Hotel Artemis

Hotel5 resizeL.A. 2028. Blikajúce reklamy, billboardy a televízne reportáže svedčia o aktuálnej kritickej situácii rozvráteného sveta. Ulice sú poznačené špinou a tvoria revír vhodný pre krysy. Živočíšne, ale aj tie ľudské. V tejto postapokalyptickej vízii sveta je mimoriadne vzácnym úkazom voda. Ľudia jej majú nedostatok, a preto sa celým mestom rýchlosťou svetla šíria rebelské nepokoje namierené proti solventným bossom.

Hotel Artemis ponúka vskutku nezvyčajné služby a celý chod tejto malej komunity podlieha prísnym pravidlám. Je vedený postaršou zdravotnou sestrou (Jodie Foster), ktorú za jedinú noc postupne dobiehajú démoni temnej minulosti. Pravidlá hotela boli za jedinú noc plnú nepredpokladaných zvratov niekoľkokrát porušené a ich výsledkom Hotel2 resizetak nemôže byť nič iné, len zmätok.

Debutujúca snímka scenáristu a producenta Drew Pearcea vyvoláva dojem, akoby sa stretla partia dobrých kamarátov a pre vlastnú radosť pretavila námet vymyslený za pár minút pri táboráku do filmovej podoby. Táto novodobá hybridná forma gangsterky obsahuje široké panoptikum rozdielnych postáv. Zdravotná sestra (Jodie Foster) a ošetrovateľ (Dave Bautista) tohto exkluzívneho hotela „hostia“ okrem bankového lupiča (Sterling K. Brown) aj nájomného zabijaka zosobneného v krásnej femme fatale (Sofia Boutella). Malé spektrum centrálnych postáv je doplnené o niekoľko epizódnych charakterov, ktoré sa v deji sem-tam mihnú, zase stratia a poprípade znova na chvíľu objavia. Presne ako prostoreký naivný boháč (Charlie Day), boss Los Angeleskej smotánky Hotel4 resize(Jeff Goldblum) a jeho nedocenený synáčik (Zachary Quinto) alebo touto komunitou nenávidená policajtka (Jenny Slate). Žiadna zo spomenutých postáv však nezaberá toľko priestoru, aby bola hlbšie vykreslená a pedantne prepracovaná. Divák si tak od jednotlivých postáv po celú metráž snímky udržiava odstup. Akákoľvek emocionálna angažovanosť diváka smerom k postavám v Hoteli Artemis absentuje.

Je zaujímavé, akým spôsobom režisér necháva vyniknúť svoje akčné charaktery. Pri takomto filme by divákove očakávania, pravdepodobne, smerovali k predstave, že na plátne uvidí hodinu a pol nabitú akčnými scénami plnými bojového umenia a Hotel10 resizeprestrelok. Celý film je však vystavaný práve na dominantnom povolaní samotného Pearsa, ktorý je v prvom rade scenárista. Jeho spisovateľské umenie je postavené na charakteroch a dialógmi medzi nimi. Prostredníctvom nich sa čo-to dozvieme o ich minulosti a vzťahoch medzi nimi. Avšak, väčšina pozadia okolo jednotlivých postáv je zahalená nevedomosťou diváka a tajomstvom. Jediná postava, ku ktorej má divák aspoň o niečo bližšie je zdravotná sestra. Tento fakt možno ani nesúvisí so samotnou postavou tohto fikčného sveta ako s hereckým talentom samotnej Jodie Foster. Táto herecká megahviezda je vo svojej profesii zdatná do takej miery, že dokáže kvalitu podpriemerného filmu zlepšiť a posunúť o triedu vyššie. Z podpriemerného béčka sa razom stáva pozerateľný oddychový Hotel6 resizepriemer. Skrátka, pani herečka vie zahrať aj priemernú rolu Oskarovo dobre.

Po dramaturgickej stránke sa však film zadrháva o niečo viac. Ležérne tempo filmu a zadržiavanie informácií, evokujúce „artovejšie“ spracovanie príbehu, vo väčšine prípadov nespĺňa mienenú funkciu. Práve naopak, odďaľovaním a nedostupnosťou potrebných informácií sa dej stáva nezaujímavým a môže skĺznuť do nudy. Ďalším problémom je dávkovanie informácií v súvislosti s postavou zdravotnej sestry. Je to jediná postava v príbehu, ktorej minulosť v podobe krátkych reminiscencií a retrospektív dostáva v rámci celkovej metráže snímky väčší priestor. Až priveľký. A to sa stáva, paradoxne, problémom, pretože Pearce nič nenecháva na Hotel12 resizenáhodu a všetko následne explicitne vysvetľuje. Aj to nepotrebné, čo si divák vie svojou vlastnou filmovou skúsenosťou doplniť. Z aktívneho diváka sa tak stáva lenivý a čiastočne znudený divák sledujúci len zhluk pohyblivých obrazov na plátne.

Pôsobivý trailer k tomuto filmu bol spočiatku solídnym základom pre budúci kvalitný akčný film. Zdá sa však, že všetko zaujímavé tvorcovia odhalili práve v tomto krátkom intre. Zbytok filmu tak pôsobil síce vizuálne zaujímavo a noirovsky, no v konečnom dôsledku však nedokázal plne zaujať a splniť vopred predznamenané divácke očakávania. Výsledkom sa tak stáva priemerný akčný film s jediným výrazným hereckým výkonom, ktorý prevalcoval ostatné, a to je v podstate asi tak všetko, čo si divák môže a bude z tohto filmu pamätať.

Hotel resizeHotel Artemis, Veľká Británia, USA, 2018
Dĺžka: 93 minút
Scenár a réžia: Drew Pearce
Kamera: Jung-hoon Jung
Strih: Gardner Golud, Paul Zucker
Hudba: Cliff Martinez
Hrajú: Jodie Foster, Jeff Goldblum, Sterling K. Brown, Sofia Boutella, Dave Bautista, Charlie Day, Jenny Slate, Kenneth Choi, Zachary Quinto, Brian Tyree Henry, Mark Kubr, Ramses Jimenez, Nathan Davis Jr. a ďalší
Distribúcia: Magic Box Slovakia
Premiéra v SR: 26. júla 2018