ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Zlato (Gold)

Hodnotenie filmu podľa čitateľov

Zlato12 resizeObdobie 80. rokov 20. storočia bolo érou globálnych sociálno - ekonomických zmien. Napriek mnohým vojnám a revolúciám v neskorých 80. rokoch, vzniku teroristických skupín a ekonomickým a sociálnym ťažkostiam rozvojových krajín, je pre toto obdobie charakteristický rozvoj technológie v oblasti internetu, medicíny, zbrojárskeho priemyslu, odklon od plánovanej ekonomiky a prechod ku kapitalizmu (v neskorších 80. rokoch k demokracii v bývalých štátoch patriacich Sovietskemu zväzu).

Ekonomická liberalizácia podnietila rozvoj medzinárodných korporácií a vyprodukovala viac pracovných príležitosti. Rozširuje sa trend smerom k celosvetovej stabilite medzinárodného obchodu. Na podobnom pozadí sa odohráva aj Zlato3 resizepríbeh podnikateľa v oblasti ťažby surovín Kennyho Wellsa. Táto trpká satira o chamtivosti a ľudskej naivnosti, priam hlúposti, zachytáva príbeh o samoľúbom smoliarovi, o jeho triumfe a opakovanom páde až na samotné dno. Stephen Gaghan vo filme Zlato reflektuje tému už overenú inými režisérmi a ich snímkami z predošlých rokov. S myšlienkou honby za veľkými peniazmi sa v posledných rokoch pohrali aj David O. Russell v príbehu o podvodníkovi Irvingovi Resenfeldovi American Hustle (2013), či Adam McCay v príbehu z prostredia Wall Street The Big Short (2013). Ďalšou pomerne novou konvenciou vo svetovej kinematografii sa stalo nakrúcanie filmov čerpajúcich z literatúry, napísanej podľa skutočnej udalosti, alebo filmov priamo inšpirovaných nejakou skutočnou udalosťou. Takéto diela sú pre široké spektrum Zlato4 resizedivákov impulzom pre návštevu kina. Ani tomuto nóvu sa americký režisér nevyhol. Avšak, spolu s televíznymi scenáristami Johnom Zinmanom a Patricom Massettom vytvorili príbeh, v ktorom inšpirácia skôr absentuje, než láka.

Záchranným prvkom tejto snímky je obsadenie hercov do hlavnej mužskej a ženskej úlohy. Bryce Dallas Howard ako Kay je ideálnou voľbou pre stvárnenie zamilovanej a naivnej priateľky, zaguľateného a samoľúbeho podnikateľa Kennyho v podaní Matthewa McConaugheya. Ich lacný a neelegantný zovňajšok korešponduje s ich expresívnym a neohrabaným Zlato7 resizeprejavom. Táto podarená dvojica je v sekvenciách, keď si začínajú užívať nadobudnuté bohatstvo, obliekajú si síce drahé, no gýčové obelčenie, a snažia sa zapadnúť do prostredia vysokej spoločnosti z Wall Street, zároveň akousi karikatúrou samej seba. Na posteli rozvalený Kenny s pivným pupkom, do neba siahajúcim egom a ružou v ústach nepôsobi príťažlivo. Práve naopak, groteskne. Podobne je to aj s postavou Kay. Síce vychádza z limuzíny, je upravená a vyparadená na mimoriadnu udalosť. Jej zlaté nevkusné šaty, s hlbokým výstrihom a maximálnou nádielkou ženských kriviek, už v prvej sekunde odhaľujú jej tuctovosť. Režisérov zámer vytvoriť bizarné postavy stroskotancov, usilujúcich sa o Zlato11 resizekultivovanú  sebaprezentáciu, je však vydarený.

Napriek týmto výhodám, sme u McConaugheya predsa len zvyknutí na, o minimálne jednu úroveň, lepšie zosobnenie hlavnej úlohy. V jeho hereckej filmografii by sme vedeli nájsť hneď niekoľko vydarenejších postáv. Ako milujúci otec a vesmírny bádateľ Joe Cooper, hľadajúci planétu vhodnú pre vytvorenie novej ľudskej kolónie, sa predstavil v sci – fi snímke Christophera Nolana Interstellar (2014). Ambivalentnú postavu poctivého detektíva alebo vraha zahral brilatne v podaní inteligentného a svojského detektíva Rusta Cohleo v seriáli True Detective (2014). Za nimi nezaostáva ani jeho výkon v Zlato6 resizepostave divoko žijúceho a smrteľne chorého Rona Woodroofa z Dallas Buyers Club (2013) alebo postava Marka Hanna zo snímky Martina Scorseseho Vlk z Wall Street (2013).

Pozitívne však hodnotím vytvorenie autentickej atmosféry 80. rokov a 90. rokov. V deji je cítiť závan bezfarebnej, hnedo – šivej kapitalistickej spoločnosti. Postavy sa nachádzajú v rýchlom slede udalostí. Vplyvní podnikatelia sa neustále zúčastňujú nejakých obchodných stretnutí. V kanceláriách bez Zlato5 resizeprestávky vyzváňajú telefóny. Každého zaujíma iba aktuálna situácia akcií na burze. Wells opakovane cestuje medzi kultivovaným, uponáhľaným betónovým mestom a divokou nehostinnou džungľou Indie. S korupciou sa stretávame na každom rohu. Kamarátska zrada nie je žiadnym tabu. Rivalita medzi podnikateľmi stúpa. Prejavujú sa ich skutočné – pokrivené charaktery. K tomuto všetkému sa pridáva ešte aj Wellsova impulzívna povaha bažiaca po stále väčšom obnose peňazí.

Zlato10 resizeZlato tak v mojom hodnotení ostáva kdesi na pomedzí medzi výstižným zachytením atmosféry z konca 80. rokov a prvej polovce 90. rokov, výstižnou štylizáciou ústredných postáv, ktoré však mali potenciál byť omnoho zapamätateľnejšie, a nie veľmi domyslených dramaturgicko – scenáristických postupov, s hluchými miestami v deji, ktoré ho zbytočne spomaľovali a zamotávali.

Zlato8 resize


Zlato (Gold), USA, 2016
Dĺžka: 121 minút
Réžia: Stephen Gaghan
Scenár: Patrick Massett, John Zinman
Kamera: Robert Elswit
Strih: Douglas Crise, Rick Grayson
Hudba: Daniel Pemberton
Hrajú: Matthew McConaughey, Edgar Ramírez, Bryce Dallas Howard, Corey Stoll, Toby Kebbell, Bill Camp, Joshua Harto, Timothy Simons, Craig T. Nelson, Macon Blair, Adam LeFevre a ďalší
Distribúcia: Forum Film
Premiéra v SR:  16. marca 2017
Foto: Forum Film

Share/Save/Bookmark