Hranica (Švédsko/Dánsko 2018)

HranicaGräns / Grænse / Border
Romantický fantasy triler, 101 minút
Scenár: Ali Abbasi, Isabella Eklöf. Réžia: Ali Abbasi. Kamera: Nadim Carlsen. Strih: Olivia Neergaard Holm, Anders Skov. Hudba: Martin Dirkof. Hrajú: Eva Melander, Eero Milonoff, Matti Boustedt, Viktor Åkerblom, Jörgen Thorsson, Ann Petrén, Sten Ljunggren, Kjell Wilhelmsen, Rakel Värmländer, Andreas Kundler,Josefin Neldén, Ibrahim Fall a ďalší.
Slovenská premiéra: 31. januára 2019
Tina (Eva Melander) pracuje ako dôstojníčka colnej služby, čo sa v prípade ženy, ktorá šokuje okolie zdeformovanou tvárou, môže zdať nelogické. Lenže Tina má neuveriteľný čuch. Dokáže na diaľku odhaliť tých, ktorí majú strach a v batožine nepovolené látky a materiály. Počas jedného rutinného dňa v službe stretne Voreho (Eero Milonoff), zanedbaného a mastného vlasáča v koženej bunde, ktorého pach nepripomína nič z toho, čo Tina dosiaľ cítila. Vore je kľúčom k jej záhadnej identite... Film Hranica je tvrdým, zvráteným, šokujúcim a podvratným podobenstvom o tolerancii k odlišnostiam, o pohlaví a citovom precitnutí. Jedinečne sa v ňom spája realistická dráma a severský mýtus. Ali Abbasi (*1981) je dánsky režisér iránskeho pôvodu, ktorý už svojím prvým filmom Shelley jasne naznačil, že pre žánrový film sa v Škandinávii narodil svojrázny talent. Debut bol svojbytnou variáciou na satanský horor o zle rodiacom sa v ženskom lone. Pri svojom druhom filme spojil Abbasi sily so scenáristom a spisovateľom Johnom Ajvidom Lindqvistom, ktorý sa preslávil modernými variáciami klasických hororových príbehov. Ich Hranica prekvapila na MFF Cannes a získala tam hlavnú cenu v prestížnej sekcii Un Certain Regard.