Ázijský filmový festival

Už po dvanásty raz sa v pražskej Lucerne konala Prehliadka ázijského filmu, ako obvykle bola orientovaná na filmy Južnej Kórei, doplnená čínskymi a japonskými ukážkami súčasnej tvorby. Aj keď nejde o reprezentatívnu vzorku, vždy cineastov, orientovaných na východ, poteší. I keď sa to zložito dokazuje, české a slovenské  filmové prostredie je Ázii naklonené a v porovnaní so stredoeurópskymi susedmi by iste v potenciálnej  vedomostnej súťaži na tomto poli  významne uspelo.

Ak pominieme dva tituly, ktoré práve prešli distribúciou, Assassina taiwanského režiséra Hou Hsiao Hsiena a  Komornú  Juhokórejca Park Chan-wooka, najvýznamnejším reprezentantom bol  historický film Doba temna (2016, The Age of the Shadows) Kim Jae-woona, juhokórejský nominant na Oscara. Inšpiroval sa dramatickými okolnosťami odboja voči japonskej okupácii v čase druhej svetovej vojny. Sieť ilegálneho odporu sa sústreďuje okolo majiteľa fotografického štúdia Kim Woo-jina (Gong Yoo). Úlohou policajného dôstojníka Lee Jung-choola (Song Kang-ho) je sledovať a zlikvidovať Kimovu skupinu. Jednako sa mu to nie celkom darí, japonskí nadriadení a spolupracovníci mu nedôverujú a dávajú mu najavo svoju nadradenosť. Policajt sa do svojich sympatií a antipatií voči Japoncom zapletie tak dokonale, že nakoniec odbojárom pomáha. Vrcholnou je scéna vo vlaku, kde inkognito cestuje Kim s kufrom plným VlakdoPusanu resizevýbušnín. Odvážnych odbojárov pochytajú a kruto mučia, asistovať im musí i Jung-chool, ale nakoniec sa ani on väzeniu nevyhne. Kufor s výbušninami nakoniec poslúži veľkolepej  odvete. V žánrovom kine akčných príbehov si juhokórejskí tvorcovia počínajú s profesionálnou zručnosťou, bez zbytočného pátosu a žánrových stereotypov, dokonca so zmyslom pre humor. Ťah na naplnenie diváckych požiadavok je evidentný.

Menej nadšenia vzbudili dva ďalšie juhokórejské tituly – Vlak do Pusanu (2016, Train to Pusan) a animovaná Stanica Soul (2016, Seoul Station), oba vychádzajúce z katastrofického registra agresívnych zombie, ktorí útočia na  nevinných cestujúcich vo vlaku do Pusanu. Cestuje ním so svojou dcérou burzový maklér. Dievčatko vezie za matkou a chráni ju Kvílenie resizepred smrteľným nebezpečenstvom. V jeho animovanom prequeli podobne otec hľadá v Souli svoju dcéru a odohráva sa v ňom všetko, čo od krvavých eskapád útočiaceho davu zombie možno očakávať. Oba režíroval Yeon Sang-ho. Podľa informácii vo festivalovom buletine sa Vlak do Pusanu stal  najnavštevovanejším filmom.
Milovníkom katastrofických hororov iste poskytol napätie mysteriózny film Kvílenie (2016, The Wailing) korejského režiséra Na Hong-jina. Policajti v ňom vyšetrujú záhadné brutálne vraždy. Zjavne súvisia so záhadnou chorobou, z ktorej podzrievajú démonického japonského starca. Film sa premietal na MFF v Cannes a režisér predchádzajúcich hororov Biele mäso (2008, The Chaser) a Žlté more (2010, Yellow Sea) zrejme patrí k sledovaným hviezdam tohto žánru.

Poetickou časťou  tohtoročného programu bola animovaná Červená korytnačka (2016, The Red Turtle) holandského Cervenykorytnacka resizerežiséra Michaela Dudok de Wita, vyrobená v japonsko-francúzskej koprodukcii. Osamelému stroskotancovi na pustom ostrove asistuje rozprávková červená korytnačka. Zabráni mužovi odplávať na plti a z jej panciera sa vynára krásna  mladá žena. Dvojica spolu dovŕši na ostrove spoločný život. Ich dospelý syn odpláva z ostrova a žena sa po mužovej smrti znovu mení na korytnačku. Prienik prírodného a ľudského živlu odkazuje na východné spirituálne tradície a pre našinca film poskytuje chvíľu meditácie nad tichou krásou jednoduchého a múdreho príbehu.

Ukážkou historického žánru je film komerčnej hviezdy čínskeho filmu Feng Xiao-ganga 1942 (2012, Back to 1942). Vo veľkolepej freske popisuje okolnosti hladomoru z roku 1942-1943 v provincii Henan, pri ktorom umreli 3 milióny ľudí. Hladomor bol spôsobený veľkým suchom i dôsledkami vojny s Japonskom. Príbeh sleduje osudy rodiny statkára Fana. So zásobou potravín utekajú z Henanu a členovia rodiny postupne umierajú. O všetko prídu pri útoku japonského vojska a Fan predáva svoju dcéru výmenou za potraviny. Rolu katolíckeho kňaza brata Sima vytvoril jeden z najznámejších súčasných hercov Zhang Hanyu. Do úlohy biskupa Megana obsadil režisér Tima Robbinsa. Feng 1942 resizeXiao-gang sa dotýka i širších historických súvislostí, vo filme sa objavuje vtedajší prezident Čankajšek, vodca nacionalistov, jeho známa manželka Soong Mei-ling, i americký reportér Theodore H. White (Adrian Brody), ktorý prinášal z postihnutých oblastí neradostné správy a jeho reportáže v časopise Time pohnú domáce i americké vlády k pomoci. Film je  pôsobivým obrazom komplikovaného obdobia, keď Čína pod tlakom japonskej hrozby prerušila občiansku vojnu a nacionalisti spolu s Maovými komunistami bojovali proti Japoncom. Scenár filmu vznikol podľa rovnomennej románovej predlohy stáleho spolupracovníka režiséra, spisovateľa Liu Zhenyuna. (Jeho romány Mobil (2002, Cell Phone) i najnovší Nie som Madam Bovaryová (2016,I am Not Madam Bovary) sfilmoval Feng Xiao-gang. Po česky vyšiel tohto roku jeho román Manžela som nezabila.) Feng Xiao-gang týmto filmom 1942 dovršuje historickú trilógiu, zobrazujúcu dramatickú históriu Číny 20. storočia – Hrdinovia vojny (2007, Assembly) a Následky otrasu (2010, Aftershock). Historické filmy majú okrem diváckej príťažlivosti pre naše publikum i nesporný vzdelávací efekt. Pri absencii v školských dejepisných sylabách, orientovaných na euro-atlantické teritóriá,  tak poskytujú živý a sugestívny pohľad do dramatických dejín Číny 20. storočia.