Pod rúškom noci (Live by Night)

Noc resizeNapriek tomu, že v 20. rokoch 20. storočia bola v USA stále legálna výroba heroínu ako aj fajčenie marihuany, v dejinách USA toto obdobie znamenalo aj začiatok platnosti Volsteadovho zákona, teda najtvrdšej prohibície. Podľa vznešených utopických teórií malo dôjsť k vykoreneniu všetkého zla, súvisiaceho s požívaním alkoholických nápojov. Opak bol však pravdou a prohobícia inštitucionalizovala organizovaný zločin na čele s mafiánskymi bossmi.

V USA vzniklo niekoľko desiatok ilegálnych krčiem, spojených s nevestincami, herňami a drogovými dílermi. Rozkvitalo a obohacovalo sa podsvetie, gangy viedli krvavé vojny, prestrelky a únosy v uliciach New Yorku, Bostonu, Philadelphii Noc4 resizea Chicagu boli na dennom poriadku. Štát prichádzal ročne na daniach o obrovské sumy peňazí, no skorumpovaní policajti a politici sa do záležitostí mafie okato nemiešali. V tomto období sa odohráva príbeh vzostupu a pádu Joea Coughlina (Ben Affleck), syna vysoko postaveného policajného kapitána Coughlina, ktorý si idealisticky zvolil život bez obmedzujúcich príkazov nadriadených. Z Joea sa spočiatku stáva bankový lupič, no pomsta ho ženie vpred a postupne sa prepracuje až na najbližšieho spolupracovníka talianskeho bosa podsvetia Masa Pescatoreho (Remo Girone).

Novodobá gangsterka Pod rúškom noci sa odohráva v dvoch líniach. Pôsobenie Joea ako bankového lupiča v Bostone a mafiánskeho bossa v Ybor City, kde medzi sebou neustále zvádzajú boje Američania, Íri, Kubánci, Taliani, černosi, belosi aj Noc6 resizemiešanci. Skrátka všetci proti všetkým. Aj keď sú tieto dve veľké mestá s vysokou populáciou na míle vzdialené, kolobeh organizovaného zločinu v nočných baroch a neónovvými billboardomi vysvietených uliciach sú podobné - preplnené kriminálnikmi a súperiacimi gangami. Dochádza v nich k bankovým lúpežiam, vraždám, vybavovním si dlžob, porušovaniu zákona a upevňovaniu moci jednotlivca, či už ide o mafiánskych bossov Alberta Whitea (Robert Glenister) a Masa Pescatoreho, alebo o menej cennú postavičku na šachovnici Joea a zavádzanie jeho vlastných pravidiel v južanskom mestečku.

Noc7 resizeAtmosféra týchto dvoch miest je však odlišná. Zatiaľ čo v zamračenom, chladnom Bostone kriminálnici i bankový lupič Joe ešte ako-tak dokážu splynúť v dave plnom uhladených mužov v tmavých obelkoch s kravatami a klobúkmi na hlavách a korupcia je síce zrejmá, ale zatajovaná, po príchode Joea do Ybor City je jeho prvým krokom kontrola výroby alkoholu a hneď druhým vymedzenie hraníc ilegálnej činnosti s policajným náčelníkom Figgisom (Chris Cooper). Napriek tomu, je Ybor City exotickou oázou pokoja a rajom na zemi. Je centrom pašovania alkoholu, drog, budúceho kasína a zdrojom rýchleho zárobku. Je úrodnou pôdou pre vznik tisícok ďalších krčiem a barov, kde sa zabávajú klímou odhalené tunajšie krásavice. Miestny kolorit Noc11 resizeobyvateľstva, najmä Kubánci, zosobňujú všetko, po čom Joe túžil od chvíle, keď sa vrátil z vojny - slobodu, voľnosť a neviazanosť. Relatívnu.

