Na streche (ČR/SR 2019)

Na-streche

Na střeše
Tragikomédia, 100 minút
Scenár a réžia: Jiří Mádl. Kamera: Martin Žiaran. Strih: Jakub Vansa. Hudba: René Rypar. Hrajú: Alois Švehlík, Duy Anh Tran, Mária Bartalos, Vojtěch Dyk, Adrian Jastraban, David Švehlík, Radek Zima, Miroslav Táborský, Martin Sitta a ďalší.
Slovenská premiéra: 7. februára 2019
Profesor Rypar (Alois Švehlík) poskytne dočasné útočisko Songovi (Duy Anh Tran), mladému Vietnamcovi, ktorého našiel ukrytého na streche svojho domu. Môžu však dvaja odlišní ľudia vôbec zdieľať jeden priestor tak, aby z toho nakoniec nebola katastrofa? Pomôže im v tom bezočivý plán? Spolužitie nie práve najpriateľskejšieho pána, nahnevaného na celý svet, ktorý mu neuchopiteľne uniká a mladíka, ktorý hľadá východisko zo zúfalej situácie v neznámom meste, prináša množstvo trecích plôch, tragikomických situácií, ale aj prekvapujúcich nápadov a riešení. Každý z nás totiž potrebuje, aby ho niekto potreboval. A Song potrebuje okrem teplého oblečenia a strechy nad hlavou niekoho, kto mu bude dôverovať. Je však možné dôverovať neznámemu mladíkovi? Profesor Rypar sa o to pokúsi aj za cenu, že musí sem-tam poľaviť zo svojich zásad a jeho strecha sa musí trochu rozšíriť. Dokáže Song túto dôveru skutočne oplatiť? Na streche je druhým celovečerným filmom v réžii Jiřího Mádla, ktorý úspešne strieda vo svojej kariére post pred i za kamerou. V posledných rokoch patrí k vyhľadávaným českým hercom, s úspechom sa stretol aj jeho štart na poli réžie. Za debut Pojedeme k moři získal v Čechách pri vyhlasovaní Cien českej filmovej kritiky 2015 Cenu RWE za objav roku. „Na streche je príbeh o stretnutí s niekým, koho považujeme za cudzinca, avšak môže byť súčasťou, ktorá nám chýba. Ak máte kamaráta, môže byť život zatratenca, ktorého nikto nechce, dokonca zábavný. Trocha ilegálneho správania s úmyslom niekomu pomôcť je motorom tohto filmu,“ hovorí režisér.