ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Až na severný pól (Tout en haut du monde)

Hodnotenie filmu podľa čitateľov

ANSP webNa shortliste americkej Akadémie filmových umení a vied s celovečernými animovanými snímkami, odporúčanými na nomináciu na Oscara, je tohto roku až sedem francúzskych filmov, alebo filmov s francúzskou koprodukčnou účasťou. Jedným z nich je Až na severný pól režiséra Rémiho Chayé.

Je o zime, snehu a ľade, ale zďaleka nie je filmom vinaočným. Dcéra ruských šľachticov Saša koncom 19. storočia sníva o ďalekom severe a smúti za milovaným dedkom – polárnikom, ktorý sa nevrátil z expedície na severný pól. Aby zachránila jeho naštrbenú česť, ujde z domova a vydá sa po jeho stopách. V celovečernom animovanom filme francúzskeho filmára Rémiho Chayér Až na severný pól, ktorý do slovenských kín prináša Asociácia slovenských filmových klubov.

Pätnásťročná bojarská dcéra v cárskom Rusku bojuje o česť milované starého otca Oloukina. Polárnik zmizol počas výpravy, ktorej cieľom bolo dosiahnuť severný pól. A s ním aj loď, postavená za cárske peniaze. Kariéristi na cárskom dvore spriadajú intrigy, aby Oloukina pripravili o slávu, zásluhy a cárovu priazeň. Pre Sašu je čistý štít starého otca dôležitejší ako plesy (hoci je debutantka) či klebety kamarátok. Lenže i jej otec – kariérny diplomat so záluskom na post v Taliansku, je pragmatický realista. Teplé miesto je preňho podstatnejšie ako otcova povesť. A tak Saša jednej noci ujde z peterburského paláca s cieľom nájsť dedka, aebo aspoň jeho stratenú loď. Za jej nájdenie vypísal cársky dvor vysokú odmenu. Lenže malé dievča to vo veľkom svete vôbec nemá ľahké.

LWN 4-page-001Adaptácia predlohy autorky scenárov pre viacero televíznych animovaných seriálov Claire Paolettiovej a Patricie Valeixovej (na konte má scenáre krátkych animovaných filmov aj zopár réžií) je dobrodružstvo určené najmä dievčatám. Saša, na prelome medzi dieťaťom a ženou, síce vyrástla v cárskom meste Sankt Petersburg v šľachtickej rodine, no vyznáva detské idealistické hodnoty, ktoré jej vštepil starý otec. Sú v priamom protiklade voči tradičnej úlohe ženy, dcéry a budúcej manželky. Aby ochránila Oloukinovu česť, je schopná tú vlastnú aj zničiť. Lebo čo iné, ako zničenie dobrej povesti znamená pre mladú šľachtičnú útek od rodičov, práca v drsnej veľrybárskej krčme a výprava na lodi s čisto mužskou posádkou do mrazivého neznáma?

Ak sa pýtate, čo motivovalo francúzskych tvorcov k filmu o ruskej šľachtičnej v severných moriach, prečo si nezvolili geograficky i kultúrne bližšiu tému, odpoveď znie: Jules Verne. Až na severný pól síce nie je adaptáciou jeho románu, ale pracuje s toľkými verneovskými motívmi - a s toľkým verneovským nadšením, že nesporne ide o verneovský pastiš. Film je nielen poklonou všetkým Patnásťročným kapitánom, Deťom kapitána Granta, Dvom rokom prázdnin, Krajinám kožušín, Ľadovým sfingám a Michailom Strogovom a ďalším Verneho románom s detskými hrdinami a/alebo odohrávajúcim sa na ľadových pláňach, ale svojrázne odráža aj Verneho zámernú naivitu, čistý radostný optimizmus – a transformuje i jeho vlastný detský pokus o romantický útek na lodi do Indie.

tout-en-haut-du-mondeFrancúzsky animátor a výtvarník Rémi Chayé (nar. 1968) v rôznych pozíciách spolupracoval na cenených filmoch Tajomstvo Kellsu, Ostrov Black Mór, Tajomstvo tety Eleanóry či Obraz. Pôsobil však i pri vzniku veľmi nepodareného digitálne animovaného „komediálneho“ filmu Jamela Debbouzeho Prečo som nezjedol svojho ocka (2015). V tom istom roku 2015 v belgicko-francúzskej koprodukcii debutoval ako režisér celovečerného animovaného filmu Tout en haut du monde. Získal cenu publika na festivale v Annecy a Grand Prix Tokyo Anime Award. Dostal sa i medzi nominácie na prestížnu cenu Annie v kategórii nezávislých celovečerných animovaných snímok. A predovšetkým: vyšiel už na DVD, BD a stiahnuť si ho možno i z rôznych legálnych obchodov na internete. O nelegálnych ani nehovoriac.

