Snowden

Snowden15 resizeNajnovší film oscarového režisera Olivera Stonea Snowden nemohol prísť do distribúcie vo vhodnejšom čase. Po prvé je svojou témou výsostne aktuálny a po druhé, konkrétne hrdina snímky, už kontroverznejší ani byť nemôže. Aspoň bude o čom uvažovať, diskutovať...

Nikto nepochybuje o profesionalite tohto tvorcu, držiteľa troch Oscarov. Filmy ako Čata, Narodený 4. júla, J.F.K., Wall Street, Takí normálni zabijaci patri k tomu najlepšiemu čo v americkej produkcii vzniklo. V ostanom čase sa však Oliver Stone venuje výlučne politike, a to kritike americkej parlamentnej demokracie, žiaľ, jednostranne. Priťahujú ho ľavicoví diktátori ako Castro, Hugo Chávez, dokonca aj Stalin a iní. Preto sa nemôžeme čudovať, že využil príležitosť nakrútiť Snowden7 resizefilm o Edwardovi Snowdenovi,  ktorého jedna strana považuje za zradcu, druhá za hrdinu. Povezme si hneď na začiatku film Snowden je režijnej stránke profesionálne dobre nakrútený film, veľa mu niet čo vytknúť. Čo je však diskutabilné je názor tvorcu na tohto, svojim spôsobom komplikovaného, záhadami zahaleného človeka. Pre Stonea je to jednoznačne hrdina. A práve to je sporné.

Recenzent by mal písať o filme, ale bez objasnenia politického pozadia, najmä toho akú lavínu Snowden svojim činom spustil, sa nedá snímka hodnotiť. Celé sa vlastne to začalo aférou Snowden2 resizeWikiLeaks, keď šéfredaktor webového serveru , Austrálčan  Julian Assange (1971), zverejnil tajné dokumenty, najmä z USA, ktoré sa týkali vojny v Afganistane, Iraku a tiež diplomatických úradov USA. Assangeovi prezident Ekvádoru udelil azyl a odvtedy sa od roku 2012 skrýva na ekvádorskom veľvyslanectve v Londýne. Švédi ho stíhajú za znásilnenie, Američania a ostatní za vyzradenie štátnych tajomstiev. Ešte celkom nedoznela aféra WikiLeaks  a už v roku 2013, keď novinári denníka Guardian, na základe dokumentov od Edwarda Snowdena (1983) o sledovacích aktivitách NSA a britskej Government Communications Headquarters, spôsobili ešte väčší rozruch a zdesenie. V podstate odpočúvali celý svet, vrátane Číny. Z Hongkongu, kde dokumenty odovzdal, Snowden4 resizeodletel do Moskvy a požiadal o azyl. Dostal ho, žije tam so svojou priateľkou a pracuje v oblasti IT. Toľko fakty. Odvtedy nikde nič nie je už sväté – uverejňuje sa hlava-nehlava. A všade, nielen v USA. Tajné služby akoby už neboli tajné, ale verejné, obávaná FBI a CIA sa ukazuje ako spolok neschopných, nikto neverí nikomu a ničomu, všetko prenikne na verejnosť. A teraz sa všetci traste. Aby však nevzniklo nedorozumenie, nechcem sa zastávať vlád, ktoré ututlávajú svoje aféry, ničia životy iných, o ich svinstvách by verejnosť mala vedieť. Otázne je len, či je skutočne nutné Snowden5 resizecelosvetovo zverejniť, lepšie slovo je vytárať, všetko. A k tomu títo dvaja prispeli plným priehrštím. Otázkou teda ostáva: sú to hrdinovia, alebo avanturisti, schopní urobiť všetko, aby upútali na seba pozornosť, bez uvažovania, čo tým spôsobia? A presne možnosť voľby, rozhodnúť sa z morálneho hľadiska pre jednu z možností, filmu chýba.

