Baby šéf (The Boss Baby)

sq1250 s2 pub 145 f145 4K FINAL RGBJe to čudný pocit, ak pred filmom vidíte polminútovú reklamu slovenského mobilného operátora, ktorá má do slova a do písmena rovnakú poetiku, zápletku ba i pointu, ako 97-minútový americký digitálne animovaný film, čo po nej nasleduje. Koniec-koncov, tvorcovia rodinnej animovanej komédie Baby šéf nikdy netvrdili, že im ide predovšetkým o pôvodnosť. A skutočné kvality ich snímky sú v niečom inom.

Len minulú jeseň do našich kín prikvitol animovaný film spoločnosti Warner Bros. Animation Bociany, odhaľujúci, odkiaľ sa berú bábätká a čo robia bociany, keď práve neroznášajú krehké zásielky. Pretože nešťastie a drahé hollywoodske produkcie nikdy nechodia osamote, máme tu konkurenčný bábätkovský projekt štúdií DreamWorks Animation. Vznikať začal až potom, ako Warnerovci oznámili nakrúcanie Bocianov a štúdiá mu venovali mnoho úsilia, aby bol iný, lepší. Podarilo sa… i keď v živote má výhodu vždy ten, kto dorazí do cieľa prvý. Body síce možno získať za techniku i umelecký dojem, ale víťazí ten, kto pretrhne cieľovú pásku. Vo sfére biznisu s filmovými snami však platia iné pravidlá ako v športe. Bociany s rozpočtom 70 miliónov dolárov za 16 týždňov vo svetových kinách utŕžili 182 miliónov, zato Baby šéf (rozpočet 125 miliónov) má na konte za 19 dní 304,4 milióna! Tak kto tu víťazí?

sq350 s3 pub 125 f125 4K FINAL RGBKým Bociany boli pôvodný autorský projekt, Baby šéf patrí do kategórie animovaných adaptácií populárnych diel detskej literatúry. Američanka s libanonskými koreňmi Marla Frazeeová (nar. 1958) je cenená americká ilustrátorka literatúry pre deti, ktorá neskôr k svojim hravým obrázkom začala sama písať. Ako spisovateľka debutovala v roku 2003 knižkou Roller Coaster, ku ktorej ju inšpirovala návšteva zábavného parku s jej troma synmi. Rodinnú inšpiráciu nezaprie ani jej druhá kniha The Boss Baby z roku 2010 o tajnom živote bábätiek a o tom, ako sa sedemročný Timothy pomocou detskej fantázie vyrovnáva s narodením bračeka. Od viacerých organizácií a redakcií knižných časopisov získala titul Najlepšia detská kniha roka a v roku 2014 si ju filmári vybrali ako námet pre svoj celovečerný animovaný film.

Režíroval ho Tom McGrath, spolutvorca všetkých troch Madagaskarov aj sci-fi animáku Megamozog. K dispozícii mal rozpočet v úctyhodnej výške. Mohol si teda dovoliť hollywoodske hviezdy ako Alec Baldwin, Tobey Maguire, Steve Buscemi a Lisa Kudrow. Herci v tomto prípade neprepožičali postavám len svoje hlasy, ale často aj podobu, mimiku, renomé či väzby na svoje predchádzajúce filmové roly. A nemáme na mysli len Baldwina či Buscemiho. Malého Tima napríklad narozprával debutujúci Miles Christopher Bakshi, vnuk producenta a režiséra Ralpha Bakshiho, ktorý v roku 1978 nakrútil prvú – animovanú – adaptáciu Tolkienovho Pána prsteňov. Nečudo teda, že Tim má na nočnom stolíku budík práve v tvare čarodejníka Gandalfa, ktorý sa v jeho predstavách stáva magickým priateľom a pomocníkom.

sq500 s40 pub 189 f189 2K FINAL RGBPodobných viac či menej zašifrovaných odkazov je vo filme – popri obligátnych, ale celkom dôvtipne využitých popkultúrnych motívoch – viacero. Sebaironizujúcu rolu má ústredná pesnička The Beatles Blackbird. Mimochodom, to možno povedať takmer o všetkých použitých pesničkách, ba aj o pôvodnej scénickej hudbe Steve Mazzara a Hansa Zimmera. Príjemne pôsobí skutočnosť, že to nie je sebairónia alebo sebazhadzovanie prvoplánové či samoúčelné. Naopak, v tomto filme je všetko dokonale premyslené, ale podávané nenápadne, s pocitom náhodnosti až živelnosti.