Keď sa teda teraz dostáva do našich kín, je to predovšetkým služba fanúšikom, ktorí potrebujú zážitok zo spoločného prežívania v kine. Narúša ho len fakt, že Asociácia slovenských filmových klubov snímku uvádza s českým dabingom a nie v otitulkovanom origináli. Český distributér dával divákom na výber dabing alebo originál s titulkami. Český dabing v slovenskom kine značí, že film je neprístupný deťom do 12 rokov. A tí diváci starší ako 12 rokov, ktorí sa naň do kina vyberú, by zaiste uprednostnili pôvodnú podobu. Nie je nijaký problém dostať sa k nej prostredníctvom obchodov s videom, ale hocako rastú uhlopriečky televíznych obrazoviek i počty kanálov zvukových aparatúr, film skrátka patrí do kina.

LWN 6-page-001Až na severný pól  nie je bežný europudingový animák s ligotavým CGI a módnym 3D. Ako naznačuje autorova filmografia, Chayé je prívržencom bohatej francúzskej tradície klasickej animácie a kráča aj v stopách ceneného írskeho animátora Tomma Moorea (Tajomstvo Kellsu, Pieseň mora). Nebráni sa detským divákom, ale komunikuje najmä s poučenými dospelými, labužníkmi, znalcami. Jeho rozprávanie, hoci by vzhľadom na hlavnú hrdinku mohlo byť intímne a dôverné, si zachováva odstup, ba dokonca až istú odťažitosť.

Nie je Sašiným pohľadom na svet, neusiluje sa presadzovať emancipáciu ale nedrží sa ani v zabehaných koľajach „cesty za vlastnou pravdou a presvedčením“. Scény zo snežnej búrky, v ktorých osamelá Saša, len v sprievode polárneho psa, stretá ľadové medvede i telesné pozostatky starého otca, má až nádych extatickej či mystickej halucinácie, osvietenia, zjavenia vyššej pravdy. No na druhej strane príbehu chýba katarzia, film sa končí vzápätí po vyvrcholení. Autor teda zjavne ráta s kultivovaným divákom, ktorý sa s videným rád hrá vo svojej mysli a predstavivosti, aby si ho pretvoril na svoj obraz.

tout-en-haut-du-monde 4Interpretačnú spoluúčasť publika podporujú aj výtvarné riešenia filmu. Neodrážajú sa od dobových ilustrácií Verneho kníh, no nie sú ani tradičnou animáciou. Nájdeme v nich istý vplyv Tomma Moorea, ale po jeho príznačnom ornamentálnom štýle niet ani stopy. Výtvarné riešenia sú zámerne jednoduché, založené na veľkých ostro ohraničených farebných geometrických plochách. Pozadia pripomínajú reálne zábery, transformované do prostých vektorových grafík. Pred nimi sa pohybujú figúry, zjednodušené na spôsob karikatúry, zbavené väčšiny detailov, napriek tomu schopné vzbudzovať a sprostredkovať emócie. Sú rovnaké ako samotný príbeh i Chayého filmová reč: čisté, puristické až asketické, jednoznačné, oslobodené od všetkých príťaží skrytých významov, symbolov a inotajov. Osekané až na dreň. Alternatíva. Obsahom i formou protiklad animovanej produkcie veľkých filmových štúdií.

Až na severný pól je netradičný, netuctový film. Tak ako jeho hrdinka, kráča svojou vlastnou cestou, nerešpektuje zvyky a pravidlá, všeobecne platné pre animovanú zábavu. Nepodkladá sa publiku prvoplánovosťou, nevnucuje mu svoje názory a predstavy o tom, čo je správne, nič nevysvetľuje, neponižuje sa sladkým gýčom, ale nie je ani samoúčelným experimentom. Rémi Chayé je skrátka autor, o ktorom ešte budeme počuť.

LWN 3-page-001Až na severný pól (Francúzsko-Dánsko 2015)
Tout en haut du monde
81 minút.
Scenár: Claire Paoletti, Patricia Valeix, Fabrice de Costil. Réžia: Rémi Chayé. Výtvarník: Han Jin Kuang, Liane-Cho, Slaven Reese. Strih: Benjamin Massoubre. Hudba: Jonathan Morali. Účinkujú: Christa Théret, Féodor Atkine, Thomas Sagols, Audrey Sable, Rémi Bichet, Loïc Houdré, Gabriel Le Doze, Boris Rehlinger, Delphine Braillo, Rémi Caillebot a ďalší. V českom znení účinkujú: Viktorie Taberyová, Zdeněk Maryška, Zuzana Slavíková, Tomáš Juřička, Jiří Ployhar a ďalší.
Slovenská premiéra 15. decembra 2016
Foto: ASFK
Share/Save/Bookmark