Rodinné šťastie (Ernelláék Farkaséknál)

Rodinne3 resizeMaďarský režisér Szabolcs Hajdu si scenár k filmu Rodinné šťastie napísal sám, presnejšie adaptoval do filmovej podoby svoju divadelnú hru, zahral si hlavnú úlohu, manželku hrá jeho skutočná žena, syna ich spoločná ratolesť a úloha netere sa ušla režisérovej dcére. A aby so to bolo ešte zaujímavejšie, širšiu „rodinu“ reprezentujú v „úlohách“  kameramanov jeho študenti z budapeštianskej  filmovej univerzity. Narátala som ich až trinásť. Výsledok tohto rodinného experimentu: Veľká cena Krištáľový glóbus na vlaňajšom MFF v Karlových Varoch a Cena za herecký výkon pre režiséra.

Szabolcs Hajdu nie je pre nás neznámy. Už v roku 2006 zaujal filmom Biele dlane, neskôr v roku 2010 snímkou Bibliotheque Pascal. Vlani autorským filmom Rodinné šťastie, ktorý nakrútil, aby to bolo možno čo najautentickejšie, vo Rodinne resizevlastnom byte. Zrejme kalkuloval, a to veľmi presne, s atmosférou, v ktorej sa rodinní príslušníci cítili, ako inak, ako doma. A intimite dôverne známeho prostredia adekvátne zodpovedá aj výsledok. Rodina Farkašovcov si v jednom solídnom budapeštianskom byte žije v podstate celkom dobre, i keď to medzi manželmi sem-tam škrípe, no nič tragické sa nedeje. Relatívny pokoj však naruší príchod staršej sestry domácej panej Eszter (Orsolya Török –Illés – herečka a manželka režiséra), Ernella (Erika Tankó), ktorá nečakane vtrhne do rodiny s manželom a desaťročnou dcérou. Pred Rodinne4 resizerokom odišli do Škótska, s tým, že Maďarsko minimálne desať rokoch nechcú ani vidieť. Aspoň to vraj tak tvrdil unudený a otravný Ernellin manžel Albert (Domokos Szabó). Vrátia sa bez peňazí, bez strechy nad hlavou a dcérou Laurou (Lujza Hajdu), ktorej sa na rozdiel od rodičov v Škótsku páčilo a rada by sa tam vrátila. Domáci pán, Farkas (Szabolcs Hajdu), zasa žiarli na malého rozmaznaného syna Brúna (Zsigmond Hajdu), lebo prišiel kvôli nemu o lásku manželky, ktorá je, mimochodom, pedagogický antitalent. Manželia, najmä manželka, sa pohrávajú rozvodom, i keď na to nemajú nijaký dôvod, no kto by mal o ňom uvažovať Rodinne6 resizeje švagor, ktorý zasa chce za každú cenu zabudnúť na neveru svojej ženy. Nezhody, výmena názorov raz prepuknú v plenej intenzite, potom sa trochu stlmia, aby znovu vyplávali na povrch a otravovali rodinné  spolužitie.

Bravúrne nakrútená snímka sa zamerala, v priestore jedného bytu, na mnoho tém. Jednou z nich je kríza stredného veku, rodina si neustále niečo vyčíta, zbytočne sa vadia kvôli hlúpostiam, ale že si veľa problémov sami zapríčinili nepriznajú ani náhodou. Sú to ľudia zahľadení do seba, nepripúšťajú, že Rodinne7 resizeaj druhí môžu mať pravdu – tá je len jedna, a to ich.  Bolo by však veľkým zjednodušením konštatovať, že pertraktuje len krízu stredného veku a pošramotené rodinné vzťahy rodín, ktoré sa od seba vzdialili. Hajdu načrtol všetky problémy súčasného sveta, ktoré potom, samozrejme, majú dopad aj na rodinné spolužitie. Predovšetkým sú to finančné problémy, ktoré potom vyústia do vysťahovalectva, neistota  z budúcnosti, tá latentne pomaly rozkladá už aj tak narušené vzťahy. Nechýba ani problém nevery a ako sa s ním vyrovnať, zlé rodinné vzťahy, ktoré Rodinne13 resizepotom hlboko poznačia výchovu detí - na jednej strane je to nevšímavosť voči ich potrebám a túžbam, na druhej zasa až prílišná starostlivosť. Stačí spomenúť jednu scénu, keď rozmaznaný a nevypočítateľný Brúnó povie svojim rodičom:“ Nevaďte sa. Všetci máte pravdu.“ To čo dieťa vyvádza je dôsledkom správania rodičov, ktoré vyplýva z egoizmu, prílišného upnutia sa seba, na svoje problémy a nechuť čokoľvek zmeniť. Dá sa z tohto bludného kruhu nejako vymaniť ? Kladie film naliehavú otázku. Odpoveď nie je optimistická. Napriek tomu sú nám hrdinovia filmu sympatickí, spolucítime s nimi, ľutujem ich, možno preto, že Rodinne11 resizenám pripomínajú aj naše problémy, aj náš život. Sila tohto príbehu je v jeho pravdivosti, situáciách presne odpozorovaných zo súčasného života a schopnosťou tvorcu prepliesť súkromie s celosvetovým dianím a vývojom. To čo sa deje vo svete nás, či si to už pripustíme alebo nie, ovplyvňuje, mení naše životy, postoje a charaktery.

