Ghost in the Shell

Ghost7 resizeNa počiatku bola slávna manga z rokov 1989 až 1990. Tá sa v roku 1995 dočkala prepracovania do podoby známeho anime a neskôr aj ďalších filmov a televíznych seriálov. Že vám pojem Ghost in the Shell i tak nič nehovorí? Ten pritom svojho času poslúžil aj ako inšpirácia pre dnes už rovnako kultovú trilógiu Matrix od súrodencov Wachowských.

Univerzum Ghost in the Shell sa naďalej rozrastá aj v posledných rokoch. Relatívne nedávno ho rozšíril aj seriál Arise – Alternative Architecture, na ktorý len pred dvoma rokmi nadviazal film Ghost in the Shell: The New Movie. Popularita tejto značky je skrátka nepopierateľná, a preto niet nečudo, že o túto klasicky ázijskú látku prejavil záujem aj Ghost2 resizeHollywood. No kým medzi fanúšikmi podobne populárny Akira zatiaľ stroskotáva na  tom, že jeho hranú verziu tvorcovia nevedia správne uchopiť, Ghost in the Shell si cestičku na plátna v podstate vyšliapal bez výraznejších komplikácií.

Pôvodný film pritom nie je nijak zvlášť jednoduchou záležitosťou. Hoci sa maskuje ako klasické sci-fi odeté do cyberpunkového hávu, už po pár minútach sa ukáže, že v sebe skrýva omnoho viac. Ani relatívne krvavá akcia či nahota v ňom nie sú samoúčelné. Naopak, zápletka s nimi pracuje premyslene a od začiatku do konca nastoľuje mnoho filozofických otázok, pri ktorých môže bežný divák bažiaci po priamočiarejšom zážitku tápať. Ako vôbec preniesť podobné Ghost3 resizedielo do hranej podoby, tak aby ostal vlk sýty aj koza celá? Tvorcovia mali pred sebou naozaj nezávideniahodnú, priam až sizyfovskú  úlohu.

Nová zápletka síce vychádza z pôvodnej predlohy, no odkazuje i na seriál Stand Alone Complex a jednotlivé body upravuje pre svoje potreby. Čo v preklade znamená predovšetkým toľko, že je omnoho jednoduchšia a zrozumiteľnejšia. Niektoré známe dejové prvky sú prítomné, z iných neostal kameň na kameni a tých pár takmer doslovných citácií ikonických scén je zasadených do odlišného kontextu. Hraný Ghost in the Shell Ghost4 resizetak má svojim vyznením o niečo bližšie k rebootu, ako k remaku. Lenže v podstate sa proti tomu prístupu nedá nič namietať, o to viac, že scenár si dokázal aspoň čiastočne zachovať pôvodného ducha. Nie, to vôbec neznamená, že zarytí fanúšikovia originálu budú s týmto prevedením spokojní. Zrejme ani nebudú, no to nič nemení na tom, že z pohľadu nezaujatého diváka je výsledok vlastne vcelku sviežou záležitosťou.

Samotný príbeh je pritom možno až príliš neobjavnou variáciou témy „aj robot môže byť človekom“ a scenár si občas pomáha až príliš okázalými frázami, no určitá hĺbka je v ňom prítomná. Ghost6 resizeHlavná hrdinka Mira (Scarlett Johansson), ktorej telo je plne syntetické, no mozog ľudský, je dobre vystavanou postavou a ústredná záhada okolo jej minulosti funguje. Nový Ghost in the Shell je tak, keď už nič iné, vydarenou hi-tech kriminálkou s niekoľkými silnými myšlienkami a motívmi. Že sa stále pohybujeme v pomerne komfortnej zóne hollywoodskeho zjednodušovania? Pochopiteľne, no viac sa asi nedalo čakať, takže z tohto pohľadu môže byť dôvod na spokojnosť.

Britský režisér Rupert Sanders má navyše i slušné vizuálne Ghost5 resizecítenie, čo dokázal už vo svojom debute Snehulienka a lovec. Cyberpunkové futuristické mesto, kde je situovaný dej, tak predstavuje skutočnú vizuálnu lahôdku a Sanders ho neustále ozvláštňuje i zaujímavými nápadmi v rámci jednotlivých scén. V akcii je, pravda, silnejší skôr vtedy, keď priamo opisuje, ale inak ponúka aspoň štandardné a neurážajúce remeslo. Pochvalu si zaslúži aj atmosferický soundtrack dvojice Clint Mantsell a Lorne Balfe, ktorý vhodne dotvára celkovú atmosféru.

Ghost8 resizeNa jednej strane na kosť osekaná a povrchná adaptácia, na druhej strane zábavné a v rámci hollywoodskeho mainstreamu vlastne celkom inteligentné sci-fi – to je nový Ghost in the Shell. To meno mu navyše jednoznačne ubližuje, lenže tento boj začali jeho tvorcovia dobrovoľne. Obstáli však so cťou a ak máte radi Scarlett Johansson a cyberpunkovú tematiku, návšteva kina za to určite stojí.

Ghost9 resizeGhost in the Shell, USA, 2017
Dĺžka: 106 minút
Réžia: Rupert Sanders