ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Autá 3 (Cars 3)

Hodnotenie filmu podľa čitateľov

cars na web HRAj animovaní hrdinovia odchádzajú do dôchodku. Pretekárske autíčko Bleskový McQueen sme spoznali pred jedenástimi rokmi v animovanom filme štúdií Pixar Autá ako neskúseného naivného začínajúceho pretekára, ktorý musí nájsť sebadôveru, ak chce uspieť. Dnes je na konci kariéry a rozhoduje sa, čo ďalej. Najmä o tom je nová pixarovka Autá 3.

Filmári zo štúdií Pixar boli vždy viac počítačoví revolucionári ako biznismeni. Uspeli, pretože sa nenechali spútať pravidlami. Ani zákonitosťami zábavného priemyslu, prikazujúcimi neriskovať, neohrozovať investície. Od začiatku prichádzali s neobyčajnými nápadmi, originálnymi riešeniami a svoju prácu nechápali ako obchod, ale ako zábavu, pasiu, pôžitok. Našťastie sa zdá, že ich nezmenil ani vstup do disneyovského impéria. Aspoň tak pôsobí ich nový rodinný celovečerný film Autá 3. Zopár výhrad by sa však našlo.

CARS-3 RGB a045 35Q pub.pub16.415Frontman štúdií John Lasseter prišiel v roku 2006, po príbehoch zo sveta hračiek Toy Story a  zo sveta hmyzu Život chrobáka s príbehom zo sveta pretekárskych automobilov. Námet, ako vystrihnutý zo slabomyseľného večerníčka o lokomotíve Tomášovi, premenil na vtipnú, hravú, šťavnatú komediálnu športovú melodrámu, v ktorej ambiciózny šampión Bleskový McQueen hľadá sebaistotu, kľúč k úspechu na okruhoch. Film, nominovaný na dva Oscary a ocenený jedným Zlatým glóbusom, si publikum zamilovalo. Napodiv sa to neodrazilo ani tak na tržbách z kín (462 miliónov dolárov) ako na tom, že fenomén bez väčšej ujmy zniesol v roku 2011 slabučké pokračovanie, ktoré radšej ani nemuselo vzniknúť. A dva ešte slabšie filmy odštiepenej línie Lietadlá (2013) a Lietadlá 2 (2014). Celkové tržby série z kín - teda bez videa, televíznych práv a merchandisigu - sa však poľahky vyštverali na 1,4 miliardy.

p293018No Autá 3 nie sú len čisto marketingovým produktom, ktorý vznikol, aby zarobil. Iste, komerčné hľadisko je zásadné,  no tento film, podobne ako  väčšina produkcie Pixaru, vyvoláva dojem, že peniaze sú vedľajšie a že zmyslom jeho existencie je prinášať radosť, zábavu, smiech, dobrú náladu a príjemný pocit na duši. A na to nie je nevyhnutné prelamovať každým novým filmom hranice a spúšťať revolúcie. Príbeh je obdobou či skôr protipólom pôvodného: McQueen je na konci pretekárskej kariéry. Zisťuje, že okruhy ovládli nové, moderné stroje, s ktorými sa nemôže merať. Uvedomuje si to, prijíma, čo je nevyhnutné a hľadá sebaistotu, kľúč k úspechu v živote bez okruhov. Ako pred jedenástimi rokmi, i tentoraz mu pomôžu priatelia a najmä veteráni. Čo na tom, že vyzerajú čudne, tečie im olej, sú obití a hrdzaví?!

CARS 3  RGB a325 55a pub.pub16.130Humor je decentný no vtipný, atmosféra hutná, aranžmány vkusné a dávkovanie napätia, humoru i sentimentu presné. Ak štúdiá v niečom predsa len riskovali, tak vo výbere režiséra. Johna Lassetera za kormidlom 175-miliónovej investície tentoraz nahradil nováčik, debutant. Sólo. K réžii disneyovských aj pixarovských dlhometrážnych filmov sa tradične dostávajú debutanti až po tom, ako úspešne preukážu talent v krátkom filme. A celovečernú snímku ani potom nerežírujú sami, ale spravidla po boku skúsenejšieho kolegu. Tým neobyčajnejšie pôsobí fakt, že navrátiť kvalitu i popularitu fenoménu Áut s astronomickým rozpočtom má sólový zelenáč. Pravda, nerobíme si žiadne ilúzie, Lasseter ako šéf štúdií a producent má určite i naďalej rozhodujúce slovo.

