Egon Schiele (Egon Schiele: Tod und Mädchen)

Egon2 resizeRakúsky kontroverzný expresionistický maliar a grafik Egon Schiele (1891 -1918) kedysi poburoval svojimi najmä erotickými obrazmi i spôsobom krátkeho, ale búrlivého života. Dnes je jeho dielo neodmysliteľnou súčasťou dejín výtvarného umenia a životný príbeh inšpiruje filmárov. Najnovšie prichádza do našich kín rakúsko-luxemburgský film Egon Schiele.

Na motívy knihy svojej bývalej manželky a spolupracovníčky Hildy Berger ho s názvom Egon Schiele: Smrť a dievča nakrútil oceňovaný rakúsky filmový a divadelný režisér, scenárista a herec Dieter Berner (1944), ktorý si vo filme aj zahral postavičku čašníka vo variete. Mimochodom, titulného predstaviteľa filmu vraj hľadal režisér vyše roka. Egon7 resizeNakoniec mal však šťastnú ruku. Rakúsky herec, s juhoamerickými - chilskými koreňmi po matke, talentovaný Noah Saavedra (1991) sa pred kamerou síce už mihol, dokonca v jednej „ bondovke“, ale toto bola jeho prvá skutočne veľká filmová úloha. Stvárňuje presvedčivo rozporuplného muža, ktorý je posadnutý predovšetkým kreslením erotických výjavov s mladučkými modelkami, nie už natoľko ich realizáciou v praxi. Pracovitého a nadaného výtvarníka, ale aj arogantného a sebeckého muža, ktorý považuje za samozrejmé, že žena sa mu musí podriadiť bez ohľadu na city či sebaúctu. Navyše, podobne ako jeho partnerky, musel ukázať nielen herecké majstrovstvo, ale neraz aj nahé telo.

Egon3 resizeNahota bola začiatkom dvadsiateho storočia poburujúca. Modelky boli považované za prostitútky. Nečudo, že napríklad predstaviteľky takzvaných “živých obrazov„ vo viedenskom Prátri sa po vystúpení venovali zákazníkom ako v bežnom nevestinci. Schieleho erotické kresby sa na verejnosti označovali prinajmenšom za „nechutné“, zberatelia však za ne dobre platili a on sám tvrdil, že sa nikdy neznižuje k pornu, ale robí umenie. Modelkou z toho obdobia bola napríklad mulatka Moa (Larisa Breidbach), túžiaca po dráhe herečky. S ňou a so skupinou priateľov strávili istý čas v Českom Krumlove, odkiaľ pochádzala jeho matka. Z tohto obdobia sa datujú aj jeho niektoré obrazy prírody, či pokusy o fotografiu.

Egon4 resizeFilmový príbeh rámcujú posledné dni maliara, ktorý koncom prvej svetovej vojny podľahol vo Viednil španielskej chrípke. Jeho sestra Gerti (Maresi Riegner) mu ide s rodinou priniesť úzkoprofilové uhlie a nájde ho v horúčke pri posteli manželky, o ktorej ani netuší, že práve zomiera. Gerti sa snaží zachrániť aspoň brata. Spolu s ním sa vracajú v útržkoch spomienok do jednotlivých období ich minulosti. Pochádzali z rodiny železničiara, ktorý sa zbláznil, spálil všetok majetok a súrodenci sa museli prebíjať životom viac-menej sami. Šesťnásťročná Gerti bola maliarovou oddanou sestrou, priateľkou, gazdinou i múzou. Maľoval jej akty, spávali v tej istej izbe, hrávali sa i v dospelosti s detskou železnicou a ich Egon5 resizevzťah bol na hranici akéhosi platonického incestu. Vlastne jej nikdy neodpustil, že sa proti jeho vôli vydala (ešte pred plnoletosťou) a mala deti s jeho priateľom maliarom, ktorý prestal maľovať.

Druhou rozhodujúcou múzou bola pre neho mladá modelka Wally (výborná rakúska herečka Valerie Pachinger). Zoznámil sa s ňou v ateliéri slávneho Gustava Klimta (Cornelius Obonya), ktorý oceňoval jeho talent. Modelku Wally mu „zapožičal“, dokonca zaplatil za jej prvé sedenie, aby vraj nemusel maľovať deti. Erotické obrazy detí viedli totiž k rečiam o Schieleho sklone k pedofílii a dokonca k udaniu, že zviedol štrnásťročnú školáčku z dobrej rodiny, za čo bol zazknutý. Egon9 resizeSúdne vyšetrovanie nakoniec dokázalo jeho nevinu, ale sudca ho odsúdil za poburovanie a symbolicky spálil jeden z jeho obrazov. Wally sa stala Schieleho životnou láskou, s ktorou plánovali život pri mori v Dalmácii a svojský hold jej vzdal obrazom Smrť a dievča. Pre mužskú povahu a myslenie je však príslovečné, že si vôbec neuvedomil, ako veľmi jej ublížil, keď sa rozhodol z pragmatických dôvodov pre náhlu svadbu s finančne zabezpečenou Edith (Maria Jung), hoci predtým flirtoval s jej sestrou, a Wally ponúkol miesto stálej tajnej milenky.
Zaujímavé sú scény, v ktorých zohráva nemalú úlohu veľké Egon8 resizezrkadlo, pred ktorým si Schiele skúša najvhodnejšie a neveľmi prirodzené pózy, prípadne ho využíva pri maľovaní samotnom. Egon Schiele vo svojej dobe poburoval. Nielen puritánov. Ani v dnešnej dobe, keď človek žasne, čo všetko vidíme „v priamom prenose“ však nepôsobí protagonista najsympatickejšie. To je však už iná, zdá sa, že večne aktuálna téma rozdielneho vnímania sveta očami muža a očami ženy.

Film Egon Schiele kultivovaným, i keď nie príliš originálnym Egon resize„skladačkovým“ spôsobom, približuje život a dielo muža, o ktorom by vzdelaný človek mal vedieť nielen preto, že sa jeho obrazy dražia za milióny. Druhá vec je, nakoľko osloví širšiu verejnosť, ktorá o svete výtvarného umenia možno nič netuší. Distribútéri však, ktovie prečo, rezignovali na názov slávneho obrazu, ktorého vznik a premenovanie patrí k najsilnejším scénam filmu, a považovali za údernejšie ponechať v titule iba meno výtvarníka. Hoci ten originálny titul mal v sebe okrem faktografie aj niečo lákajúce a zároveň metaforické.

Egon12 resizeEgon Schiele (Egon Schiele: Tod und Mädchen), Rakúsko, Luxembursko, 2016
Dĺžka: 109 minút
Réžia: Dieter Berner