Veľký čínsky múr (The Great Wall / Chang cheng)

Mur2 resizeJeden z prvých tohtoročných blockbustrov, Veľký čínsky múr, rozhodne nepatril medzi tie absolútne najočakávanejšie filmy. Americká časť hereckého ansámblu - Matt Damon, Willem Dafoe a Pedro Pascal - síce patrí medzi úzku či užšiu hollywoodsku špičku, ale predsa len ide o film čínskeho režiséra nakrútený v čínskych reáliách o čínskej legende a dominantne v čínskej produkcii.

Režisér Zhang Yimou by síce tiež nemal byť slovenskému divákovi neznámy, ale nie je to meno, ktoré by pritiahlo do kín veľké zástupy návštevníkov multiplexov, do ktorých snímka primárne cieli. Celým Mur7 resizefilmom sa navyše nesie aj čínsky nacionalizmus a kritika kapitalizmu, čo dokazuje, že snímka mala za úlohu zabodovať primárne v „Ríši stredu“. Súčasne sa však tvorcovia snažia aspoň z časti komunikovať aj so západným divákom a priblížiť mu myšlienkový svet Číny i možnosť vzájomnej kooperácie. Z producentského hľadiska ide skrátka o „prvú lastovičku“, ktorá ma ukázať, aké možnosti má rozmáhajúca sa čínska kinematografia na medzinárodnom trhu.

Prekonať všetky spomenuté „prekážky“ by mohlo len zaujímavé mýtické rozprávanie, prepracované akčné Mur resizescény a choreografie súbojov. Toto všetko sľubovalo práve meno najslávnejšieho režiséra 5. generácie Zhanga Yimoua, ktorý v 80. a 90. rokoch, podobne ako jeho generační súputníci Chen Kaige alebo Tian Zhuang Zhuang, zabodoval na zahraničných festivaloch spoločensky - kritickými komornými drámami. Po nátlaku cenzorov, a s tým súvisiacimi problémami s uvádzaním svojich diel, sa následne rozhodol nakrútiť niekoľko vysokorozpočtových a ideologicky nekonfliktných „wuxia“ filmov ako Hrdina alebo Klan lietajúcich dýk, ktoré očarili lyrikou, fatalizmom, Mur8 resizemelanchóliou, exotickou symbolikou, premysleným využívaním kostýmov, prírodných motívov a inými. Neboli to skrátka len typické sezónne blockbustre, a práve preto sa zdalo, že Zhang Yimou bol pre takýto film absolútne ideálnou voľbou.

Žoldnier William Garin prichádza so skupinou ďalších nájomných vojakov na Ďaleký východ získať tajomstvo strelného prachu. Po ceste ich však začne prenasledovať skupina bojovníkov na koňoch, ktorým po ťažkom boji uniknú. Aby toho nebolo málo v noci skupinu prepadne záhadný živočích a zabije niekoľko členov a na druhý deň sa naháňačka s neznámymi jazdcami zopakuje. Spolu s posledným preživším, Španielom Perom Tovarom, dôjde až ku obrovskému múru, ktorý stráži mnohopočetná čínska armáda. Jej Mur3 resizevedenie im spočiatku príliš nedôveruje a uvrhne ich do zajatia. Tu tiež zistia pravú funkciu múru – má za úlohu chrániť Čínu pred veľkou armádou monstier. Počas útoku William s Perom presvedčia väznitelov o svojich výnimočných bojových schopnostiach a získajú si ich úctu a relatívnu slobodu. Je však otázne, či nadobudnutú dôveru využijú na krádež strelného prachu alebo na pomoc pri záchrane Číny.

Takže si to zrekapitulujme. Vynikajúci režisér, snaha komunikovať so západným divákom, netradičná zápletka, exotické prostredie, množstvo akcie, mýtický charakter príbehu. Všetko bolo rozohrané vynikajúco a Mur10 resizedo kina som prichádzal s očakávaním netradičného, ale o to zaujímavejšieho blockbustru. Azda to bolo snahou nadbiehať západnému publiku, ale výsledok bol značne neuspokojivý. Rozprávanie je prostým sledom akčných scén a príprav na ne. Postavy sú len nositeľmi téz na osi individualizmus – komunitarizmus. Niekde na rozhraní sa pohybuje William Garin, ktorého vnútorný prerod by mal tvoriť jeden zo základných konfliktov filmu. My však do jeho vnútorného sveta, prípadne do Mur11 resizeminulosti, nemáme takmer žiadny prístup, a tak vpodstate ani žiaden konflikt vidieť nemôžeme. Môže sa ostrieľaný žoldnier po 30 – 40 rokoch života len tak lúsknutím prsta zmeniť? Stojí za tým láska? Prečo však rodiaca sa láska medzi Williamom a veliteľkou Lin Mei nebola nejakým spôsobom akcentovaná v rozprávaní alebo aspoň v štýle? Snímka divákov na túto premenu nepripravuje a ani im neumožňuje spoluprežívať dilemu s hlavným hrdinom. Problém by možno zanikol, keby na druhej strane stála dostatočne charizmatická záporná postava. Nepriateľmi sú však takmer nemysliace príšery. Snímka sa skrátka zameriava len na to najnutnejšie pre príbeh a pôsobí akoby z nej Mur4 resizeniekto vystrihol tridsať minút materiálu, v ktorom sme sa mali dozvedieť niečo o minulosti postáv, „prvotnom hriechu“, vzniku armády na ochranu Číny, citoch medzi hrdinami atď. Dokonca aj samotný zrod príšer a celého mýtu je tu odfláknutý niekoľkými vetami.