Snímka Rodinné šťastie je postavená na brilantných dialógoch, ktoré si medzi sebou dve trojčlenné rodiny medzi sebou vymieňajú. Nie je to však rozprávanie pre rozprávanie, Hajdu Rodinne10 resizeneplytvá zbytočne slovami, skôr by som povedal, že málo slovami veľa povie. To by sa mu však nedarilo bez výborných hereckých výkonov celého ansámblu. Predovšetkým  si pochvalu zaslúži on sám. Postava Farkasa je miestami priam odporná, neraz by ste ho poslali kade ľahšie, ale v konečnom dôsledku sympatická. Orsolya Török-Illyés ako jeho žena Eszter je plná protikladov, opičou láskou miluje a zle vychováva svojho zbožňovaného Brúna, ktorého zasa otec prehliada, lebo ho „okradol“ o nehu manželky. Sama nevie čo by chcela. Jej sestra Ernella (Erika Tankó) zasa pokojne Rodinne9 resizepodvedie svojho muža, nie sme si istí či to ľutuje, skôr nie ako áno, skôr ju ľutujeme, že si takého nemožného chlapa vôbec vzala. Hrá svoju rolu s prehľadom a výborne jej k tomu dopomáha jej nemožný muž ,Albert, presvedčivo stelesnený Domokosom Szabóm, ktorý zdôraznil najmä svoju nerozhodnosť a nemohúcnosť. Do kolektívu vhodne zapadla aj Lujza Hajdu ako Laura, ktorá si pomaly začína uvedomovať svoju ženskosť a snaží sa ju už aj využívať.

Rodinne5 resizeKomorný príbeh, odohrávajúci v medzi stenami jedného bytu, je ukážkou, ako sa dá aj na malom priestore a za 81 minút veľa povedať. Aby sme sa o súčasnom svete dozvedeli, čo nás kvári a teší nemusíme sedieť v kine tri hodiny a pozerať sa väčšinou na vymyslené hlúposti. Aby to však bolo účinne je nutné mať predovšetkým dobrý príbeh, vedieť ho vyrozprávať, zrežírovať a zahrať. A to sa Szabolcsovi  Hajduovi podarilo. Či je to veľa alebo málo – rozhodnú diváci.

Rodinne2 resizeRodinné šťastie (Ernelláék Farkaséknál), Maďarsko, 2016
Dĺžka: 81 minút
Scenár a réžia: Szabolcs Hajdu
Kamera: Csaba Bántó, Flóra Chilton, Gajdics Dávid, Betti Hejüsz, Márton Kisteleki, Péter Miskolczi, Szalai Márk, Péter Pásztor, Tamas Simon, Gábor Szilágyi, Gergely Tímár, Levente Tóth, K. Kovács Ákos
Strih: Vivi Papp
Hrajú: Imre Gelányi, Lujza Hajdu, Szabolcs Hajdu, Zsigmond Hajdu, Domokos Szabó, Erika Tankó, Orsolya Török-Illyés, Szilágyi Ágota a ďalší
Premiéra v SR: 16. februára 2017