ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Prvý kontakt (Arrrival)

Hodnotenie filmu podľa čitateľov

Kontakt5 resizeZačnem trochu odboku. Nový film kanadského režisérskeho zázraku Denisa Villeneuva Prvý kontakt je adaptáciou krátkej poviedky amerického spisovateľa science fiction literatúry Teda Chianga Story of your life (1998). Tá vyšla v Čechách v roku 2011 spolu s ďalšími spisovateľovými poviedkami v zbierke Příbehy vašeho života (v origináli, vydanom v roku 2002, Stories of your life and others).

V dobe, keď pri každej návšteve ľubovoľného kníhkupectva tvorí štvrtinu tovaru populárna kniha Dievča vo vlaku, nesporne preto, že máme v kinách jej adaptáciu, by bolo pochopiteľné, ak by sa na pultoch objavila aj reedícia vypredanej Chiangovej knihy. Podobne, ako sa tak udialo prednedávnom s Marťanom Andyho Weira, alebo v roku Kontakt6 resize2002 s Minority report Philipa K. Dicka. Bohužiaľ, sa tak nestalo a dôvody sú pre mňa podobne nepochopiteľné, ako je pre hrdinku adaptácie Story of your life pod názvom Prvý kontakt Louise spočiatku nepochopiteľná reč mimozemšťanov. Najmä v dobe, keď sú jednotlivé druhy umenia medzi sebou tak pevne komerčne prepojené a tvorcovia sa snažia vyťažiť z jednej látky na viacerých frontoch. K poviedke som sa tak musel dopracovať neželanou cestou.

Krátke poviedky nebývajú príliš jednoduchým materiálom pre celovečerné filmové adaptácie, skôr si tvorcovia v takomto prípade vypožičajú ústrednú dejovú linku a obohatia ju o pôvodné dejové linky vedľajšie. Alebo sa, ako v prípade Spielbergovho Minority report (2002), inšpirujú iba základnou myšlienkou a vymyslia príbeh úplne nový. Podobne na poli sci-fi postupoval aj Alex Proyas v Ja, robot (2004). Scenárista Eric Kontakt12 resizeHeisserer však nešiel cestou písania "na motívy", ale scenár poňal ako adaptáciu poviedky. Ich východzia situácia je rovnaká: Na Zemi, respektíve tesne nad jej povrchom, pristanú na rôznych častiach planéty mimozemské lode oválneho tvaru. Reč mimozemšťanov je natoľko odlišná, že je potrebné na jej dekódovanie prizvať lingvistické špičky z celého sveta. V Spojených štátoch amerických toto privilégium dostane sympatická profesorka lingvistiky Louise Banks (Amy Adams) a fyzik Ian Donnelly (Jeremy Renner). To všetko pod dohľadom armádneho generála Webera (Forest Whitaker). Pricháza k prvému kontaktu a divák spoločne s hlavnými hrdinami spoznáva neobvyklý vzhľad mimozemskej rasy, pripomínajúci chobotnice, prípadne kmeň stromu s jeho koreňmi. Kontakt2 resizeMimozemšťania sú nazývaní (aj v poviedke) heptapodmi. Začína sa skúmanie spôsobu ich vyjadrovania, najmä za účelom získania odpovede na tú najzákladnejšiu otázku zo všetkých "prečo ste tu?" Čo na tejto vedeckej misii zistí smrťou dcéry zdecimovaná Louise o mimozemšťanoch, samej sebe a ako sa to prejaví v jej a našom vnímaní sveta?

