Ktorý je ten pravý? (Home Again)

Pravy4 resize„Nikdy nie je neskoro na nový začiatok,“ tvrdí propagačný slogan americkej romantickej komédie Ktorý je ten pravý?  Jeho protagonistka Alica (Reese Witherspoon), matka dvoch detí, sa preň rozhoduje totiž v štyridsiatke. Autorka scenára a debutujúca filmová režisérka Hallie Meyers-Shyer je tridsiatnička, ale prakticky tiež začína.

Pôvodne vraj scenár, ku ktorému ju inšpiroval narastajúci počet rozvodov, ponúkla na nakrútenie svojej mame Nancy Meyers, známej tvorkyni filmov ako Nejako sa to komplikuje, Po čom ženy túžia či Prázdniny. Ona sa však rozhodla Pravy5 resizerežisérsku stoličku zveriť dcére a sama sa ujala funkcie producentky.

Film sa začína Alicinym monológom o jej rodičoch. Ilustrujú ho fotografie a krátke šoty z ich života. Postupne sa dozvedáme, že otec bol uznávaný filmový režisér a mama omnoho mladšia herečka. Rozviedli sa, keď mala Alica štyri roky, ale každý druhý víkend trávila v otcovom dome v Los Angeles. Aj dnes, po otcovej smrti, ho považuje za svoj domov, kam sa vracia s dvomi dcérami z New Yorku, keď sa jej manželstvo ocitlo v kríze. Jej tvár vidíme na plátne prvý raz až v okamihu, keď ráno, v deň svojej štyridsiatky, v kúpeľni  pred zrkadlom tajne Pravy11 resizeplače. Na večernej oslave s kamarátkami sa potom náhodne zoznámi s tromi mladými filmármi. Sú to šarmantný 27- ročný Harry (Pico Alexander), ktorého Alica priťahuje ako žena, bez ohľadu na vek, jeho mladší brat Teddy (Nat Wolff) a George (Jon Rudnitsky). Nemajú peniaze, ale veľké plány. Keď Alica troch, v podstate neznámych, mladíkov ubytuje v dome, kde žije s dcérami, vytvoria, na počudovanie, svojskú nekonvenčnú rodinu. Zdanlivá idyla sa však skončí v okamihu, keď sa nečakane objaví  na scéne otec Alicinych dcér Austen (Michael Sheen).

Pravy2 resizeŤažko povedať, nakoľko ovplyvnila konečnú podobu filmu intenzívna spolupráca matky Nancy a dcéry Hallie, ktorú obe priznávajú. V každom prípade je zrejmé, že Hallie Meyers-Shyer nesklamala očakávanie. Vidno, že dobre pozná filmárske prostredie, v ktorom vyrastala, a vie ho hodnoverne a vtipne zobraziť. Rovnako sa jej darí vo vykresľovaní   rodinných či  mužsko-ženských vzťahov a neupadnúť pritom do sentimentality. Zaujme napríklad dialóg, v ktorom Alica hovorí o rozdieloch medzi pohlaviami. Hoci aj v zmysle zodpovednosti: muži robia, čo chcú, konajú, kým ženy väčšinou vopred zvažujú dôsledky svojich činov, berú ohľad na druhých, uvedomujú si svoju zodpovednosť.

Pravy9 resizeŠťastnú ruku mali  tvorkyne najmä pri obsadzovaní  hlavnej postavy Alice. Herečka Reese Witherspoon skvele stvárnila svoju rovesníčku a jej vývoj od počiatočnej neistoty, pochybností, strachu zo starnutia, cez prekonávanie problémov pri hľadaní práce a uplatnenia sa ako dizajnérka, cez váhanie a omyly k zrelému postoju. Alica je moderná pracujúca žena, ale aj milujúca matka. Neobetuje sa kvôli rodine, ale snaží sa, aby ju udržala, zabezpečila a čo najmenej jej ublížila svojimi citovými eskapádami. V rozhodujúcom okamihu koná nekompromisne. Nevie, čo ju čaká, ale zdá sa vyrovnaná, nestráca odvahu, ani humor a najmä nádej. Mimochodom, v postave jej  matky sa Pravy10 resizeobjaví známa Candice Bergen.

Do našich kín pribudla ďalšia romantická komédia. V originálnom názve je zdôraznený zástoj pojmu „domov“ – „Home again“. Slovenskí distribútéri zvolili do titulu možno divácky príťažlivejšiu verziu otázkou „Ktorý je ten pravý?“, ktorú rieši v istom období azda každá ženská bytosť. Nuž a hlavne pre ženské publikum je film ako stvorený. Kultivovaný debut. Síce nič mimoriadne vo svojom žánri, ale poteší. Milý malý film o tom, že  keď sa jedny dvere zavrú, druhé sa otvoria.

Pravy resizeKtorý je ten pravý ? (Home Again), USA, 2017
Dĺžka: 97 minút
Réžia: Hallie Meyers-Shyer