Číslo dva je pre Joea osudovým. Nielen príbeh sa pomyselne delí na dve časti či dve mestá. Osudové sú aj dve ženy. V Bostone Joe stretáva krásnu Emmu (Sienna Miller) - milenku mafiánskeho bossa Alberta Whitea. Joeova láska k Emme sa zakrátko stáva jeho slabinou. Majstrovské manipulátorstvo Pescatoreho ženie milencov do záhuby. Druhou osudovou, no zároveň tragickou láskou je temperamentná Graciela (Zoe Saldana). V súvislosti s osudovosťou by sa dalo hovoriť aj o mladučkej Lorette (Elle Fanning), dcéra miestneho šerifa, ktorá Noc12 resizezmarí Joeovo rozrastanie obchodu s prijatím rigoróznych následkov. Joe má okrem dvoch miest s dvomi príbehmi a dvomi osudovými ženami aj dvoch sokov. Whitea - soka v láske k Emme a Pescatoreho - soka v biznise. Pravidlo dvojky platí minimálne trojnásobne.

Snímka disponuje panoptikom charakterovo deformovaných postáv. Okrem skorumpovaných sudcov, advokátov a policajtov, sú tu aj samotní mafiáni. Rivali Joe, White a Pescatore sú inteligentní manipulatívni materialisti bojujúci jeden proti druhému, aj za cenu spolčovania sa s nepriateľom. Emma pochádza z chudobnej rodiny írskych imigrantov a do štátov prišla žiť svoj americký sen s vidinou úspechu a bohatstva. Avšak, rýchlo pochopí, že sa jej ho nepodarí splniť tak Noc9 resizejednoducho, ako si myslela a jedinou schodnou sa pre ňu stáva cesta spolčovania sa s kriminálnikmi. A takáto cesta ju napokon ťahá až na samotné dno ľudskej spoločnosti a skončí vymaľovaná ako ruská matrioška v nevestinci. Šéf miestnej polície Figgis kooperuje s podsvetím, ale vymedzuje hranice, kde sa smie pašovať a obchodovať s drogami. Pokrivenosť jeho charakteru naberá na sile vo chvíli, keď sa dozvedáme o jeho tyranskej povahe a sexuálnej deviácii. Jeho krásna dcéra Loretta by, podobne ako Emma, chcela žiť svoj americký sen vychádzajúcej hereckej hviezdy. Zo stroskotanej kariéry narkomanky, prichádza osvietená Madonna do Ybor City Noc8 resizeortodoxne šíriť slovo Božie, čím marí obchody mafie. Graciela a jej brat Esteban sú kubánskymi pašeákmi alkoholu. Graciela je postavou, v ktorej sa popri ziskuchtivých zločincoch zosobňuje najviac dobra. Nelipne na bohatstve a žití v blahobyte a značné sumy z predaja venuje na charitatívne účely.

Oscarová snímka Argo z roku 2013 priniesla režisérovi, scenáristovi i herecovi v jednej osobe Benovi Affleckovi mnoho nominácií a nie málo filmových ocenení (Oscar, Golden Globe, Bafta) za najlepšiu réžiu, scenár či film. Po snímke Mesto (2010) je film Pod rúškom noci (2016) je už druhou Affleckovou snímkou s tematikou organizovaného zločinu v Bostone, ktorá by tomuto prekvapivo dobrému režisérovi mohla priniesť podobný úspech ako spomínaný Argo z roku 2013.

Noc10 resizePod rúškom noci (Live by Night), USA, 2016
Dĺžka: 128 minút
Scenár a réžia: Ben Affleck
Kamera: Robert Richardson
Strih: William Goldenberg
Hudba: Harry Gregson-Williams
Hrajú: Ben Affleck, Zoe Saldana, Elle Fanning, Sienna Miller, Chris Messina, Scott Eastwood, Anthony Michael Hall, Brendan Gleeson, Chris Cooper, Max Casella, Chris Sullivan, J.D. Evermore, Brendan Egan, Ric Sarabia a ďalší
Premiéra v SR: 12. januára 2017