Serenity: Ticho pred búrkou (Serenity)

Serenity3 resizeĽudská imaginácia, predstavivosť je impozantná. Dokážeme si predstaviť úplne hocičo. Snívať o čomkoľvek chceme. Vytvárať nespočetné množstvo fiktívnych a paralelných svetov alebo aj celých vesmírov. Raz padáme hlboko k jadru zeme. Inokedy zase lietame s hlavou v oblakoch. Nachádzame sa na možno skutočných alebo úplne vymyslených miestach. V minulosti, súčasnosti, budúcnosti alebo ideálnom bezčasí.

Vieme vytvoriť dokonalú ilúziu hocičoho. Trebárs aj ostrova, s dokonale prepracovanými entitami, akými sú jeho obyvatelia. Vyfabulovať si prostredie, kde vedia všetci všetko o všetkých. Alebo nikto nič o nikom? Na mysterióznom ostrove beží čas podozrivo zvláštne. Zástupca veľkej obchodnej spoločnosti sa nikdy nestihne stretnúť so svojím Serenity6 resizepotencionálnym zákazníkom. Rybár je neschopný konečne chytiť svoju vytúženú trofej. Všetci obyvatelia exotického ostrova cítia akési podivuhodné „deja vu“  pri úplne každodenných činnostiach a situáciách. Čo tieto časové odchýlky majú znamenať? Čím sú spôsobené? Ide iba o nejakú náhodu alebo je za tým konkrétny dôvod? Možno ide o mysteriózne pôsobenie magnetických siločiar vytvárajúcich ostrovný bermudský trojuholník, alebo jednoducho len o vrtkavosť osudu.

S časovou konfiguráciou celého podivuhodného sveta, ktorý mimochodom akoby sa nachádzal na úplne inej planéte či vesmíre, veľmi úzko súvisí aj motív pamäte. Nie každý vie, ako sa na ostrov dostal. Čo ho viedlo k tomu, aby si človek vybral takýto emocionálne osamelý a izolovaný spôsob života. Serenity4 resizePodobne ako my všetci, mimo fiktívneho (a možno nie) sveta, aj naši hrdinovia „trpia“ určitými medzerami vo svojej pamäti. Nie vždy sa na túto časť svojho ja môžu spoľahnúť. Nie vždy im 100 % slúži. Pamäť ako čierna diera, ktorá dokáže pohltiť akúkoľvek myšlienku a spomienku v hlave, je ideálnym motívom pre vytvorenie spoľahlivého chaosu v príbehu. A ten aspoň do určitej minúty filmu funguje.

Téma pamäte je veľmi úzko prepojená so snovosťou. Pohyb medzi snom a skutočnosťou alebo na ich hranici je mimoriadne Serenity7 resizesilným motívom mysteriózneho thrilleru Stevena Knighta Serenity: Ticho pred búrkou. Častokrát cítime, že sa nachádzame v príbehu o mužovi, ktorý sa snaží odolávať prirodzeným etickým princípom a pokušeniu. No vzápätí prestupujeme hranice medzi jednotlivými príbehmi v metapríbehu. Jednotlivé mikropríbehy postáv sú odhaľované a príbeh si diváci postupne vrstvia a skladajú do jedného kompaktného celku. Ocitáme sa v sne hlavnej postavy. Presnejšie vo fáze spánkovej paralýzy, čím v nás snímka začína vzbudzovať pochybnosti o pravdivosti udalostí.

Akým spôsobom sú však všetky tieto zaujímavé nosné motívy spojené v synkretickom umení filmu? Príbeh disponuje Serenity11 resizeniekoľkými nelichotivými a ošúchanými metaforami. Chytenie ryby na hák či do siete ako metafora pomsty, oslobodenia sa od nepriaznivého osudu, či spojenie tuniaka a rybára dohromady, sú nie príliš originálnym prenesením celého príbehu. Takéto klišé sa netýka iba metafory, ale aj technického prevedenia niektorých scén. V prípade prvého stretnutia hlavných protagonistov, ako vystrihnutého z klasickej americkej melodrámy, sprevádza teatrálna hudba, s trilkami či smal talk o tom, kto platí komu rundu drinku. Snímke, bezpochyby, chýbalo aj viac originality v uzatvorení príbehovej línie. Otvorené konce môžu byť považované už za určitú schému v súčasnej kinematografii, no akurát Ticho pred búrkou by si presne takýto koniec zaslúžilo. Miesto toho mu tvorcovia „uštedrili“ poriadny Serenity9 resizekus síce metaforického, ale predsa len sladkého hollywoodskeho happy endu.

Od filmu sa veľa očakávalo, lebo scenár je plodom skúseného scenáristu Stevena Knighta, ktorý je zároveň aj režisérom snímky.  Avšak jeho réžia na niektorých miestach, a nie je ich málo, výrazne zaostáva. Film so skvelým námetom sa tak stáva len spleťou opakovane používaných prenesených významov a zaužívaného kinematografického klišé, s príliš včasným odhalením celého breaking pointu a bez požadovanej katarzie.

Serenity10 resizeSerenity: Ticho pred búrkou (Serenity), USA, 2019
Dĺžka: 106 minút
Scenár a réžia: Steven Knight