Temná strana mesiaca (Die dunkle Seite des Mondes)

Mesiac resizeMeno režiséra Stephana Ricka je v naších končinách pomerne neznáme. Avšak, nemecký režisér a scenárista študoval na niekoľkých prestížnych filmových a televíznych univerzitách v Mníchove, v Bochume, spolkovej krajine Bádensko-Württembersko, či v New Yorku odbory od asistenta kamery, cez filmové a televízne štúdiá až po históriu umenia.

S jeho krátkymi filmami nakrútenými ešte počas štúdií na filmových školách sa mu podarilo získať niekoľko ocenení, okrem iných aj Studio Hamburg Newcomer Award z roku 2006. Po ukončení štúdia Mesiac5 resizeStephan Rick pokračoval ako nezávislý režisér a scenárista filmov (Among Neighbours, 2011) a televíznych seriálov (The Criminalist, 2014, The Firm, 2015). Snímka Temná strana mesiaca bola nakrútená podľa rovnomennej predlohy švajčiarského spisovateľa Martina Sutera o úspešnom a nekompromisnom právnikovi Ursovi, ktorý má doslova všetko. Prácu snov, drahé auto, luxusný byt a krásnu manželku. Jeho bezúhonnosť sa však stane osudnou pre jeho konkurenciu, s čím Urs nepočítal a samovražda jeho soka priamo pred jeho očami mu obráti život doslova hore nohami. Stretáva krásnu Lucille, vyznávajúcu liberálny životný štýl, a spolu s ňou skúša psychotropné Mesiac8 resize,,hubičky." Po ich skonzumovaní sa v ňom prebúdza driemajúce druhé, temné a agresívne ja, smerujúce k totálnemu rokladu a deštrukcii jeho osobnosti. My už len sledujeme, do akej miery je Urs schopný potlačiť a vysporiadať sa so svojou temnou, doposiaľ nepoznanou stránkou.

Nemecký herec Moritz Bleibtreu (Klopanie na nebeskú bránu, Lola beží o život, Mníchov) si zahral postavu Ursa Blanka, človeka spočiatku cieľavedomého, ktorý je vo všetkom o krok vpred voči svojim súperom. Rozhodný právnik však narazí na problém a postupne sa dostáva do hrozivej situácie. Napriek niekoľkým Mesiac11 resizevražedným prešľapom sa snaží prísť na koreň celého zdanlivo nevyriešiteľného súdneho sporu a jeho prekvapivých faktov, a tie ho čoraz viac dostávajú do bezvýchodiskovej situácie. Z kultivovaného a úspešného mestského človeka sa tak stáva pomätený divoko žijúci vyvrheľ, samotár žijúci na okraji lesa v pochmúrnom prostredí starého hotela, s pasiou v zbieraní a študovaní húb, zviera vždy konajúce pudovo a inštinktívne, pod vplyvom akejsi drogy. V súvislosti s postavu Ursa je kuriózna jeho ambivalentnosť a napriek všetkým udalostiam aj náš súcit s ním. Očakávame, že Mesiac7 resizesa mu stane niečo zlé a nemôžeme mu pomôcť, no zároveň sme svedkami toho, že zlo je zosobnené v ňom samom.

Bleibtreuovým oponentom je nemecký Arnold Schwarzenegger Jürgen Prochnow (Stratená česť Kataríny Blumovej, Ponorka, Air Force One). Ako sa zdá, ten je ešte šikovnejší než sám Urs a je o dva kroky vpred pred ostatnými. Na jeho bravúrne zahratej Keatonovskej kamennej tvári neodčítame žiadnu emóciu ani makové zrno podozrenia, iba urputnú snahu vyhrať jeho a teda aj Ursov súdny spor, pretože výhra pre neho znamená získanie veľkého bohatstva. Jeho postava je zahalená tajomstvom a režisér nám až do posledných záberov zadržuje informácie týkajúce sa Mesiac3 resizetejto posatvy so zámerom absolútneho vygradovania napätia.

Infúziou napätia je ponurné monochromatické prostredie právnických kancelárií a rušného, smogom zamoreného mesta. Tie sú pre Ursa väzením a jediným miestom voľnosti sa pre neho dočasne stáva les. Temné jaskynné priestory, zahmlené vrcholky stromov a chladné upršané počasie, sú charakteristickými prostriedkami režiséra pre dosiahnutie paranoje, ktorú prežívame spolu s hlavným protagonistom. Symbolická je i analógia právnika a jeho prvé stretnutie v lese s najprv hnedým udržiavaným vlkom. Postupne však pribúdajú hriechy, vražedné myšlienky i skutky a Urs už viac na svojich potulkách lesom stretáva iba Mesiac4 resizeuhľovo čierneho zdivočeného vlka so zradnými žltými očami, ktorý mu odhaľuje najtemnejšie zákutia a rokliny lesa aj jeho ľudskej duše.

Výborné herecké obsadenie, napätím chŕliaci soundtrack a celková čierno-temná atmosféra filmu, sú iba niekoľkými z mnohých faktorov, ktoré robia s tejto snímky hodnotné audiovizuálne dielo. Napriek oneskorenej premiére Temnej strany mesiaca Stephan Rick výrazne upozornil na seba širokú verejnosť našej spoločnosti a my sa môžeme len tešiť na ďalšie filmy jeho scenáristicko-režijnej produkcie.

Mesiac12 resizeTemná strana mesiaca (Die dunkle Seite des Mondes), Nemecko, Luxembursko, 2015
Dĺžka: 97 minút
Réžia: Stephan Rick
Scenár: Catharina Junk, David Marconi, Stephan Rick
Kamera: Stefan Ciupek, Felix Cramer
Strih: Florian Drechsler
Hudba: Gast Waltzing, Jens Grötzschel, Stefan Schulzki
Hrajú: Jürgen Prochnow, Moritz Bleibtreu, Nora von Waldstätten, André Hennicke, Sabine Rossbach, Yves Robert Schaaf, Luc Feit, Doris Schretzmayer , Marco Lorenzini, Ian T. Dickinson, Germain Wagner a ďalší
Distribúcia: Bontonfilm
Premiéra v SR: 5. januára 2017