Snímka Snowden, hovorí o mužovi, ktorý sa postavil proti porušovaniu základných občianskych slobôd a upozorňujem, že čokoľvek prezradím, nebude nič o čom by ste už nevedeli. Ed je od prvého momentu je sympatický, ťažko znáša vojenský dril a keď si opätovane zlomí nohu, prepustia ho z armády. Vzdelanie neukončil, vraj pre rodinné problémy, je to navyše epileptik, čo dlho tají, ale čo sa týka počítačov je geniálny, a tak nič nestojí v Snowden10 resizeceste, aby pracoval raz pre CIA, raz pre NSA. Robí to s nadšením, presvedčený, že slúži svojej vlasti. No, keď zistí, že americké bezpečnostné služby masívne odpočúvajú celý svet, rozhodne sa  informácie zverejniť. Riskuje, že svoju životnú lásku, amatérsku fotografku Lindsay Mills, už nikdy neuvidí, odcestuje do Hongkongu, aby tam odovzdal dokumenty novinárom  Guardianu. V hongkongskom hoteli im vyrozpráva svoj životný príbeh, ale najmä motívy, ako sa zástancovi štátnej politiky, hrdého na to, že je Američan, otvoria očí a začne pochybovať. Vyzradí najtajnejšie štátne tajomstvá vo viere, že pomáha svojej vlasti. Inteligentnému Snowdenovoi, čo on nespochybniteľne je, presne toto neverím. Neverím, že nevie, že celý svet obráti hore nohami. Neverím, že si neuvedomuje, že domov sa už Snowden11 resizevrátiť nemôže. Neverím dokonca ani to, že jeho motívy pramenili z lásky k vlasti. Možno skutočnú pravdu sa nedozvieme nikdy. Fakt je len to, že ho všetci odmietli, ale pritúlili ho Rusi, kde dodnes šťastne žije.

Ako som už spomenula po režijnej stránke je film nekritizovateľný i keď určitému klišé sa nevyhol ani skúsený Stone. K dobrému výsledku vo veľkej miere prispeli aj herecké výkony. Úlohu Edwarda Snowdena zveril Josephovi Gordonovi – Levittovi, o čom možno rozhodla aj do očú bijúca fyzická podoba so skutočným Edom. Keď sa v závere objaví skutočný Snowden chvíľu trvá kým vám to dôjde. Herec sugestívne zdôraznil najmä Snowdenove handicapy, fyzické nedostatky i epileptické záchvaty, citlivú povahu, najmä trochu limonádovo Snowden9 resizepoňatý vzťah k Lindsey, ktorá v nemalej miere prispela k jeho premene. Shailene Woodley mu dobre nahrávala. Jej Lindsay je predovšetkým obetavá a milujúca žena. Rada by veľa vedela, ale je si vedomá toho, že sa nemá vypytovať. Vie, že žije so špiónom, nekomentuje to, prijíma to ako fakt. Jej vzťah je príliš silný na to, aby si ho prílišnou zvedavosťou pokazila. Edovi odpustí takmer všetko. Ideálny partnerka pre takéhoto človeka. Možno až príliš. Celkove herecké obsadenie je perfektné.  Mimoriadne vynikne ešte Rhys Ifan v úlohe Corbina O´Briana ako Edov nadriadený v CIA. V istých momentoch je jeho postava až démonická a keď sa uvažuje o tom, kto by mal dostať cenu za vedľajšiu rolu, tak Ifan by bol dobrý adept. Experta počítačových systémov si na malej ploche s chuťou zahral Nicolas Cage. Novinárske trio Laura Poitras (Melissa Snowden8 resizeLeo), Glenn Greenwald (Zachary Quinto) a Ewen MacAskill (Tom Wilkinson) svojimi výkonmi vhodne doplnili dusnú atmosféru preberania tajných správ. Za zmienku ešte stojí  Timothy Olyphant ako CIA agent v Ženeve a Anatoly Kucherena ako ruský diplomat.

Snowden je teda ako film, odmysliac si všetky pre a proti, prijateľný, miestami aj sugestívny. O čo je však sugestívnejší o to je nebezpečnejší. Nebezpečný v tom zmysle, že obhajuje neobhájiteľné, porušuje a diskvalifikuje základy morálky, no nenahrádza ju novými. Búra zaužívané pravidlá, ale neponúkne nové. Snímku však treba vidieť a odpovedať si na otázku: Je Snowden hrdina alebo zradca? Možno oboje, rozhodne však nie len jedno.
Snowden resizeSnowden, USA, Nemecko, Francúzsko, 2016
Dĺžka: 134 minút
Réžia: Oliver Stone
Scenár: Kieran Fitzgerald, Oliver Stone
Kamera: Anthony Dod Mantle
Strih: Alex Marquez, Lee Percy
Hudba: Craig Armstrong, Adam Peters
Hrajú: Joseph Gordon-Levitt, Shailene Woodley, Melissa Leo, Zachary Quinto, Tom Wilkinson, Logan Marshall-Green, Scott Eastwood, Nicolas Cage, Timothy Olyphant, Ben Schnetzer, Rhys Ifans, Joely Richardson, Jaymes Butler, Michael Benz a ďalší
Premiéra v SR: 10. novembra 2016