ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Mesiac Jupitera (Jupiter holdja)

Hodnotenie filmu podľa čitateľov

Mesiac5 resizeVývoj, ktorý je na tvorbe Kornéla Mundruczóa výrazný a čitateľný, posúva jeho filmy od  foriem urgentných sociálnych apelov, situovaných do tuctových prostredí nižších stredných vrstiev a medzi bezcieľne blúdiacich, nezaraditených tulákov, zlodejičkov a kurvičky, cez razantné psychologické portréty ku globálnemu vizionárstvu a imaginácii umelca bez akýchkoľvek národných, či politických limitov.

Od  sociológie Šťastných dní (2002) k mohutnej a vrstevnatej megametafore Mesiaca Jupitera,  to je cesta, ktorú Mundruczó naplnil  tematickým radikalizmom a intenzívnym hľadaním foriem, vhodných pre všetko, čo sa dostalo do Mesiac3 resizeobzoru jeho prenikavého zraku a mysle. Snaha pomenovať javy aktuálnej súčasnosti, dať im formu a odhadnúť ich význam je úkon, na ktorý nestačia hordy expertov a odborníkov. Ako ukazujú výskumy, naplní sa len zlomok ich mediálne všadeprítomných súdov. Umenie je priestorom vizionárov. Tí často dokážu a neraz dokazujú svojimi citlivými senzormi  anticipovať nepredpovedatelné.

Masová migrácia z vojnových  zón a oblastí do prosperujúcej Mesiac4 resizeEurópy, ktorá sa zmieta medzi imperatívmi humanitnej pomoci a obrany, zasahujúcej už aj politické systémy, je jedným z týchto javov. Mundruczó teda volí príbeh, rámcovaný všeobecne známymi udalosťami a do centra diania, úteku migrantskej skupinky do maďarského vnútrozemia, stavia postavu levitujúceho Sýrčana, mladého chlapca, smrteľne raneného pohraničnými vojskami. Aryan Dashni (Zsombor Jéger) predvedie úkaz z božského registra s Mesiac7 resizepriamym náboženským odkazom. Reakcia svedkov nevyvolá extázu, ale veľmi aktuálnu snahu o privatizáciu zázraku a okamžitý plán ju čo najúčinnejšie komerčne zužitkovať. Tento motív predstavuje skrachovaný lekár Gábor Stern (Merab Ninidze). Sfušoval operáciu nádejného atléta s tragickým dôsledkom, a tak sa živí službou v poľnej nemocnici, ošetrujúcej migrantov. Za bakšiš im stanovuje diagnózu, ktorá im umožňuje dostať sa do nemocnice v Budapešti. Odtiaľ je útek kamkoľvek možný. Gábor okamžite dokáže odhadnúť použiteľnosť Aryana. Ponúkne mu možnosť zarobiť financie predvádzaním zázraku s terapeutickým účinkom. O klientov tejto služby sa dokáže Mesiac12 resizepostarať. Jeho protihráčom je László (György Cserhalmi) veliteľ zásahového pohraničného oddielu. Vie čosi o Gáborových kšeftoch, dvojicu sleduje a snaží sa oboch zaistiť. Aryan sa však  hľadá svojho otca..Ten pri úteku zahynul a jeho doklady si prisvojil iný utečenec, ako sa ukáže neskôr, člen teroristického komanda. Dráhy pohybu protagonistov príbehu sa prelínajú, každý napĺňa svoj údel.

Mundruczó nebuduje okolo levitujúceho migranta žiadnu Mesiac10 resizespirituálnu víziu, zasadzuje ho do vcelku žánrovej schémy akčného príbehu s naháňačkami, prestrelkami a dokonca i s teroristickým útokom. Spojenie nadprirodzeného s prízemným je kdesi v zadnom pláne testom pre všetkých zúčastnených a Gáborovo špekulantstvo pozvoľne strieda čosi, čo by sme mohli označiť za krok kajúcnika. Rodine, ktorú pripravil o syna, sa ospravedlní a daruje im všetky peniaze, zarobené predvádzaním zázraku.

Bezprostredným impulzom k myšlienke napísať tento príbeh Mesiac9 resizebola chlapčenská lektúra režiséra. Ako štrnásťročný si prečítal román Lietajúci chlapec, a tak sa rozhodol tento prvok využiť. Jeho zámerom bolo podať obraz vševládnuceho chaosu, nad ktorým sa vznáša postava vyňatá z Breughelových obrazov pekla. Pôvodne sa pokúšal nakrútiť Jupiterov mesiac vo Veľkej Británii, ale nakoniec stratil trpezlivosť a skúsil to v Maďarsku. „Myslel som si, že  po filmovaní s 200 psami v Bielom bohovi už nemože prísť nič ťažšie, ale scény s lietaním boli naozaj náročné,“ vysvetľuje v jednom z rozhovorov.

Mesiac11 resizeDomáce odborné publikum zrejme k filmu, ktorý figuroval v hlavnej súťaži festivalu v Cannes, nezahorelo prílišným nadšením i kvôli nelichotivému popisu súčasných maďarských reálií a kritickému postoju k spôsobu, akým sa Maďari vyrovnávali s problémom migrantov. Na  budapeštianskom festivale Maďarský filmový týždeň, súťaži domácich filmov, dostal len cenu za najlepšiu kameru a vizuálny dizajn. Podľa očakávania si päť hlavných cien (najlepší film, réžia, scenár, herečka i najlepšia herečka vo vedľajšej úlohe) odniesol film O tele a duši Ildikó Enyediovej.
    
Mesiac resizeMesiac Jupitera (Jupiter Holdja) Maďarsko, SRN, 2017
Dĺžka: 123 minút
Réžia : Kornél Mundruczó
Scenár: Kornél Mundruczó, Kata Wéber
Kamera: Marcell Rév
Strih: Dávid Jancsó
Hudba: Jed Kurzel
Hrajú: Merab Ninidze, Zsombor Jéger, György Cserhalmi, Mónika Balsai, Ákos Birkás, Soma Boronkay, Brigitta Fillár, Péter Hauman, Judit Meszléry, Sándor Terhes, Anita Tóth a ďalší
Distribúcia: ASFK
Premiéra v SR: 19. apríla 2018
Foto: ASFK

Share/Save/Bookmark