Tézovité postavy sa však naopak skvele hodia na ilustrovanie ideológie. Chamtiví individualistickí zlodeji zo Západu sa pokúšajú ukradnúť Číne jej technologické tajomstvá, vydávajúc sa za obchodníkov. Oproti nim Mur5 resizestojí disciplinovaná komunitaristická Čína, ktorej členovia si navzájom dôverujú a ide im o viac – o „vlajku“, o krajinu, o záchranu Zeme. Aj Čína je však ohrozovaná epidémiou chamtivosti. Zelené príšery sú totižto dávnovekým trestom za chamtivosť čínskeho vládcu. Pokiaľ vám to niečo pripomína, tak nie ste sami. Snímka akoby varovala Číňanov, že kapitalistická chamtivosť a individualizmus a príchod bielych obchodníkov je v podstate epidémiou. Epidémiou, ktorá ohrozuje čínske zriadenie a v podstate aj celý svet. Film je z tohto pohľadu dokonca mimoriadne šovinistický. Mur9 resizeObaja hlavní hrdinovia síce sú mimoriadne schopní v boji, ale absentuje u nich morálka a ideály. Európanov tvorca prezentuje ako bezbrehých individualistov, ktorým nezáleží na druhých – spočiatku dokonca aj vizuálne pripomínajú akýchsi divochov. Na konci sa síce dozvieme, že sme si prekvapivo podobní, ale obohatení odchádzajú najmä Európania. Azda práve toto predstavuje to najväčšie sklamanie, keďže z režiséra tvoriaceho trezorové filmy sa stala prorežimná figúrka, ktorá navyše stratila svoj rukopis.

Vo svojich wuxia filmoch si Zhang Yimou vyberal pôsobivé scenérie bambusových lesov či hôr, ktoré Mur12 resizedotvárali obraz exotickej Číny a dodávali zobrazenému punc niečoho magického. Príroda tu pôsobila ako v básňach starých čínskych majstrov a vystupovala do popredia. Nádherné scenérie čínskeho múru však v tomto filme zostali zúfalo nevyužité. Azda to bolo opätovne spôsobené tým, že postavy prichádzali z barbarského - púštneho prostredia do Číny a vo filme hľadíme primárne na „druhú“ stranu múru. Snímka však navyše odpudzuje aj svojim umelo pôsobiacimi CGI, ktoré ešte viac kontrastujú s predchádzajúcimi  Mur13 resizejeho filmami. Jediné s čím sa tvorcovia vyhrali sú kostýmy, ktoré sú vizuálne zaujímavé a opulentné a vďaka svojej farebnosti pomáhajú divákom orientovať sa na bojisku. Bezštýlovo naopak pôsobí aj hudba, v ktorej sa síce ozývajú čínske rytmy, ale inak je zameniteľná s ľubovoľným hollywoodskym filmom. Tvorcovia tak opäť neťažia s čínskej exotiky a nevytvárajú novú – vlastnú blockbustrovú tradíciu.

Mur14 resizeSnímke tak najviac ubližuje snaha o striktné preberanie hollywoodskych vzorov v snahe vytvoriť medzinárodne úspešný titul. Nielenže vo filme nezostalo takmer nič exotické, čínske či nové, ale navyše sa tvorcovia vydali cestou čo najväčšej jednoduchosti a zrozumiteľnosti a zredukovali zápletku na sled akčných scén. Najväčšie sklamanie však predstavuje predovšetkým okatá prorežimová propaganda a umelecké i osobné zlyhanie režiséra filmu.

Mur6 resizeVeľký čínsky múr (The Great Wall / Chang cheng) USA, Čína, 2016
Dĺžka: 104 minút
Réžia: Zhang Yimou