John Wick 2 (John Wick: Chapter 2)

John3 resizePrvý John Wick bol vcelku príjemným prekvapením, a to aj bez ohľadu na nezaujímavý príbeh, v ktorom sa hlavný hrdina mstil za smrť svojho psa. Dobre, predchádzajúca  informácia je trochu vytrhnutá z kontextu, no to nič nemení na tom, že po scenáristickej stránke John Wick nemal ani najmenšiu šancu upútať. Lenže zároveň platilo, že po akčnej  stránke išlo o úplnú špičku a svojimi kvalitami za sebou dokázal zanechať i omnoho nákladnejšie projekty. A keďže bol v konečnom zúčtovaní úspešný, John Wick 2 na seba nedal dlho čakať.

Bývalý elitný zabijak John Wick (Keanu Reeves) za sebou na konci prvého dielu zanechal hromadu mŕtvol, no v zásade aj starú kariéru. V úvode dvojky sa v nej ešte nakrátko vracia, aby získal späť svoje auto, no inak je John5 resizerozhodnutý už nikdy sa nevrátiť do sveta nájomných vrahov. Osud však rozhodne inak a John sa musí chtiac-nechtiac vydať do Talianska, aby oplatil pomoc starému známemu. A tak nejako to celé začína...

O prvý diel sa postarala dvojica režisérskych debutantov Chad Stahelski a David Leitch. David Leitch si však po úspechu jednotky odskočil do vyššej ligy a už pripravuje druhého Deadpoola. Jeho kolega tak tentokrát ostal na všetko sám, no John4 resizedobrou správou je, že to nie je vôbec cítiť. Všetky pozitíva prvej časti totiž zostali a to isté platí aj o negatívach. Tu niekde by som to mohol ukončiť s tým, že John Wick 2 je presne to isté, čo prvý diel, len je logicky drahší, väčší a dlhší, ako to už u pokračovaní väčšinou býva. Ale poďme si to rozobrať trochu podrobnejšie.

Príbeh skutočne veľmi netiahne ani tentokrát, hoci sa snaží o komplexnejší pohľad do sveta zabijakov. Na papieri to možno znie zaujímavo, ale faktom je, že nie je zďaleka tak prepracovaný a pútavo vykreslený. Odhliadnuc od toho, že John11 resizevďaka jeho pravidlám niektoré scény zachádzajú až do absurdna, jeho rozoberaním sa vytráca aj istá aura tajomstva, ktorá dobre fungovala minule. Samotná zápletka sa pritom stále berie viac než vážne a hoci sa na pár miestach objavuje náznak sebareflexie, trochu sa to míňa účinku. Dlhšia minutáž je určite na škodu, pretože aj vďaka nej film na pár miestach jemne stráca tempo. Nie nijak zásadne, no predsa.

Kvôli príbehu však na podobné filmy nechodí asi nikto. Samotná akcia je, našťastie, výborná, a to od samého začiatku. Či už je to úvodná automobilová naháňačka, následná akcia telo na John2 resizetelo, alebo prestrelky, neustále sa je na čo pozerať. Striedajú sa nielen prostredia, ale aj zbrane, ktoré hlavný hrdina vymieňa ako na bežiacom páse. Okrem tradičného arzenálu si vie navyše občas pomôcť aj menej tradičnejšími spôsobmi a za zmienku rozhodne stojí minimálne jeho využitie ceruzky, na ktorú sa odkazuje i v úvode. Prehľadne nakrútená akcia sa pritom nesie v pomerne realistickom duchu, bez prehnaných kaskadérskych kúskov, no na zábavnosti jej to neuberá vôbec nič. Aj keď je John Wick 2 o niečo drahší ako jednotka, to nič nemení na tom, John6 resizeže po tejto stránke za sebou stále necháva väčšinu nepomerne nákladnejšej konkurencie. Jediné, čo by sa dalo vytknúť je, že chýba niečo navyše, nejaký moment, čo by diváka naozaj odrovnal. Ale to je naozaj len malá výčitka.

Pozitívom je aj obsadenie, na ktorom si tvorcovia dali záležať. Z prvého dielu sa vracia Ian McShane, Lance Reddick, či John Leguizamo. K ním sa pridáva Peter Stormare ako ruský mafián John resizea potešia aj menšie roly pre Petera Serafinowicza, no hlavne legendárneho Franca Nera. Spomenúť musím aj Ruby Rose zo seriálu Orange Is the New Black a rappera Commona, ktorí sú jedinými dôstojnými protivníkmi protagonistu – a špeciálne to platí o druhom menovanom. Ale aj tu si dovolím istú kritiku. Postava Laurenca Fishburna je pre zmenu úplne zbytočná a jeho scény s Keanu Reevesom nemajú veľký zmysel. Akoby  mal byť divák nadšený výhradne z toho, že sa tí dvaja sa stretli na plátne prvýkrát od trilógie Matrix. Ďaleko problematickejšie je však obsadenie ústredného zloducha necharizmaticky John9 resizepôsobiacim Riccardom Scamariom. Tento kástingový omyl mrzí vzhľadom k zvyšku dvojnásobne.

Aký je teda druhý John Wick? Rozhodne nie zlý, aj keď už tak trochu pôsobí ako stávka na istotu a ničím vyložene neprekvapí. Fanúšikovia jednotky si nepochybne užijú túto akčnú krasojazdu aj druhýkrát, no do tretice by to chcelo aj niečo navyše. Tretí diel je už, samozrejme, v pláne a záver druhej kapitoly sľubuje naozaj veľké veci. Tak verme, že sa  ich aj dočkáme.

John8 resizeJohn Wick 2 (John Wick: Chapter 2) USA, 2017
Dĺžka: 122 minút
Réžia: Chad Stahelski