivale bude spomínať počas prezentácie poľskej publikácie Polsko-czeskie i polsko-słowackie kontakty filmowe (Poľsko-české a poľsko-slovenské filmové kontakty), ktorá vyšla v novembri minulého roka. Slovenskej kinematografii sú v nej venované štyri z publikovaných textov.

 

Z archívnych zbierok SFÚ budú mať diváci možnosť vidieť aj snímku Ela Havettu Ľalie poľné (1972), príbeh ľudí hľadajúcich domov, šťastie a svoje miesto v spoločnosti. Dej filmu sa odohráva na slovenskej dedine po 1. svetovej WiP2018 resizevojne a jeho hrdinami sú vojnoví vyslúžilci, ktorí sa po návrate z vojny snažia dať svojmu životu zmysel, nájsť opäť istotu a lásku. Film sa premietne v sekcii Slovenská filmová krajina ako pocta kameramanovi Dodovi Šimončičovi, ktorý s Havettom ešte ako študent pražskej FAMU nakrútil aj jeho debut Slávnosť v botanickej záhrade (1969). V jeho druhom a poslednom celovečernom filme, ktorý sa stal epilógom československej novej vlny, „čiernobiely obraz dopĺňal farebným tónovaním a dosahoval efekt starých fotografií, spomienkových svetov, formovaných prizmou subjektívneho prežívania udalostí a dotváraných predstavivosťou do pestrých variácií,“ charakterizuje Šimočičov vklad do filmu Daniel Bernát, šéfredaktor mesačníka Film.sk vo festivalovom katalógu.

Organizátori  si tento rok po prvýkrát zvolili tému, ktorej sa program venuje naprieč sekciami. Téme Zlo sa vo filme neskryje je podriadený aj výber filmov v špeciálnej sekcii Kino-Ikon+, zostavenej z výnimočných titulov filmovej histórie. Do sekcie, ktorá je pripravená v spolupráci s redakčnou radou filmologického časopisu Kino-Ikon, vydávaného Asociáciou slovenských filmových klubov v spolupráci so SFÚ, je zaradený významný undergroundový dokument Ctihodní kati (1977) režiséra Basilia Martína Patina, ktorý v ňom prenikol do zmýšľania a praktík diktatúry generála Franca. Premietne sa aj film Ja, Pierre Riviere, som uškrtil svoju matku, sestru a brata (1976) v réžii Reného Allia, založený na dokumentoch zozbieraných popredným francúzskym filozofom Michelom Foucaultom. Ide o jedinečné a originálne dielo zaznamenávajúce sériu šokujúcich udalostí, ktoré sa odohrali v normandskej dedinke v roku 1835. Sekciu uzavrie celovečerný debut španielskeho filmového rebela Fernanda Arrabala Nech žije smrť (1971), ktorý vznikol ako filmová adaptácia jeho románu Baal Babilonia (1958). V neobyčajne sugestívnej a agresívnej snímke sa reálne príbehy z autorovho detstva v období španielskej občianskej vojny spájajú so surreálnymi predstavami plnými krutosti a sadomasochizmu.

 

Významnou časťou sa SFÚ aj tento rok podieľa na podujatí Industry Days, určenom predovšetkým filmovým profesionálom, producentom a študentom filmových škôl. Zámerom je vytvoriť platformu pre spájanie odborníkov a kohokoľvek, kto sa zaujíma o špecifické témy spojené s produkciou audiovizuálnych diel. Hlavným pilierom štvrtého ročníka bude opäť prezentácia pripravovaných slovenských filmov Works In Progress. Tento rok sa v nej predstaví celkovo jedenásť projektov, z toho päť hraných, štyri dokumentárne, jedna animovaná dokudráma a jeden krátkometrážny študentský projekt. Z hraných filmov sa bude prezentovať politický triler Amnestie Jonáša Karáska a filmy Little Kingdom Petra Magáta, Ema a Smrtihlav Ivety Grófovej, Bunker Györgya Kristófa a historická dráma Protiúder Petra Begányiho. Z dokumentov dostali príležitosť prezentovať sa projekty Ako som sa stala partizánkou Very Lackovej, Team Building Adiny Popescu a Iuliana Ghervasa, Ta monarchia Vladislavy Sárkány, The Sailor Lucie Kašovej a tiež animovaná dokudráma Cesta do nemožna Nora Držiaka. Zástupcom študentskej tvorby je projekt Ticho na poli, ticho v dome Štefánie Lovasovej.

Vyhľadaj

2percenta

220x220stavoing

Táto webová lokalita používa súbory cookie pre lepšie používateľské prostredie. Ochrana osobných údajov tým nie je dotknutá.