Tretí ročník SCANDI otvorí debut z Benátok Sámska krv

Scandi3 resizePrehliadka súčasnej severskej kinematografie SCANDI, ktorú organizuje Film Europe Media Company, prinesie aj tento rok výber najnovších filmov z Dánska, Švédska, Nórska a Fínska. Tretí ročník bude prebiehať od 25. do 29. januára vo vybraných kinách na Slovensku.

Škandinávska filmová produkcia prináša každý rok žánrovo pestré filmy, ktoré sú divácky atraktívne a zároveň mnohé z nich uvádzané a oceňované aj na prestížnych festivaloch. Na severe sa v súčasnosti nakrúcajú rodinné filmy, komédie - pričom obľúbené sú najmä čierne komédie - ďalej súčasné a historické drámy, artové filmy, akčné filmy, horory, thrillery a, samozrejme, špeciálnu kategóriu tvoria detektívky. Toto všetko nájde divák v prehliadke, ktorá chce ukázať bohatosť, univerzálnosť a životaschopnosť severskej kinematografie.

SCANDI 3 bude mať štyri sekcie. Otváracím filmom prehliadky je švédsko - dánsko - nórsky film mladej režisérky Amandy Kernell Sámska krv, ktorý získal na festivale v Tokiu cenu za najlepší debut. V sekcii SCANDI premiéry ponúkame taktiež napr. výpravnú historickú drámu Posledný kráľ v réžii Nilsa Gaupa, v ktorej si jednu z hlavných úloh zahral herec známy z TV seriálu Hra o tróny Kristofer Hivju, ďalej najnovší film známeho fínskeho režiséra Mika Kaurismakiho Kráľovná Kristína, alebo thriller inšpirovaný skutočnými udalosťami Pyroman v réžii majstra tohto žánru Erika Skjoldbjarga.

Je známe, že „ľahkú“ komédiu vedia nakrútiť Francúzi alebo Taliani, ale že sa rovnako dobré komédie nakrúcajú aj v Škandinávii, môže byť pre návštevníka príjemným prekvapením. Novinkou 3. ročníka je sekcia SCANDI komédie, tvoria ju filmy Vtedy na Phukete, Takmer dokonalý, Iba sex (?) a Takmer chlap, ktorý získal Krištáľový Glóbus a Cenu pre najlepšieho herca (Henrik Rafaelsen ) na MFF Karlovy Vary 2012.  Do programu prehliadky sa opäť vracia sekcia SCANDI deti, ktorá bola veľmi úspešná počas prvého ročníka, v rámci nej budú uvedené štyri filmy vhodné pre deti, respektíve pre celú rodinu – dobrodružný príbeh o odvážnych deťoch Akcia Arktída, adaptácia bestselleru Jo Nesboa Prdiprášok doktora Proktora a dva filmy o údolí škriatkov Magické striebro 1 a Magické striebro 2 - Hľadanie kúzelného rohu. Posledná sekcia Best of SCANDI je výberom tých najpozoruhodnejších severských filmov posledných rokov, ktoré svoju kvalitu preukázali na významných festivaloch, i na predchádzajúcich dvoch ročníkoch našej prehliadky – patria sem čierna komédia Hansa Pettera Molanda Boj snežného pluhu s mafiou so Stellanom Skarsgardom v hlavnej úlohe, Vinterbergova Komúna a Jensenova bizarná komédia O kuratách a ľuďoch s Madsom Mikkelsenom.

Špecifikom prehliadok z porfólia Film Europe je niekoľko distribučných platforiem a je len na divákovi, či sa vyberie za dobrým filmom do kina, alebo si ho pozrie doma na televíznej obrazovke na Film Europe Channel či kdekoľvek inde v mobile alebo tablete prostredníctvom služby Video-On-Demand. SCANDI 3 bude prebiehať v 13 mestách - Bratislava, Košice, Martin, Liptovský Mikuláš, Sereď, Trenčín, Trnava , Nitra, Modra, Nové Zámky, Poprad, Prešov a Spišská Nová Ves . Do prehliadky sa zapojilo 16 kín, v Bratislave Kino Film Europe, Lumiere a Mladosť . V Čechách bude prehliadka od 19. do 22. januára vo viacerých pražských kinách a od 26. do 31. januára v Brne, Zlíne, Ostrave, Plzni a niekoľkých ďalších mestách.