ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Záhradníctvo: Nápadník

Hodnotenie filmu podľa čitateľov

Zahradnik12 resizePosledný film z trilógie Jana Hřebejka a scenáristu Perta Jarchovského sa odohráva na konci 50. rokov. Reflektuje generačný stret predvojnovej a povojnovej generácie, teda rodičov a ich detí. Nápadník s tragikomických nádychom rozpráva príbeh nie o šťastí detí, ale o tom, ako by to šťastie malo vyzerať podľa predstáv rodičov. A tento zámer sa v konečnom dôsledku urputne snažiacemu otcovi aj tak nepodarí naplniť.

Dvadsať filmových rokov ubehlo ako voda a deti dovŕšili vek dospelosti. Avšak, pre rodičov doba akoby sa zastavila a bola stále rovnaká. Na rozdiel od voľnomyšlienkárskych názorov mladej generácie, si poctivá rodičovská generácie Zahradnik2 resizezachováva svoju zdržanlivosť. Nečudo, veď doba socializmu neskončila. Práve naopak, intenzívne pokračuje ďalej. Štátna bezpečnosť číha na všetkých a nie len za každým rohom ulice má táto uznávaná inštitúcia nejakých kolaborantov. Na verejnosti sa každý uvedomelý občan vyjadruje vo všeobecne platných axiómach o socialistickom štáte. Aj záhradníctvo si drží „červenohviezdne“ dekórum. V súkromí si však antisocialisti nekladú servítku pred ústa. Otec učí najmladšiu dcéru satirické socialistické básničky, hrá kapitalistické piesne a deklaruje ideový odklon od oficiálne uznávanej politiky.

Vykreslenie politickej situácie je v každej časti reflektované s Zahradnik5 resizeinou intenzitou. Zatiaľ čo v prvej časti bol socializmus dominantným tematickým prvkom trilógie, v druhej postupne slabol, v poslednom filme akoby tvorcovia tento prvok úplne potlačili a do popredia vystupuje love story s muzikálovým happy endom. Dej sa teda odohráva doslova iba na pozadí politicky kontrolovaného štátu. Najväčšími „inšpektormi“ sa, paradoxne, stávajú práve rodičia, ktorí intenzívny dozor a teror tej doby zažili na vlastnej koži. Snažia sa dospievajúce deti udržiavať ďaleko od neustále zavádzajúceho pokušenia a vplyvu Zahradnik4 resizezápadnej kultúry a jej zvykov. Mladí musia dodržiavať večierku, nesmú tráviť veľa času osamote, pred svadbou musia vyštudovať školy a čo sa týka mladých dievčat, tie musia byť najmä „nevinné“.

Snímka je formálne veľmi roztrúsená a má mimoriadne pomalé tempo. Zahŕňa v sebe niekoľko doslova zbytočných pasáží, ktoré neposúvajú dej dopredu, iba ho neustále opakuje, príbeh sa zacykluje, až kým vo filme v určitých momentoch nenastane nuda. Zdrojom fádnosti je aj využitie starých, priam archaických filmových postupov s lineárnym dejom, ktorý sem - tam naruší Zahradnik6 resizekrátka retrospektíva v podobe zdvojenia motívu lásky a nápadníka u dcéry a jej mamy. Neviem, či by v takýchto prípadoch, keď režiséri nakrúcajú série filmov, nebolo predsa len lepšie vypustiť takéto prázdne miesta, pokiaľ len nesúvisia s fenoménom vyprázdnenej narácie, čo je aj prípad tejto trilógie a spájať ich dovedna. Po kvalitatívnej umeleckej a filmovej stránke je niekedy predsa len lepšie oželieť nejaký ten zisk z kvantity snímok na úkor jedného dobrého a zaujímavého filmu. Nie je lepšie nakrútiť jeden kvalitný film, než dva nezáživné? Pre všetky české filmy je odjakživa charakteristický tento jemný a Zahradnik9 resizenevtieravý humor. A len humorné dialógy dokázali dynamizovať a ozvláštniť tento nevýrazne spracovaný dej.

Čo však naši „českí bratia“ vedia robiť vskutku na výbornú sú filmy s atmosférou retro štýlu. V tomto u nás nemajú konkurenciu. Ulice sú plné dobových áut a maličkých socialistických obchodíkov so starým známym, ba priam pamätným sortimentom. Na autentické kostýmy, s typickými retro farebnými sukňami, blúzkami, svetríkmi a topánkami na ženách a pánskymi nohavicami s vysokým pásom, zdobenými a Zahradnik11 resizenevyhnutne potrebnými trakmi a baretkami na hlavách, je radosť sa pozerať. Samozrejme, nesmú chýbať ani pre túto trilógiu príznačné dobové účesy a trend veľkých vĺn nielen na ženách, či neskoršie trvalé. Nesmieme zabúdať ani na praktické „zlepšováky“ tej doby, v podobe bicykla a luxusne širokého košíka ako miesta na sedenie pre zasadrovanú spolucyklistku. Vďaka tomuto priam dokonalému vytvoreniu ilúzie retro prostredia a atmosféry sa naozaj oplatí tieto filmy vidieť na veľkom plátne.


Zahradnik10 resizeZáhradníctvo: Nápadník (Zahradníctví: Nápadník), ČR, SR, Poľsko, 2017
Dĺžka: 113 minút
Réžia: Jan Hřebejk
Scenár: Petre Jarchovský
Kamera: Bartek Cierlica
Strih: Vladimír Barák
Hudba: Petr Ostrouchov
Hrajú: Anna Fialová, Aňa Geislerová, Martin Finger, Filip Březina, Gabriela Míčová, Klára Melíšková, Karel Dobrý, David Novotný, Lenka Krobotová, Sabina Remundová, Vendula Svobodová, Miroslav Táborský, Jáchym Kučera, Kryštof Michal, Jan Kalina a ďalší.
Distribúcia: Forum Film Slovakia
Premiéra v SR: 16. novembra 2017
Foto: Forum Film Slovakia

Share/Save/Bookmark