Ako sa stalo zvykom, reklama sa plne sústredila na prvý groteskný plán a predvádza nám bábätko v čiernom manažérskom obleku, ktoré rozpráva dospelým hlasom a správa sa ako… ako Alec Baldwin, ktorý ho narozprával. Pripomína staré animované grotesky či pastiše s kresleným králikom Rogerom a náročnejšieho diváka viac odradí ako priláka, ale v skutočnosti je film, našťastie, o niečom inom. Hoci má s konkurenčnými Bocianmi zhodnú tému, dôraz na tradičných rodinných hodnotách a z veľkej časti i zápletku, v skutočnosti sa vnútrom (východiskami, ideovou konštrukciou, princípom metahry, druhom humoru) tak veľmi ponáša na iný animovaný film spoločnosti Warner Bros. Animation Lego príbeh (2014), že ak nie je jeho napodobeninou, tak prinajmenšom dvojčaťom.

sq1200 s11.pub.267 f267 4K FINAL RGBTak ako v Lego príbehu detské fantazírovanie zvláštne oživí svet postavený dospelým zo známej stavebnice, v Baby šéfovi hravosť a predstavivosť malého rojka Tima robí všedný život typickej americkej rodiny pestrofarebným, napínavým až bláznivo bizarným. Tato a mama, zamestnanci firmy špecializovanej na domáce zvieratká, sa v Timových hrách dostávajú do nebezpečných situácií, z ktorých ich na spôsob neohrozeného tajného agenta zakaždým zachráni milujúci synček Tim. Keď do rodiny pribudne druhé dieťatko, do Timových hier prikvitne ďalší agent. Tajnejší, rafinovanejší, frajerskejší.

Úvod filmu i jeho záver však prezrádzajú, že príbeh je vlastne rozprávkou, ktorou dospelý Tim uspáva svoju malú dcérku (čím pripomína magickú a radostne anarchistickú Veľkú rybu Tima Burtona). Ide teda o rozprávanie v rozprávaní. Presnejšie: o rozprávanie rozprávania v rozprávaní. Film sa neobmedzuje len na tri základné vrstvy „reality“, tri stupne nadhľadu. Často k nim pridáva ďalšie, pričom niektoré, najmä tie Timove, odlišuje aj formálne, keď 3D animáciu CGI nahrádza hravá animácia dvojdimenzionálna, kreslená. Skutočnosť, že ide o fantazírovanie dospelého milujúceho otca na tému detských hier a fantázií, nielenže ospravedlňuje všemožné rutiny, kánony, stereotypy a klišé agentských thrillerov i komédií, z ktorých je celé rozprávanie vystavané, ale dodáva im novú kvalitu, robí ich funkčnými aj zábavnými.

sq700 s35.pub.126 f126 4K finalNajmä ak nie ste len prostoduchý konzument, ktorý za svoje peniaze chce iba to, aby ho filmári bavili, kým bude pasívne sedieť v pohodlnom kresle, ale ak sa radi bavíte vlastným pričinením, aktívne – ak si kladiete otázky, hľadáte odpovede a neuspokojíte sa len s naprostým výplachom rozumu. Ak vás myslenie nebolí, ale baví. Body naviac si pripíšte, ak máte radi nadhľad, sebairóniu a čierny humor so sklonom k zdravému cynizmu. A ak - ako správny filmový labužník - toto všetko radi dochutíte korením detskej nevinnosti, úprimnosti, bezprostrednosti (alebo naivity a infantilnosti) zmiešanej s potmehúdskou dospeláckou prešibanosťou, bizarnosťou, nonsensom a zrnkom absurdity, je to ten správny film pre vás!

Výtvarné návrhy do istej miery v charakterotvorných detailoch rešpektujú pôvodné Frazeeovej riešenia, ale v konečnom dôsledku sa z tradície DreamWorks vymykajú menej, ako predchádzajúci animovaný film týchto štúdií Trollovia. Animácia je špičková a spôsob, akým réžia zvláda akčné i emotívne scény, je suverénny. Hoci môžeme ľutovať, že namiesto svetových hviezd v našich kinách počujeme len obligátne „hviezdy“ slovenského dabingu, kadenciu niektorých dialógov večne rozvadených súrodencov by titulky preložiť nestíhali. Dabing to robí dobre. Škoda len toho názvu. Český Mimi šéf je o kus hravejší a má bližšie k sebaironizujúcej línii ako ambivalentný anglicko-slovenský zlepenec Baby šéf.

sq1600 s100.pub2.179 f179 4K FINAL RGBBaby šéf  je iný film, ako sa nás pokúša presvedčiť reklama. Na rozdiel od Tajného života maznáčikov, Divokých vĺn 2, Spievaj či Bodi: Psia Superstar nie je plytký, postavený na jedinom nápade či úplne bez, zato mu nechýba hravosť, napätie, vtip ani cit. Nemá síce svetoborné ambície, poteší a pobaví však rovnako deti i dospelých. Najmä ak si uvedomíme, že do konca tohto roka nás z animákov v kinách čakajú iba tretie časti sérií Autá a Ja, zloduch, nádejne vyzerajúca pixarovka Coco – a okrem toho už len smutne pôsobiace treťoligové pokusy o zábavu kanadskú, španielsku, belgickú či juhokórejskú...

Baby šéf (USA 2017)
The Boss Baby
97 minút.
Scenár: Michael McCullers. Réžia: Tom McGrath. Strih: James Ryan. Hudba: Steve Mazzaro, Hans Zimmer. Účinkujú: Maroš Kramár, Jakub Horák, Bibiana Ondrejková, Filip Tuma, Juraj Kemka, Jozef Švoňavský, Peter Rúfus, Jozef Benedik, Ondrej Kaprálik, Martina Kapráliková, Daniel Hudák, Tatiana Kulíšková, Adriana Vozáryová a ďalší.
Premiéra v SR: 20. apríla 2017