Tmavá myseľ (The Darkest Minds)

Tmava10 resizeYoung Adult romány a ich bezprostredne nakrúcané filmové adaptácie sú jedným z viacerých fenoménov doby. V prípade science-fiction odnože sme tu mali síce zopár finančne úspešných titulov, ako štvordielnu sériu Hry o život, väčšinou však prepis na filmové plátno nepresvedčí navštíviť kino také množstvo tínedžerov, ako by si hollywoodske štúdiá predstavovali.

Zamrzí najmä finančný aj kritický prepad tretieho dielu série Divergencia s názvom Aliancia spred dvoch rokov, keď sa tvorcovia pokúsili o seriózne sci-fi dielo, jeho finančné výsledky však nedovolili nakrútiť záverečný film. Obdobným prípadom je Piata vlna (2016), ktorá taktiež vlne ďalších žánrovo príbuzných počinom skôr zabránila. Do konca to okrem Hier o život Tmava6 resizedotiahla napríklad séria Labyrint, žiaden finančný zázrak sa ale nekonal. Inými slovami v rámci science-fiction žánru stojí, či skôr sa krčí, Young Adult tvorba možno až príliš nespravodlivo v tieni vysokorozpočtových komiksových adaptácií prepisujúcich mesiac čo mesiac finančné rekordy.

Striedmy, takmer až televízny vizuál novinky Tmavá myseľ podľa románu Alexandry Bracken tak môžeme pripísať nepresvedčivým finančným tržbám jej predchodcov. Produkčné náklady totiž činili 34 miliónov dolárov, čo je suma zodpovedajúca skôr nezávislej americkej tvorbe než trikovým hollywodskym blockbusterom. Na druhej strane sa tu však rozväzujú ruky scenáristom, tí sa môžu s postavami a príbehom viac vyhrať, pretože tu nie je veľa priestoru na akčný balast a obrovské výpravné sekvencie. Problém Tmava3 resizesúčasného publika tkvie však v tom, že za balast považuje naopak dlhé dialógy, rozvíjanie zápletky a gro ich záujmu sa sústredí na dych vyrážajúcu akciu. V tomto smere je Tmavá myseľ pre cieľové publikum veľkým sklamaním, čo dokazujú tržby z prvého víkendu a trochu prekvapivo aj výrazne negatívny kritický ohlas americkej novinárskej obce.

Spojené štáty americké blízkej budúcnosti. Deti a tínedžeri začínajú získavať rôzne nadprirodzené schopnosti. Následkom čoho buď zomierajú, alebo sú odnímaní od svojich rodín a umiestňovaní do špeciálnych centier s tvrdým, väzenským režimom. Hlavnou hrdinkou príbehu je „oranžová“ Ruby, šestnásťročné dievča, Tmava7 resizepredstierajúce však iné mentálne a fyzické schopnosti, akými v skutočnosti disponuje a nútené tak pred istou smrťou z centra utiecť. Na úteku sa zoznamuje s ďalšími utečencami a vydávajú sa na cestu plnej nebezpečenstva. Spoznávajú sa nielen navzájom, ale začnú si uvedomovať aj skutočné pomery spoločnosti a najmä sa učia vyrovnávať sa sami so sebou. Oranžový pohľad znamená čítanie myšlienok a schopnosť manipulácie s mysľou protivníkov, zelený výnimočnú inteligenciu, žltý kontrolu elektrického prúdu, modrý telekinetické schopnosti a červený ovládanie ohňa.

Režisérka Jennifer Yuh Nelson od prvých scén dáva jasne najavo, že jej vízia dystopickej budúcnosti sa zužuje na rozsah vedomostí hlavných postáv. Vidíme presne to, čo oni, nemáme tak Tmava4 resizejasnú predstavu o tom, ako to vyzerá nielen vo zvyšku sveta, ale aj v amerických veľkomestách. Civilnosť prevedenia látky na plátno je krok veľmi riskantný a nie v každom momente to tvorcom vychádza. Mladí herci nie vždy zvládajú presvedčivo predvádzať svoje repliky, koniec koncov ani dialógy nie sú často veľmi šťastne napísané. Casting sa obišiel bez akejkoľvek väčšej hviezdy, všeobecne známa je iba bývalá teen hviezda Mandy Moore, tentokrát už v úlohe zrelej tridsiatničky. Tromfom je však veľmi sympatická mladá afroameričanka Amandla Stenberg, ktorá by si po svojom boku zaslúžila niekoho charizmatickejšieho, ako je Harris Dickinson, objekt jej prebúdzajúcich sa citov a vodca skupinky vzbúrencov.

Tmava11 resizeTmavá myseľ prináša zopár zaujímavých podnetov na premýšľanie a obraz súčasnej Ameriky. Nie je komplikované si dosadiť za represívny režim republikánsku stranu a za ústredie odporu demokratov, obe strany konfliktu však prinášajú hrdinom iba rozčarovanie. A je potom otázne, či sa dá veriť alternatíve tretej cesty, jedinou istotou je iba viera vo vlastné sily a rozum. Mladé postavy musia robiť ťažké rozhodnutia a vyrovnávať sa s nie jednoducho akceptovateľnou realitou a na základe nových, šokujúcich informácií vyhodnocovať ďalší postup. Tmavá myseľ ide proti prúdu vysokorozpočtových sci-fi, za čo získava sympatie, na druhej strane však nie je natoľko výrazná v ostatných smeroch, aby absenciu príťažlivej vizuálnej zložky mala čím plnohodnotne nahradiť.

Tmava resizeTmavá myseľ (The Darkest Minds), USA, 2018
Dĺžka: 104 minút
Réžia: Jennifer Yuh Nelson
Scenár: Chad Hodge (podľa predlohy Alexandry Bracken)
Kamera: Kramer Morgenthau
Strih: Maryann Brandon
Hudba: Benjamin Wallfisch
Hrajú: Amandla Stenberg, Harris Dickinson, Mandy Moore, Gwendoline Christie, Patrick Gibson, Sammi Rotibi, Darren Alford, Wallace Langham, Golden Brooks, Mark O´Brien, Catherine Dyer, Deja Dee, Allie McCulloch, Lidya Jewett a ďalší
Distribúcia: CinemArt
Premiéra v SR: 9. augusta 2018