Cyklus slovenských filmov Madride

SFUlogo resizeo štvrtok 16. novembra sa v prestížnom madridskom kine Cine Doré začne Cyklus slovenských filmov. Tamojšiemu publiku ponúkne šesť filmov zo zlatého fondu slovenskej kinematografie, pred ktorými sa premietnu krátke animované snímky mladých talentovaných slovenských režisérok. Prehliadku slávnostne otvorí film Jánošík (1921) režiséra Jaroslava Siakeľa so živým hudobným sprievodom, podujatie potrvá do konca novembra.

Cyklus slovenských filmov v Madride nepriamo nadväzuje na vlaňajšiu úspešnú prezentáciu archívnej a súčasnej slovenskej filmovej tvorby na MFF Muces v španielskej Segovii, kde bolo Slovensko hosťujúcou krajinou. Otvorí ho projekcia filmu Jánošík z roku 1921 o našom legendárnom ľudovom hrdinovi od Jaroslava Siakeľa. Film bude naživo sprevádzať súbor Trio Mandragora s využitím slovenských ľudových hudobných nástrojov. „Dirigent a skladateľ Boxerasmrt resizeRobert Faltus hudbu k filmu skomponoval špeciálne pre minuloročné podujatie a organizátori sa pre veľký úspech rozhodli toto predstavenie ukázať aj publiku v Madride ako oficiálnu inauguráciu filmovej prehliadky,“ hovorí Imelda Selková z oddelenia filmových podujatí Národného kinematografického centra SFÚ. Film sa bude premietať v prestížnom madridskom kine Cine Doré, ktoré je oficiálnym kinom Filmoteca Espanola, inštitúcie Ministerstva kultúry Španielska, ktorej poslaním je reštaurovanie, archivovanie, skúmanie a šírenie kultúrneho filmového dedičstva. „Vzhľadom na uvedenie v jednom z najstarších kín Španielska, sa bude film tentoraz premietať z 35 mm filmovej kópie,“ dodala.

Okrem Siakeľovho Jánošíka diváci uvidia v zahraničí s úspechom premietané filmy zo 60. rokov minulého storočia. Sú medzi nimi prelomové dielo slovenskej novej vlny Slnko v sieti (1962) Štefana Uhra, vojnová dráma o degradácii človeka v období fašizmu Boxer a smrť (1962) Petra Solana, mozaikovité podobenstvo o svete násilia, cynizmu a beznádeje Vtáčkovia, Nina resizesiroty a blázni (1969) Juraja Jakubiska, ale aj tragikomédia o starom mládencovi a ľuďoch z periférie Ja milujem, ty miluješ (1980) Dušana Hanáka a Chodník cez Dunaj (1989) Miloslava Luthera, tragický príbeh o osudoch mladých priateľov, Slováka a Čecha, po vzniku vojnovej Slovenskej republiky a Protektorátu Čechy a Morava. Ako predfilmy budú uvedené súčasné krátke animované filmy mladých režisérok, a to Rodina – základ života (2013), Biely les (2014) a Mila Fog (2015) Marty Prokopovej, O ponožkách a láske (2008), Prach a ligot (2011) Michaely Čopíkovej, Viliam (2009) Veroniky Obertovej a film Nina (2016), spoločný projekt Obertovej a Čopíkovej.

Aktuálne sa slovenské filmy okrem madridskej prehliadky premietajú aj v ďalších troch mestách Andalúzie. Diváci v  Córdobe, Almeríi a Granade majú od októbra do decembra vďaka putovnej filmovej prehliadke rovnako príležitosť vidieť filmy Slnko v sieti, Boxer a smrť, Vtáčkovia, siroty a blázni, Ja milujem, ty miluješ a Chodník cez Dunaj. „Putovný filmový projekt si kladie za cieľ predstaviť slovenskú kinematografiu a ponúknuť doslova ´perličky´ zo slovenskej filmovej histórie,“ hovorí Imelda Selková. „V rámci zviditeľňovania Slovenska a slovenskej filmovej kultúry sme vybrali oblasť Andalúzie, ktorá je zároveň aj najľudnatejšou autonómnou oblasťou Španielska a celý cyklus tak bude môcť osloviť väčší počet divákov.“