Ostrým nožom (By a Sharp Knife)

Ostrym7 resizeNeviem, či existoval nejaký slovenský film, ktorého uvedenie v kinách sa dostalo hlboko do povedomia širokej verejnosti viac ako rok pred tým, než mal premiéru. Možno to súvisí aj s okolnosťami, ktoré sa odohrali v uplynulom roku a zintenzívnili celú atmosféru okolo filmového debutu Teodora Kuhna Ostrým nožom.

Každopádne, film sprevádzala obrovská kampaň v podobe klasických propagačných materiálov, reklamnej kampane na sociálnych sieťach, ale aj originálnych odznakov s hlavným claimom celej kampane. No a v neposlednom rade aj Ostrym8 resizeinštalácie zakrvavenej košele v centre mesta.

Prečo takýto úvod? Myslím si, že jedným z elementárnych problémov nízkej návštevnosti slovenských filmov v kinách je práve ich nedostatočná propagácia. Samozrejme, dôvodov, prečo je to tak, môže byť nespočetne veľa (ekonomické, časové, kapacitné). Ak teda film Ostrým nožom nezíska prestížne ceny alebo aspoň nominácie na festivaloch za réžiu, hlavné alebo vedľajšie herecké prejavy, mal by jednoznačne dostať, ak by taká existovala, ocenenie za najväčšiu a najlepšiu Ostrym9 resizePR kampaň v histórii slovenskej kinematografie.

Ďalším z dôvodov, prečo začať recenziu na tento film práve takto netradične, je fakt, že pocity diváka z filmu formuje niekoľko zásadných faktorov. Všetko, od vnútorného rozpoloženia diváka v deň, keď ide na premietanie filmu, celková organizácia premiéry, až po samotný vstup do kinosály, aj takto netradične, s odznakom na každom sedadle. To všetko formuje náš zážitok z toho, čo bezprostredne potom vidíme na Ostrym5 resizefilmovom plátne. Napríklad, aj dlhé čakanie na začatie premietania môže byť jedným z dôvodov, prečo na niekoho katarzný účinok z príbehu na plátne prešiel a na iného nie.

A teraz späť k snímke. Rozprávať historicky zásadné príbehy je

dôležité. O to viac, ak sa aj v súčasnej dobe stávame svedkami toho, že história sa neustále opakuje. Ľudia sa nikdy nepoučia z vlastných chýb. Ani z chýb druhých. Pretože „každá generácia má svoju obeť“. Róberta Remiáša. Daniela Tupého. Jána Ostyrm10 resizeKuciaka. Martinu Kušnírovú. (…) . Kto bude ďalší? Koho ešte budeme musieť obetovať, aby sa niečo zmenilo? Presne táto myšlienka je základnou premisou snímky Ostrým nožom. Príbeh chlapca z davu, ktorý nemá možnosť výberu a stáva sa obeťou nenapraviteľného a fatálneho zločinu. Dokáže otec – hrdina vyhrať nad skorumpovaným súdnictvom a prehnitým systémom?

Ostrým2 resizeOstrým nožom reflektuje síce fiktívny príbeh, no jeho námet pochádza zo skutočnosti. Obeťou mohol  byť hocikto z akejkoľvek generácie. Nie je to adaptovaný skutočný príbeh, ale potenciálny príbeh, ktorý sa v podobnom scenári už niekoľkokrát odohral a kedykoľvek sa ešte môže odohrať. Prečo je snímka len námetom? Lebo na rozdiel od filmových hrdinov, ktorých osudy, našťastie, boli vyriešené a vražda bola potrestaná, síce smiešnym, ale predsa trestom. Tí skutoční hrdinovia sa spravodlivosti ani po trinástich rokoch nedočkali. Za jeho vraždu až doposiaľ nebol nik odsúdený. Ostrym4 resizeMožno aj preto po ňom ostala hlboká stopa nielen vo vnútri zranenej rodiny, ale aj v zhrozenej, skeptickej a dezilúzivnej spoločnosti.

Dalo by sa hovoriť o tom, že vzhľadom na minuloročné skutočnosti a potenciál samotného základu, scenára a predlohy, ktorou bola skutočná udalosť, tvorcovia išli, takpovediac, na istotu a ide len o sofistikovaný kalkul. Avšak, táto snímka sa začala nakrúcať omnoho skôr, ako sa nešťastné udalosti odohrali. Umenie režiséra Teodora Kuhna však spočíva v tom, že spomedzi nevyčerpateľného množstva tém, ktoré audiovizuálne umenie filmu ponúka, dokázal vybrať tému Noz resizeschopnú pohltiť a emocionálne zasiahnuť diváka.

Ostrým nožom je tak nelichotivou reflexiou fungovania nášho štátu. Kde je obeť trestného činu občanom druhej kategórie. Bez práv zúčastniť sa súdneho pojednávania. Bez práva mať sebou vybraného zákonného zástupcu. Obeť v podstate nemá právo na nič. Je bez práva, zatiaľ čo páchatelia majú nárok klamať a podplácať. Ako sa veci majú v našej spoločnosti? Úplatky v najvyšších vládnych kruhoch, vraždy, zastrašovanie, vydieranie…

Noz3 resizePráve aktualizácia príbehu v prítomnosti a nedávna chladnokrvná vražda dvoch nevinných ľudí zvyšuje úroveň filmu. A naopak, snímka znovu pripomenula tragickú udalosť a vyzýva ľudí k akcii. Práve táto vzájomná reakcia skutočného a fiktívneho robí tento film, napriek mnohým nedokonalostiam, takým výnimočným. A aj keď herectvo, s výnimkou geniálneho hlavného protagonistu Romana Luknára, miestami škrípalo a texty sem-tam pôsobili ošemetne, podstatné je, že snímka splnila svoj účel.

Ostrym resizeOstrým nožom (By a Sharp Knife), SR,  2019
Dĺžka: 89 minút
Réžia: Teodor Kuhn
Scenár: Teodor Kuhn, Jakub Medvecký
Kamera: Denisa Buranová
Strih: Pavel Hrdlička ml.
Hudba: Michal Novinski
Hrajú: Roman Luknár, Ela Lehotská, Miroslav Krobot, Marián Mitaš, Ela Štefunková, Dávid Hartl, Denis „Moloch“ Domaracký, Ľubomír Paulovič, Jana Oľhová, Sáva Popovič, Roman Grigely, Jana Valocká, Zuzana Šebová a ďalší
Premiéra v SR: 21. februára 2019