Cesta času (Voyage of Time: Live´s Journey)

Cesta12 resizeZvedavosť jezákladná ľudská vlastnosť. Svojím spôsobom inšpirovala aj svetoznámeho amerického režiséra, scenáristu a producenta Terenca Mallicka (1943) k nakrúteniu dokumentárnej filmovej eseje Cesta času (2016). V týchto dňoch ju môžu naši diváci vidieť s reklamným sloganom „fantastická výprava k počiatku všetkého“ hneď v dvoch verziach.  Dlhšiu 90- minútovú s poetickým komentárom, v podaní  austrálskej herečky Cate Blanchett, uvádza spoločnosť Film Europe. Kratšiu 45-minútovú verziu, pod názvom Voyage of Time: The IMAX Experience, komentuje herec Brad Pitt a uvádza Cinemax vo formáte IMAX. Slovenskú premiéru  v polovici septembra však zorganizovali spoločne.

Terrence Malick, medzi iným tvorca takých významných diel ako vojnová dráma Tenká červená čiara či filozoficky Cesta resizeladený rodinný príbeh Strom života, za ktorý získal Zlatú palmu v Cannes, je povestný originálnou poetikou, štúdiom filozofie a metafyziky a nezáujmom o medializáciu. Filmom Cesta času si splnil dlhoročný sen o spojení vedy a umenia. Dávno pred jeho vznikom študoval túto tému, robil si poznámky zo stretnutí s radom významných osobností vedeckého sveta, medzi ktorými nechýbali paleontológovia, biológovia, astrofyzici a ďalší odborníci. Nečudo, veď sa podujal na neľahkú výpravu skúmania 14 miliárd rokov nášho vesmíru. Komentár sa začína akoby fiktívnym listom s oslovením „Drahé dieťa“ a opakovane sa vracia k záberom súčasných detí, ktoré objavujú svet prírody. Zdôrazňuje ako je dôležité nebyť ľahostajným, ale Cesta8 resizeuvedomovať si súvislosti. Vnímať zázrak jestvovania obyčajného kamienka, rastliny, svetelného lúča, kvapky vody, zvukov prírody. Pokračuje otázkami typu: Kde sa náš svet a jeho súhra úžasných foriem vzal? Čo dávna minulosť hovorí o nás a o našich životoch? Ako sme sa zmenili, prispôsobili  a prežili pre to, aby sme boli tým, čím sme dnes?

O odpovede sa nepokúša. Ale diváka nadchýna unikátnymi zábermi, ktoré akoby mapovali vznik Vesmíru, hviezd i našej planéty, a potom života na nej. Je úžasné vidieť letiaci hviezdny prach, prúdy lávy, vnímať dážď, búrku i nekonečnosť oceánu, silu života, ktorý sa tu objavuje, deliace sa bunky, baktérie, ktoré sa učia spolupracovať, aby prežili, rastúci  prvotný mach i lesy, premeny živočíšnych druhov, prvé  krôčiky ľudskej rasy, Cesta6 resizenespočetné podoby sveta...

Podobne ako pri Strome života aj tu spolupracoval Malick s vynikajúcim tímom vedeckých poradcov a expertov na špeciálne efekty pod vedením Dana Glasa, ale hlavne s kameramanom Paulom Atkinsom, odborníkom na prírodopisné a kultúrne dokumenty, ale aj držiteľom Oscara za kameru vo filme Na opačnom konci sveta. Vizuálna stránka filmu je nádherná a fascinujúca. Nie vždy jej však zodpovedá komentár. V úvode môže diváka zaujať hoci aj myšlienka o spolupráci baktérii a v Cesta10 resizepodvedomí sa spytuje prečo to nedokáže človek? Alebo ocení vyjadrenie „storočia letia ako tiene“,  časti o spievajúcich hviezdach, pohrávanie sa s myšlienkou vzniku života a jeho zákonitého zániku a s večným tušením neznámeho. V závere sa však môže človek ocitnúť v rozpakoch, lebo Malick zrazu v komentári nasadí mystický tón, ktorý na niektorých miestach pôsobí pateticky a občas aj zmätene. Akoby tvorca nenachádzal tie správne slová k tým krásnym obrazom. Na druhej strane jeho metafora o „dieťati svetla a dobra“ je prijateľné vyjadrenie veriaceho človeka. Cestu času možno Cesta9 resizevnímať aj ako pokus o istý druh modlitby a holdu záhadám žitia. Veď  film nie je o slovách, ale o obrazoch a o tom, ako ony oslovia oči i dušu, aké emócie vyvolávajú. To, čo je naozaj dôležité divák vycíti. Nakoniec už Albert Einstein napísal: „To najkrajšie, čo môžeme zažiť, je záhada. Je zdrojom všetkého skutočného umenia a vedy. Ten, komu je emócia cudzia, kto už nedokáže na chvíľu zastať a premýšľať v úžase, je akoby mŕtvy – oči má zatvorené.“

Cesta11 resizeCesta času (Voyage of Time: Life´s Journey), Francúzsko, Nemecko, USA, 2016
Dĺžka:  dlhšia verzia 90 minút,– skrátená verzia 45 minút
Réžia: Terrence Malick