Na Art Film Feste mal premiéru film Out

SprávnelogoNevedel vymyslieť krátky film, a tak spravil dlhometrážny. A s ním sa ako prvý Slovák dostal do súťažnej sekcie Un certain regard festivalu v Cannes. Do Košíc pricestoval režisér György Kristóf s celou delegáciou k filmu, aby predstavili svoj celovečerný hraný debut Out v hlavnej súťaži Art Film Festu.

„Môj film je road movie, v ktorej postava putuje cez veľa krajín. Dôležité pre mňa bolo, keďže je môj prvý, definovať, kto som a aké je moje pozadie. Pochádzam z Košíc, potom som žil v Maďarsku, študoval v Prahe, žil v Rige a teraz neviem, kde Outdelegacia resizebudem mať zázemie. Takže vo filme je zachytená esencia tohto typu bytia,“ načrtáva usmievavý Kristóf, ktorý stál pred rozhodnutím, či hrdina príbehu bude z jeho alebo staršej generácie. „Rozhodol som sa pre toho staršieho, lebo tie vykresľované situácie tak majú väčšiu váhu. On z domu neodíde kvôli nejakým sociálnym nutnostiam, ale preto, že v živote nebol pri mori a chcel niečo zažiť. Chcel som hovoriť o nenaplnených životoch, o ľuďoch, ktorí sa v tom veku hľadajú, aby sa nebáli urobiť krok k sebe.“ Hlasom takýchto ľudí je päťdesiatnik Ágoston (Sándor Terhes). Keď zatvoria elektráreň na východnom Slovensku, kde skoro celý život pracoval, nájde si prácu v Pobaltí. No v Lotyšsku zistí, že sa stal obeťou podvodu. Osudu sa však odmietne poddať a vydáva sa na cestu bizarných momentov a stretnutí s čudnými ľuďmi.

Také jednoduché to nebolo
FotoMarekVavrus resizeVzniku Out predchádzali pokusy vytvoriť krátku snímku. „Mali sme veľa filmového materiálu a mysleli sme si, že to bude dobrý základ ku krátkemu filmu, ale nedarilo sa mi ho vymyslieť. Tak som skúsil dlhý, pričom jeho príbeh som celkom rýchlo poskladal a požiadal o podporu na Audiovizuálnom fonde. Boli nadšení. No nepočítal som, že sa to hneď aj pohne. Keď človek píše stranovú synopsu, tak si vlastne ani neuvedomuje, čo všetko ho potom bude čakať z hľadiska produkcie. Ja som si myslel, že všade mám nejaké zázemie, že všade poskladáme z filmu trošku a že to bude jednoduché. Nakoniec to také jednoduché nebolo,“ hovorí. Náročné nebolo len zháňanie peňazí, ale i nakrúcanie, ktoré sa rozdelilo na dve časti. Prvú absolvovali v Lotyšsku, Estónsku a pri mori, o rok neskôr, už s iným štábom, točili na Slovensku a v Maďarsku.

Cesta k humoru
Niekto resizeDôležitou zložkou snímka Out je aj absurdný humor: „Nič také smiešne som predtým nerobil. Aj tie prvé verzie scenára boli dramatickejšie, depresívnejšie. V nich hlavná postava na konci umrela, teraz sa vo filme usmieva. V tom procese vývoja som v istej chvíli pochopil, že sa treba posunúť a toto bola cesta, ako to spraviť.“ Pre Kristófa bola okrem príbehu dôležitá aj vizuálna stránka. „Aj týmto spôsobom som chcel zadefinovať, čo si o filme myslím ja. Zásadná bola práca s kameramanom (Gergely Pohárnok, poz. red.). Hľadali sme také lokácie, ktoré sú už samé o sebe silné a nebudeme ich musieť nejako extrémne prerábať na mieste alebo v postprodukcii. A tiež sme chceli miesta, ktoré majú v sebe akúsi divnosť, vtip, humor.“