Vďaka reklamnej kampani a veľkému "hajpu" nie je tajomstvom, že základnou témou Prvého kontaktu je komunikácia. Villeneuve s ňou pracuje podobne citlivo a filmársky vyspelo, ako s ďalšími nemenej dôležitými témami a motívmi filmu. Neschopnosť porozumieť niekomu inému je rozložená od úrovne medzigalaktickej, cez globálnu medzi politikmi všetkých mimozemšťanmi "okupovaných" krajín až po Kontakt7 resizetú najdôležitejšiu, čiže vzťahovú na úrovni rodiny. V interpretácii môžeme zájsť ešte ďalej a nájsť potrebu komunikovať s vidinou dosiahnutia spoločného cieľa aj na poli vedy. Lingvista si neporadí bez fyzika a fyzik si neporadí bez lingvistu. Osobne vidím zreteľnú komunikačnú paralelu aj medzi prózou a jej filmovým stvárnením. Film sa totiž od nej vo viacerých bodoch odlišuje, mnohé scény sú naopak kópiami celých dialógov z predlohy, ako napríklad kúzelná historka o kapitánovi Cookovi na austrálskom pobreží v 18. storočí. Chiang sa snaží logicky objasniť spôsob myslenia mimozemšťanov na základe exaktnej fyzikálnej a lingvistickej vedy a dosahuje tým patričný efekt čitateľského prekvapenia a Kontakt resizenajmä dôveryhodnosti. Vedecké vysvetľovanie tvorí spoločne s paralelnými Louisinými flashbackmi s dcérou základ textu. Naopak scenár sa vyhýba natoľko podrobnému ozrejmovaniu zložitej syntaxe mimozemského písma a fermatovho princípu a kompletne vynecháva motív hlasového prejavu návštevníkov z predlohy. Film sa totiž vyjadruje najmä obrazom a Heisserer sa zrejme rozhodol vzdať sa doslovnosti v prospech Villeneuvovej inteligentnej filmovej reči. Základnú otázku, prečo sme dostali túto vzácnu návštevu, poviedka necháva otvorenú, scenár, ale práve v základnej dejovej línii, nachádza priestor pre opútanie sa od predlohy a predkladanie vlastných riešení a myšlienok. Osobne mi na konci filmu chýbal Louisin komentár, ktorý v Kontakt8 resizepoviedke mnohé osvetľuje. Tým sa dostávam k onej komunikácii na úrovni predloha-adaptácia. Znalosť predlohy objasňuje niektoré nedopovedané a nevyjasnené myšlienky a motívy vo filme, vzbudzujúce možno miernu frustráciu z nedopovedanosti. Naopak film predostiera v určitých ohľadoch nový pohľad na vec, aktualizuje tému komunikácie do súčasnosti a zároveň dokáže suverénne vytvoriť dojem nadčasového a hlboko filozofického diela. Pokiaľ majú poviedka a film niektoré viac menej objektívne nedostatky, ich fúziou vzniká dokonalé, geniálne dielo science fiction žánru.

Niet pochýb o tom, že okrem Villeneuva zlízne najviac smotany (už sa tak za oceánom dlhšie deje) Amy Adams vo svojej Kontakt3 resizezatiaľ životnej úlohe. Jej postavu, konfrontovanú s javmi presahujúce naše chápanie, možno porovnať s viacerými hlavnými postavami sci-fi filmov posledných rokov, riešiacich rodinné a osobné krízy. Graham Hess zo Shyamalanových Znamení (2002), alebo Joseph Cooper z Nolanového Interstellar (2014) prechádzajú nezvratnou premenou a na konci musia zásadne prehodnocovať predchádzajúce udalosti v nových súvislostiach. Podobne, ako divák. Musia sa podobne ako Louise v určitom momente správne rozhodnúť, pričom na premyslenie im ostávajú iba okamihy. To, čo zistia, navždy zmení ich život a občas možno aj celý svet. Villeneuve sa s týmto "momentom M" Kontakt11 resizevysporiadal pravdepodobne najelegantnejšie, pretože naňho neupriamuje toľko pozornosti a neskĺzne k pátosu. Prvý kontakt sa možno na prvý pohľad javí ako banálna sci-fi historka, hodná spracovania v seriáli typu Black mirror, pod povrchom toho sa však skrýva omnoho viac a niekedy treba hľadať skutočne hlboko. Na záver iba skonštatujem, že Prvý kontakt sa javí v porovnaní s tematicky podobným Interstellar minimálne ako rovnako kvalitné sci-fi, mne je však (zatiaľ) Nolanov opus srdcu o chlp bližší.

Kontakt9 resizePrvý kontakt (Arrrival) USA, 2016
Dĺžka: 116 minút
Réžia: Denis Villeneuve
Scenár: Eric Heisserer
Kamera: Bradford Young
Strih: Joe Walker
Hudba: Jóhann Jóhannsson
Hrajú: Amy Adams, Jeremy Renner, Forest Whitaker, Michael Stuhlbarg, Tzi Ma, Mark O'Brien, Joe Cobden, Russell Yuen, Nathaly Thibault, Pat Kiely, Julian Casey, Larry Day, Shawn Campbell a ďalší
Distribúcia: ITAfilm
Premiéra v SR: 10. novembra 2016
Foto: ITAfilm

Share/Save/Bookmark