Bratislavský festival navštív významný režisér Denis Côté

MFFBratislavalogo resizeDevätnásty ročník Medzinárodného filmového festivalu Bratislava  (9. - 16. 11. 2017) navštívi ďalšia hviezda severoamerického nezávislého filmu Denis Côté. Po americkom filmárovi Alexovi Rossovi Perrym príde osobne uviesť najdôležitejšie tituly svojej filmografie. O svoje názory a skúsenosti sa tento oceňovaný režisér podelí s návštevníkmi aj počas samostatného masterclassu.

Tvorba 43-ročného kanadského režiséra, bývalého filmového kritika s vytetovanými zábermi z Ejzenštejnových Desiatich dní, ktoré otriasli svetom na chrbte, potvrdzuje snahu bratislavského festivalu pátrať po neprebádaných kútoch kinematografie a súčasne autoroch s osobitým rukopisom. Denis Côté však zároveň patrí medzi úzku COTEDenis1 resizefestivalovú smotánku, ktorá pravidelne boduje na významných filmových podujatiach. V Côtého prípade ide najmä o festivaly v Berlíne a Locarne. Pre jeho tvorbu je charakteristické prelínanie fikčných a dokumentárnych postupov, čo reflektuje aj náš výber, pozostávajúci z dvoch hraných a dvoch dokumentárnych filmov. V nich sa často stretáva absurdita, mysteriózno či lyrizmus s verizmom. Vrcholom celej sekcie bude špeciálne uvedenie jeho najnovšej dokumentárnej snímky Tvoja koža, taká jemná (A Skin So Soft, Ta peau si lisse, 2017), ktorá mala tento rok premiéru v súťažnej sekcii na festivale v Locarne.

Najstarším filmom vo výbere je Všetko, čo ona chce (All That She Wants, Elle veut le chaos, 2008), psychologická štúdia zraniteľnej mladej ženy žijúcej na mieste, kde sa zastavil čas. Coraline žije len s trápiacim sa otcom, vyhľadáva samotu a rozpráva len zriedkavo. Kvôli absencii financií i akýchkoľvek iných možností je samotným otcom nútená k prostitúcii, prostredníctvom ktorej sa stretáva so svetom gangstrov. Za túto pomalú, čiernobielu a interpretačne otvorenú snímku získal Côté Strieborného leoparda za najlepšiu réžiu na festivale v Locarne. Tento film pred rokmi uviedol aj bratislavský festival. O dva roky neskôr svoj festivalový úspech zopakoval s filmom Curling (Curling, 2010), ktorý pokračuje v línii započatej v jeho predchádzajúcom diele. Côté opätovne sleduje zložitý vzťah medzi otcom a dcérou a rovnako tu využíva dlhšie statické zábery a voľné tempo. Popritom však do príbehu funkčne zapája rôzne bizarné prvky. Príbeh sleduje malý, do seba uzavretý svet Jean-Francoisa a jeho snahu izolovať svoju dcéru od okolitej spoločnosti. Tieto vzťahy a postupy dopĺňa ľadová kanadská príroda i ústredný curling.

COTE Denis 2 resizeCôtého dokumentárnu tvorbu zastupuje snímka Beštiár (Bestiarium, Bestiaire, 2012), v ktorej sa prelínajú portréty zvierat a ľudí, čím film poukazuje na ich zložitý, mnohovýznamový vzťah. Zameriava sa na podobnosti i rozdiely, ukazuje náš skreslený náhľad na zvieratá ako na objekty a narúša naše predstavy o ich výzore prostredníctvom snímania rôznych nedokonalostí a asymetrií. Predovšetkým sa mu však podarilo vytvoriť dielo s nezameniteľnou poéziou, ktoré jednoznačne obchádza zaužívané škatuľky. Vo svojom najnovšom dokumentárnom filme s názvom Tvoja koža, taká jemná Côté nazrel do sveta kulturistiky. Snímka v sebe opäť obsahuje prvky absurdity aj poézie a odhaľuje odvekú ľudskú túžbu po dokonalosti. Kamera so zaujatím skúma dokonale vypracované telá body-builderov pri ich náročnej tréningovej rutine, no neostáva iba pri nich. Postavy Côtého filmu nie sú len horami svalov, ale predovšetkým citlivými, ba dokonca zraniteľnými ľudskými bytosťami.

Okrem Côtého tvorby sa diváci budú môcť zoznámiť s filmovými novinkami z tohtoročných festivalov v Karlových Varoch, Locarne, Benátkach i San Sebastiane, novými slovenskými filmami a ďalšími skvelými titulmi. Väčšinu filmov bratislavský festival uvádza v slovenskej premiére a mnohé z nich môžu filmoví nadšenci vidieť len počas neho. MFF Bratislava bude skutočnou oslavou filmu a okrem filmov a stretnutí s tvorcami a hviezdami ponúkne pestrý, multižánrový sprievodný program.