Nedotknuteľní (The Upside)

Nedotknutelni2 resizeKeď tvorcovia ohlásia, že sa chystajú nakrútiť pokračovanie známeho a mimoriadne úspešného filmu, väčšina filmových divákov je síce nadšená, no bezprostredne po videní filmu nakrútený sequel hneď zatratia a ohodnotia mimoriadne kriticky. O niečo zložitejšie to ešte majú tvorcovia remakov. Najmä ak sa rozhodnú opätovne zvečniť na filmové plátna priam notoricky známy príbeh.

Režisér Neil Burger sa tejto výzvy nezľakol a z vervou sa pustil do pripomenutia príbehu o solventnom a rozhľadenom Phillipovi (Bryan Cranston) a bývalom trestancovi v zložitej životnej situácii Dellovi (Kevin Hart), v ktorom Phillip nachádza stratenú chuť do života. Hodnotenia širokej verejnosti určite nedopadli podľa predstáv Nedotknutelni4 resizesamotných tvorcov. Avšak, negatívne hodnotenia som v podstate aj očakávala.

Napriek tomu, že snímke chýba základ, teda vyvolanie silnej emócie, myslím si, že mnoho recenzentov skrátka film ani nevidelo a bezhlavo ohodnotilo v mienkotvorných rebríčkoch. Aj keď tieto údaje, samozrejme, nie sú smerodajné, s určitosťou ovplyvňujú aj samotného diváka v rozhodovaní sa, či si snímku pozrie alebo nie, či si zaplatí lístok do kina alebo si ju spozrie o niekoľko rokov v televíznom vysielaní. V prípade filmu Nedotknuteľní by som si dovolila tvrdiť, že je to možno aj škoda a vidieť film v kine sa oplatí. Pretože zatiaľ čo veľké plátno znásobuje silu filmu, malá televízna obrazovka ho minimalizuje.

Každému filmovému divákovi sa však na pamäť vynára jediná Nedotknutelni9 resizeelementárna otázka: Či nie je úplne zbytočné dokonalý film nakrúcať znova? Podobne ako stokrát nakrútené a opakovane rozprávané príbehy filmového plátna ako Popoluška, Dracula či nedávno nakrútená a mimoriadne úspešná snímka Zrodila sa hviezda. Istotu, či si tento film zaslúži mať svoje miesto v knižnici svetovej kinematografie sčasti podkopáva i marketingový claim a jeho gigantické zobrazenie na plagátoch a propagačných materiáloch. „Príbeh, ktorý stojí za to vyrozprávať oznova“ môže pôsobiť ako prebytočný alibizmus, včasné ospravedlnenie sa za to, ak by nakrútenie snímky nedopadlo pre oko diváka veľmi priaznivo. Avšak, niektoré Nedotknutelni8 resizepríbehy, ako aj tento, sa naozaj oplatí rozprávať znova a znova. Najmä tie, ktoré čerpajú a sú postavené na reálnom základe, akým je tento.

Pravdou je, že v porovnaní s pôvodnou snímkou, Nedotknuteľní nie sú úplne rovnakým a v ničom neoriginálnym filmom. Svieže ozvláštnenie tvorcovia prinášajú najmä v súvislosti s postavou ľahkovážneho Della a jeho rodiny či Phillipovej platonickej lásky, s ktorou si vymieňa poetické listy. Tieto doplnkové línie príbehu vytvárajú asi najväčší rozdiel medzi americkou a európskou poetickou rozprávania filmového príbehu. Zatiaľ čo francúzski Nedotknutelni6 resizenedotknuteľní tápajú viac v hĺbke oboch postáv, americkí tvorcovi sa spoliehajú na nespočetne veľakrát nakrútený, možno aj zbytočný pátos a hollywoodsky feel. Na druhej strane, americkí Nedotknuteľní na mňa pôsobili menej dramaticky a tragicky. Skôr som mala pocit, akoby bol film postavený viac na komike, než dráme. Keby sme však francúzsky originál nevideli, ktovie, ako by sme jeho americký remake napokon ohodnotili.

Naopak, vydareným marketingovým ťahom bol casting do Nedotknutelni10 resizehlavných hereckých úloh. Brayn Cranston, Kevin Hart a Nicol Kidman nielenže pritiahli do kín o mnoho viac divákov, ale dodali mu potrebnú iskru. Bryan Cranston si rolu zatrpknutého muža na vozíku síce užíval a dodal mu pre neho charakteristický šarm, no v porovnaní s hereckým výkonom Françoisa Cluzeta o niečo zaostával. Zaujímavé je, že Nedotknuteľní sú prvým filmom, v ktorom mi herecký výkon Kevina Harta nepripadal typicky americky hlučný, ukričaný a jeho postava ma neiritovala. A keby už aj snímka bola úplným fiaskom, nestarnúci pôvab Nicol Kidman by ju s určitosťou zachránil.

Nedotknutelni12 resize

Nedotknuteľní (The Upside),USA,  2017)
Dĺžka: 125 minút
Réžia: Neil Burger
Scenár: Jon Hartmere
Kamera: Stuart Dryburgh
Strih: Naomi Geraghty
Hudba: Rob Simonsen
Hrajú: Kevin Hart, Bryan Cranston, Nicole Kidman, Aja Naomi King, Jahi Di´Allo Winston, Genevieve Angelson, Golshiteh Farahani, Tate Donovan, Julianna Margulies, Suzanne Savoy, Michael Quinlan a ďalší
Distribúcia: Bontonfilm
Premiéra v SR: 14. februára 2019