Green Book

Zelena resizeSnímka Green Book (Zelená kniha) len nedávno ovládla deväťdesiaty prvý ročník udeľovania cien americkej Akadémie filmových umení a vied, ktorý sa konal už tradične v americkom Los Angeles. Hoci sa počet pozlátených sošiek získaných jeho tvorcami zastavil na čísle tri, práve v ich rukách pristálo i to zďaleka najdôležitejšie ocenenie. Zaslúžene? Nezaslúžene? Áno, aj nie, no jedna vec je istá: bez ohľadu na mediálny rozruch ide o film, ktorý si rozhodne zaslúži divácku pozornosť.

Píše sa rok 1962.Tony Vallelonga, Američan s talianskymi koreňmi (Viggo Mortensen) sa živí ako vyhadzovač v Zelena2 resizenočnom klube Copacabana. Vo svojich kruhoch si drží reputáciu chlapíka, čo dokáže vyriešiť všetko a za to je aj náležite oceňovaný. Po tom, čo klub musí uzavrieť svoje priestory, kvôli nutným renováciám, osud mu ponúkne príležitosť v podobe pozície šoféra černošského hudobníka „doktora“ Dona Shirleyho (Mahershala Ali). Problém je v tom, že Tony je tak trochu rasista, no Don vedomý si jeho povesti, trvá na tejto ponuke. Vidina slušného zisku však nakoniec zvíťazí a nesúrodá dvojica sa spolu vydáva na dvojmesačné turné naprieč mierne rasisticky orientovaným Juhom.

Už len z tohto popisu je zjavné, akými cestičkami sa bude uberať dianie v ďalších minútach. No vôbec to nevadí. Akokoľvek Zelena8 resizeGreen Book nehýri žiadnou originalitou, v tom čomu sa chce venovať, skutočne funguje. Spárovanie odlišných postáv a ich vzájomné hľadanie si cesty k sebe bolo odjakživa vďačnou témou, a tu je ešte podporené základom v skutočných udalostiach a obohatené o rasový podtext, ktorý sa neustále vinie celým filmom. Skrátka, látka s jasným potenciálom zažiariť na udeľovaniach ocenení a z tohto pohľadu je možné viniť tvorcov z istej vypočítavosti. No nebolo by to správne, kvalitných komentárov k tejto i dnes Zelena4 resizeaktuálnej problematike nie je nikdy dosť.

Pokiaľ by sa už dalo filmu niečo skutočne vyčítať, potom je to fakt, že ide až o príliš tradične a staromilsky vystavaný zážitok. Ak by vznikol hoci aj v deväťdesiatych rokoch, jeho vyznenie by bolo zrejme úplne identické. Nedá sa povedať, že by na tému rasizmu nahliadal povrchne, no robí to až príliš uhladeným spôsobom. Tomu najhoršiemu sa, buď vyložene vyhýba alebo zobrazuje vybrané situácie s určitými prikrášleniami. Niet Zelena7 resizepochýb, že ide o úmysel, ktorý do istej miery ladí s dobovým zasadením, no v dnešnej dobe by bolo možné nakrútiť podobnú látku aj o niečo odvážnejšie a modernejšie. Tvorcovia však miesto toho stavili na istotu a ďaleko väčší dôraz kladú na postupne sa rozvíjajúce priateľstvo. Priateľstvo, čo nakoniec prekoná i takú banalitu ako je farba pleti.

No ako sa hovorí, v jednoduchosti je občas sila. Autori filmu Zelena9 resizeskrátka vedia, o čom chcú rozprávať a vedia i to, aké prostriedky majú používať, aby získali diváka na svoju stranu. Svojim spôsobom je vlastne až sympatické, že sa nesnažia nasilu tlačiť na emócie. Jednotlivé udalosti nechávajú skôr prirodzene plynúť, no i napriek odľahčenému tónu dokážu na správnych miestach zaťať do živého. Podanie hlavnej myšlienky je taktiež dostatočne silné a hoci záver pôsobí možno až príliš idylicky, ide o veľmi príjemnú bodku za celým dianím.

Výhrou je aj obsadenie titulných rolí dvojicou Viggo Zelena12 resizeMortensen a Mahershala Ali. Vďaka kvalitnému scenáru so skvelo vypointovanými dialógmi to majú o niečo ľahšie, no ich životné výkony nestoja iba na tomto aspekte. Celkovo je radosť sledovať či už Tonyho uveriteľné talianske maniere, alebo Donove jemne aristokratické gestá a toto všetko adekvátne zvýrazňuje i mimoriadne sústredená réžia. Pohľad do tejto kolónky pritom prekvapí zďaleka najviac a je otázne, či Peter Farelly, jeden z tvorcov série Blbý a blbší, ešte niekedy prekročí tento tieň.

Najväčšia sila snímky rozhodne nespočíva v jej výnimočnosti. Práve naopak a ide hlavne o spôsob, akým sú všetky tradičné ingrediencie poskladané do mimoriadne funkčného celku. Z Zelena5 resizetohto uhla pohľadu je vlastne úplne jedno, či je film dokonale presný z historického hľadiska, alebo nie. Podľa všetkého ani nie je a tvorcovia mimo iné čelili kritike, že skutočné udalosti konzultovali iba s jednou, výhradne belošskou, stranou. Alebo i námietkam, že svojim scenárom iba zdôrazňujú syndróm bieleho spasiteľa. Najideálnejšie je však povzniesť sa nad tieto žabomyšie vojny a vychutnať si film v takej podobe, ako ho tvorcovia skutočne zamýšľali. Čiže ako milý a hrejivý ľudský príbeh s univerzálnym posolstvom, čo v tomto prípade bohato postačuje.

Zelena3 resizeGreen Book, USA, 2018
Dĺžka: 130 minút
Réžia: Peter Farelly