Ghost Stories

Ghost2 resizeTohtoročná hororová sezóna zatiaľ nepriniesla veľa zaujímavého, minimálne ak sa pozrieme na filmy uvedené v našej kinodistribúcii. Po vydarenej Krasinskiho snímke Tiché miesto tu však máme ďalší zaujímavý žánrový prírastok – tentokrát ide o záležitosť z Veľkej Británie, ktorá nesie názov Ghost Stories.

Hlavne, no nielen, na domácej pôde sa kritici predháňajú v superlatívoch. "Najlepší britský horor za posledné roky. Skutočná jazda ako na horskej dráhe. Absolútne geniálne a ako nič predtým, čo ste už videli. Britský horor nebol takto Ghost1 resizeznepokojujúci už mnoho rokov.“ Tieto a ďalšie slogany sálajú z plagátov a snažia sa presvedčiť diváka, že ide o udalosť, ktorú neradno premeškať v kinách. Ghost Stories však skutočne nie sú len tak obyčajným hororom a zvedavosť vzbudzuje už len fakt, že ide o adaptáciu úspešnej rovnomennej divadelnej hry z roku 2010. Divadelnej hry, za ktorou dokonca stoja rovnakí tvorcovia.

V centre diania stojí profesor Phillip Goodman (Andy Nyman), ktorého celoživotným posolstvom je odhaľovať podvodníkov tvrdiacich, že dokážu nadviazať kontakt s druhým svetom. Goodman tvrdošijne odmieta prítomnosť akéhokoľvek nadprirodzena a riadi sa heslom „mozog vidí len to, čo chce vidieť“. Potom čo ho však kontaktuje jeho dávny idol, paranormálny Ghost3 resizevyšetrovateľ Charles Cameron, ktorý kedysi dávno zmizol zo sveta, jeho pohľad sa začne meniť. Postupne, ako je konfrontovaný s trojicou nevysvetliteľných prípadov, ho totiž začnú sprevádzať podivné vízie. Je to naozaj len o tom, že mozog vidí, čo chce vidieť, alebo je za tým niečo viac?

I keď názov filmu môže evokovať, že zápletka stojí v prvom rade na spomínaných príbehoch, nie je tomu tak. Každý z nich je pritom rozhodne zaujímavý a vnáša do celku potrebné napätie a súčasne i príjemnú diverzitu. Najprv sledujeme nočného strážnika v opustenej budove bývalého blázinca, ktorý je konfrontovaný s duchom mladého dievčatka. Po ňom pre zmenu Ghost8 resizeprichádza na rad nestály mladík, ktorý jednej noci zrazil na lesnej ceste bytosť pripomínajúcu diabla. No a všetko to uzatvára obchodník v stredných rokoch a jeho stret s poltergeistom v jeho vlastnom dome. Tieto pasáže zo všetkého najviac potešia tým, ako šikovne pracujú so strašením, a to za použitia minimalistických prostriedkov a vhodných uhlov kamier. A hoci platí, že omnoho funkčnejšie pôsobia, keď zlo neukazujú priamo, ani určitá „lacnosť,, či občas i divadelnosť im výrazne neuberajú na pôsobivosti. Naopak, je sympatické, že Jeremy Dyson a Andy Nyman zvládajú tieto aspekty vo svojom celovečernom debute lepšie, ako niektorí podstatne známejší žánroví režiséri.

Ghost resizeVšetky tri  mrazivé historky sú však iba doplnkom väčšieho príbehu, ktorý neprekvapivo kladie hlavný dôraz na ústredný charakter. A práve v tomto smere je film ešte o niečo silnejší. Úvodom patrične navnadí a svojim vývojom si dokáže omotať diváka okolo prsta a vzbudiť v ňom zvedavosť ohľadom zakončenia. Lenže práve v tomto bode nastáva menší kameň úrazu. No nie je to tým, že by bola záverečná katarzia vyložene nefunkčná. Autori však v týchto momentoch stočia dianie úplne iným smerom a prácne budovaná atmosféra predošlých minút je razom preč. A akokoľvek ide z jedného uhla pohľadu o adekvátne rozuzlenie, ktoré Ghost4 resizezodpovedne odpovedá na všetky položené otázky, z toho druhého zase ide o najtriviálnejšie možné riešenie danej situácie, pričom nohy mu trochu podráža i prílišná doslovnosť. Prekvapivá pointa vlastne nie je ničím iným, len variáciou už v minulosti videného, ba čo viac, i lepšie spracovaného. A keďže o originalite nemôže byť ani len reč, zostáva len odvaha tvorcov robiť veci trochu inak, ako je bežne zaužívané.

Už len za ňu si zaslúžia palec nahor, no faktom je, že vysoké Ghost12 resizeočakávania, ktoré Ghost Stories dokážu vyvolať v priebehu sledovania, sa môžu v jej dôsledku veľmi rýchlo zvrtnúť na prudké pocity sklamania. Záverečný dojem totiž často býva ešte dôležitejší ako ten prvý a kontroverzné ukončenie sa  rozhodne nestretne s jednohlasným pochopením publika. Sám som s ním trochu bojoval,  no i napriek tomu platí, že film dvojice Dyson a Nyman patrí k tomu lepšiemu, čo priniesol tento žáner v roku 2018. Každý ho však ani zďaleka nedocení.

Ghost9 resizeGhost Stories , Veľká Británia, 2017
Dlžká: 98 minút
Scenár a réžia: Jeremy Dyson, Andy Nyman
Kamera: Ole Bratt Birkeland
Strih: Billy Sneddon
Hudba: Haim Frank Ilfman
Hrajú: Andy Nyman, Martin Freeman, Paul Whitehouse, Alex Lawther, Paul Warren, Kobna Holdbrook-Smith, Nicholas Burns, Samuel Bottomley, Olivier Woollford, Ramzan Miah, Billy Sneddon, Baniel Hill a ďalší
Premiéra v SR: 7. júna 2018