Štyri filmy z hlavnej súťaže v Berlíne uvedie spoločnosť Film Europe

FilmEuropeB2Canlogo resizePorota 69. ročníka Medzinárodného filmového festivalu Berlinale na čele poroty s herečkou Juliette Binoche udelila hlavné ceny. Hneď štyri filmy z hlavnej súťažnej sekcie Zbohom, synu uvedie do slovenských a českých kín Film Europe Media Company. Štvoricu filmov z hlavnej súťaže doplňuje snímka zo sekcie Panorama. Všetky berlínske tituly budú počas roka uvedené v kinách a v rámci jesennej prehliadky Be2Can.

„Filmy, ktoré z Berlinale prinášame, provokujú. Témou, kvalitou, spracovaním. Berlinale ani Be2Can nie sú festivalový mainstream,“ hovorí riaditeľ Be2Can a Film Europe Ivan Hronec. „Na Be2Can dostáva český a slovenský divák možnosť porovnávať a premýšľať o zmysle a postavení filmu vo svete, ale aj o kvalitách slovenského a českého filmu. Misiou Be2Can je takýto priestor pre diskusiu vytvoriť, ponúknuť a udržať,“ dodáva Hronec.

Zbohom, synu (Di jiu tian chang/ So Long, My Son) réžia Wang Xiaoshuai (Čína).
Zbohomsynu resizeSnímka Zbohom, synu sa hneď po svojom uvedení stala jedným z favoritom súťaže. Precízne vystavaná, trojhodinová rodinná sága zachytáva niekoľko desaťročí z nedávnej čínskej histórie prostredníctvom príbehu manželského páru postihnutého osudovou tragédiou. Film uznávaného režiséra Wanga Xiaoshuaia reflektuje prostredníctvom osobnej ľudskej drámy odvrátenú stránku čínskej kultúrnej revolúcie a najmä politiky, a okrem iného dokazuje, že veľké city nepotrebujú veľké filmové gestá. Obaja predstavitelia hlavných úloh  - herec Wang Jingchun a herečka Yong Mei  - získali Strieborných medveďov za najlepšie herecké výkony.

Narušiteľ systému (Systemsprenger / System Crasher) réžia Nora Fingscheidt (Nemecko)
Systemsprenge resizeEmotívna dráma o deväťročnom dievčati s problémovým správaním a tvárou anjela nakrútila ako svoj debut nemecká režisérka Nora Fingscheidt. Strhujúci príbeh dieťaťa, ktorého matka sa nezvláda o neho starať a pri ktorom sú bezradní aj sociálni pracovníci, je dych vyrážajúcim svedectvom o neutíšiteľnom vzdore i túžbe po láske. V hlavnej úlohe filmu, ktorého tempo je podobne intenzívne, ako hrdinkine emócie, podáva autentický výkon Helena Zengel. Film získal Strieborného medveďa - Cena Alfreda Bauera za film, ktorý otvoril filmovej tvorbe nové perspektívy.

U Zlatej rukavice (Der Goldene Handschuh / The Golden Glove), réžia Fatih Akin (Nemecko, Francúzsko)
Za rukavicu hodenú do tváre divákov označili niektorí kritici asi najviac diskutovaný film tohtoročného festivalu – naturalistickú drámu U Zlatej rukavice režiséra Fatiha Akina. Nemecký režisér, ktorého uhrančivý thriller Odnikiaľ bol minulý rok nominovaný na Oscara, sa tentokrát ponoril do celkom iných vôd. S dokumentárnou presnosťou spracoval skutočný príbeh masového vraha Fritza Honku, ktorý v 70. rokoch minulého storočia brutálne vraždil prostitútky a staré ženy v hamburskej štvrti St. Pauli. Snímka vyvolala silné reakcie a je označovaná za „jeden z najodpornejších filmov o masovom vrahovi, ktorý bol kedy nakrútený“ (IndieWire).

Antológia mesta duchov (Répertoire des villes disparues / Ghost Town Anthology), réžia Denis Côté (Kanada)
Do zapadnutej dediny kdesi na kanadskom vidieku situoval svoju temnú drámu s hororovými prvkami režisér Denis Coté. Postarší manželský pár sa nedokáže zmieriť so smrťou syna, ktorý spáchal samovraždu, a zdá sa, že čas pre neho stratil zmysel. Na 16mm filmový materiál nakrútená snímka prináša znepokojujúce úvahy o smrti a osude.

Všetky moje lásky (All My Loving),réžia Edward Berger (Nemecko)
Piatym filmom je nemecká dráma, ktorá bola uvedená v sekcii Panorama. Príbeh je portrétom troch dospelých súrodencov hľadajúcich lásku a svoje miesto vo svete.