Whitney

Whitney resizePo dokumentárnom filme o fantastickom reggae hudobníkovi Bobovi Marleym sa režisér Kevin Macdonnald rozhodol uviesť na plátno príbeh ďalšej globálnej speváckej megahviezdy, najúspešnejšej afroameričanky vôbec, Whitney Houston. Jeho najnovší biografický film Whitney divákom ponúka detailný obraz svetovo uznávanej speváčky a hlboký ponor do jej života, no najmä do jej komplexnej a roztrieštenej osobnosti.

Snímka dokumentuje dve ženy – zidealizovanú predstavu sebavedomej a jednej z najúspešnejších žien v histórii, ktorá sa stala svetovou popstar a obyčajnej krehkej bytosti, ktorú postupne ničil horor šoubiznisového zákulisia a vrtkavosť osobných vzťahov. Macdonnald, podobne ako vo filme Marley, citlivo prepája globálne úspešné hity Whitney Whitney2 resizeHouston s celkovým vykreslením Nippynej osobnosti.

Celý film je koncipovaný do jedného komplexného celku ako zhluk bohatého obrazovo-dokumentárneho materiálu. Celková snímka tak pôsobí ako koláž archívnych záberov, niekoľkých interview, úspešných a farebných videoklipov, ale aj vyblednutých záberov zo súkromného archívu. Režisér sa v niekoľkých interview jednotlivo prihovára rodinným príslušníkom Whitney Huston. Každý z nich o nej hovorí otvorene, aspoň to tak spočiatku pôsobí. Napokon však zisťujeme, že ide skôr o individuálne „pravdy“ prezentované jednotlivými rodinnými príslušníkmi. Divák si pred pozretím filmu určite myslel, že v kine uvidí len potvrdenie doposiaľ známych škandalóznych udalostí, ktoré postavu známej speváčky roky sprevádzali. Avšak, postupne zisťuje, že pravda je oveľa Whitney3 resizekomplikovanejšia, než sa spočiatku zdala a pôvodcom Nippyného nešťastia, aj keď mal na tom nemalú zásluhu, nebol iba jej manžel Bobby Brown.

Fotografie z detstva dokumentujú Nippy a jej dvoch bratov, ako tvoria nerozlučnú trojicu. Toto spojenie zotrvalo až do konca jej speváckej kariéry. Divákovi sú neustále ponúkané informácie z vnútra dejiska. Priame skúsenosti z koncertov a celých speváckych turné. Bratia sa proklamujú za Nippyných ochrancov, bodyguardov, ktorí za ruku sprevádzajú a vedú speváčku nielen naprieč skúsenosťami s jej speváckou kariérou. Je zaujímavé, že vo chvíli, keď bola Whitney úplne na dne a bez peňazí, nikto z jej početnej rodiny, ani jeden z jej Whitney5 resizesúrodencov a rodinných príslušníkov, nepomohol, aj keď ich roky dobrovoľne finančne podporovala. Ani samotný manžel Bobby Brown, ktorý bol v podstate jedným z pôvodcov jej drogovej závislosti ani jej rodičia. Tí, čo ju mali najviac podporovať ju namiesto toho využívali alebo okrádali a bola pre nich doslova „dojnou kravou“. Paradoxom je, že hudobní producenti, teda nezainteresovaní cudzí ľudia prejavili najväčšiu vôľu pomôcť vyhasnutej speváckej hviezde v jej najhoršom životnom období.

Rozhovory zo súčasnosti odhaľujú bežné, ale aj šokujúce okolnosti Nippynej kariéry. Spievanie s bratmi, užívanie najrozličnejších drog, domáce násilie. Všetko sú to v podstate verejne známe a medializované udalosti. Tieto výpovede sú zároveň najväčšími zvratmi v životnom príbehu Whitney Whitney4 resizeHouston a jej na verejnosti idylicky pôsobiacej rodiny. Komunikácia so širšou rodinou odhaľuje aj zavádzajúce informácie odhaľujúce nespoľahlivý zdroj informácií, akým je samotná pamäť respondentov. Alebo boli tieto zradné informácie ponúkané zámerne? Záverečná časť snímky odkrýva niekoľko tajomstiev súvisiacich s Whitney Houston, ktoré mala nielen speváčkina rodina, ale i ona sama. Macdonnald divákovi ponúka temné pravdy jednej rodinnej ságy v podobe rôznych deštrukcií v správaní. Finančné injekcie pre rodinu, drogy sprostredkované bratmi, závisť matky, násilie páchané na deťoch, okrádanie otcom, domáce násilie, väzenie pre neverného manžela, nedokonalé rodičovstvo samotnej Whitney.

Whitney8 resizeNaozaj sa v okolí speváčky nenachádzala jediná vytrvalá osoba, ktorá by sa o ňu zaujímala nielen zo zištných dôvodov a dokázala jej dostať sa zo všetkej tej mizérie? Robyn Crawford bola jej spolubývajúcou, manažérkou, ochrankyňou i priateľkou po desaťročia, dokonca sa o nich nahlas šepkalo aj ako o dvojici. Pravda je taká, že Robyn bola, pravdepodobne, jedinou dôvernou osobou Nippy a jej príbeh na pozadí speváckej megahviezdy je asi najdôležitejším vedľajším príbehom snímky vôbec. Najlepšia kamarátka Whitney Houston ju poznala najlepšie. Rozumela jej lepšie ako jej vlastná rodina, bezvýhradne s ňou zotrvala aj počas jej najťažších chvíľ, až do momentu, kedy sa Nippy rozhodla vzdať sa dlhoročného Whitney11 resizepriateľstva pre zdanlivú, no hlavne deštruktívnu lásku k one-hit, respektíve three-hit, spevákovi Bobbymu Brownovi. Ukončením dlhoročného priateľstva medzi Robyn a Nippy sa Whitney Houston nevyhla pomalému a trpkému pádu.

Autentické reportáže reflektujúce kontexty na aktuálnu dobu – nepokoje, konflikty, vojny, úspechy a pády, teda všetky dôležité politicko-spoločenské udalosti ako doplňujúci obraz a metaforu špinavej politiky okolo talentovanej mladej speváčky. Reflektujú silu veľkej korporácie, akou je showbiznis a jej vplyvy na vychádzajúce, ale aj skúsenosťou ošľahané hviezdičky. Zábavný priemysel je forma podnikania a je zaujímavé, že Whitney6 resizetakúto formu osobného vzrastu v skutočných príbehoch využíva najmä otec. Podobne, ako to bolo aj v dokumentárnom filme o ďalšej známej speváčke Amy, aj v prípade Whitney to bol práve otec, ktorý ťahal medové motúzy a viedol speváčku na jej ceste za úspechom a slávou aj za cenu totálneho zničenia vlastného dieťaťa, len aby dosiahol požadované zisky a neprišiel o pravidelný príjem. Spojením všetkých týchto aspektov tak snímka môže na citlivejšieho diváka pôsobiť, ako citové vydieranie od začiatku až dokonca. Taký je však tragický príbeh Whitney Houston. Napriek všetkej tej manipulácii na konci snímky vidíme metaforu jej života. Jedinečnosť Nippy totižto spočívala v tom, že až dokonca šla proti prúdu rieky.

Whitney12 resizeWhitney, Veľká Británia, USA, 2018
Dĺžka : 120 minút
Scenár a réžia: Kevin Macdonald