CARS 3 a360 152d pub.pub16.151 RGBDebutujúci režisér Brian Fee v minulosti pracoval na kreslených scenároch – storyboardoch animovaných filmov a zjavne pri tom mnohé pochytil. Neexperimentuje, neriskuje, neprichádza vlastne s vôbec ničím novým, no preberá a vhodne zužitkuje všetko dobré, s čím prišli skúsenejší tvorcovia pred ním. Rozdiel je azda len v obraze, grafike a animácii, ktoré sa z abstrakcie a naznačovania reality čoraz silnejšie a presvedčivejšie dostávajú k vytváraniu dokonalej napodobeniny skutočnosti. Chvíľami to vyzerá, akoby antropomorfizované mašinky s očami, ústami a mimikou stáli pred reálnymi, v exteriéroch nasnímanými pozadiami. Je to zaujímavé, vypovedá to mnohé o schopnostiach najnovších animačných technológií, ale samo osebe to nemusí znamenať žiadnu novú kvalitu či pridanú hodnotu a zle nakrútený film by to nezachránilo, ako sa to nepodarilo ani snímke Dobrý dinosaurus, s podobným rozpočtom a s mnohomiliónovou stratou.

CARS 3-RGB-a485 107b pub.pub16.679Autám 3 prinášajú body plasticky vystavané zaujímavé charaktery s pútavými vzťahmi, zvládnutý dramatický oblúk s presne a účinne dávkovanými emóciami a príjemným humorom, briskné dialógy a nápaditá vtipná hravosť pri tvorbe filmového sveta oživených mašiniek. V neposlednom rade aj ústredná idea, že prehra nie je tragédia a že starobou a uzavretím kariéry sa život nekončí. Pútavo a hravo sa rozvíja vzťah McQueena s jeho novou motivačnou trénerkou Cruz Ramirezovou: od antipatií cez náklonnosť až po úplné obrátenie naruby. To všetko spolu s tradične kvalitným slovenským znením prináša veľmi príjemný zážitok. Typický pixarovský. I napriek očividnej inšpirácií „veľkými“ športovými drámami a filmovými seriálmi ako Rocky. Alebo možno práve vďaka nej a jej malebnému posunutiu do sveta modernej bájky, kde charaktery, vlastnosti a chyby ľudí na seba preberajú hovoriace stroje. Znalci a fanúšikovia amerických automobilových pretekov si tiež prídu na svoje. Otázkou však zostáva, ako si 109-minútový prevažne konverzačný film s takouto témou dokážu vychutnať detskí diváci...

louSúčasťou predstavenia je tradičný krátky šesťminútový predfilm Lou scenáristu a režiséra Dave Mullinsa a s hudbou Christophera Becka. Bez slov, s jednoduchým príbehom, no nesmierne hravý, nápaditý a citovo silný. Vtipná moralitka o bytosti, poskladanej z predmetov zo škatule so stratami a nálezmi na detskom ihrisku, ktorá naučí malého sebeckého uličníka ohľaduplnosti, empatii a úcte k druhým. Zaobíde sa bez slov a mimika strašidielka, poskladaného z hračiek, lôpt, knižiek, papučiek, súčastí odevu a iných predmetov, je skrátka neodolateľná.

Autá 3 (USA 2017)
Cars 3
109 minút.
Scenár: Brian Fee, Ben Queen, Eyal Podell, Jonathon E. Stewart, Kiel Murray, Bob Peterson, Mike Rich. Réžia: Brian Fee. Kamera: Jeremy Lasky. Strih: Jason Hudak. Hudba: Randy Newman. V slovenskom znení účinkujú: Peter Sklár, Miroslava Partlová, Vladimír Černý, Vladimír Kobielsky, Dušan Kaprálik, Lukáš Frlajs, Juraj Predmerský, František Výrostko, Andrea Somorovská, Lucia Vráblicová, Soňa Norisová, Marcel Forgáč, Judita Hansman, Peter Kollárik, František Kovár, Martin Hronský, Giovanni Baldini, René Jankovič, Dušan Tarageľ, Roman Pomajbo, Lukáš Dóza, Ivan Laca, Ján Mistrík, Alfréd Aczel, Ivan Romančík, Alfréd Swan, Helena Húsková, Ján Greššo, Tatiana Kulíšková, Michaela Kapráliková a ďalší.
Slovenská premiéra 15. júna 2017
Foto: Saturn Entertainment
Share/Save/Bookmark