Sedem statočných (The Magnificent Seven)

Sedem5 resizeČo viac ešte napísať k filmu, ktorí všetci videli, o ktorom bolo napísané úplne všetko, vrátane zákulisných "drbov" ohľadom rivality dvoch kohútov na jednom smetisku: Brynnera a McQueena, ktorý je k videniu v televízii raz za pol roka už od prvej televíznej premiéry? Rozhodne treba vyzdvihnúť nápad organizátorov Projektu 100 zaradiť tento nesmrteľný western Sedem statočných do svojho programu.

Možno to znie paradoxne, keďže film je veľmi ľahko zohnateľný, ale myslím si, že práve generácia, vyrastajúca na podobne staromódnych klasických veľkých príbehoch ocení možnosť (konečne) vidieť svoju srdcovku na veľkom Sedem10 resizeplátne. Podobne, ako sme mali túto možnosť minulý rok v prípade Kubrickovej 2001: Vesmírnej odysey a dávnejšie aj Kurosawových Siedmych samurajov. Nepredpokladám, že súčasný Fuquov "remake pre násťročných" má za úlohu prilákať do kín staršie publikum pre možnosť porovnávania ani upozorniť mladé publikum na vyše polstoročie starý film. Rovnako, ako asi nebude zámerom Projektu 100 zarobiť peniaze práve na takmer zhodnom termíne premiér oboch filmov s totožným názvom a rovnakým námetom.

To, čo by mohlo byť ešte dnes zaujímavé napísať o Siedmych Sedem6 resizestatočných nebude porovnanie s aktualizovanou verziou, alebo opätovné vyzdvihovanie jeho osvedčených kvalít. V texte predstavím režiséra Johna Sturgesa, pozadie vzniku diela a ďalej v skratke upozorním na princíp sujetových zmien, súvisiacich s prepracovaním originálnej japonskej verzie, nakrútenej pod taktovkou legendárneho Akiru Kurosawu v roku 1954 pod názvom Sedem samurajov. Možno vám bude následne Sturgesov film srdcu ešte bližší. Že by ho snáď niekto nemal rád a niekto nepoznal notoricky známy dej, sa ani neodvážim špekulovať....

Sedem3 resizeJohn Sturhges sa preslávil  ako vynachádzavý a novátorský režisér, so schopnosťou výborne využiť širokouhlý formát. Rovnako ako Kurosawa (štúdio Tohó) dokázal svoj talent v rámci veľkých štúdií (začínal v RKO, neskôr pôsobil v United artist a MGM, jedným z jeho mentorov bol režisér William Wyler) uplatniť a zo svojej filmovej reči urobiť trademark, priťahujúci pozornosť divákov aj kritikov. Jeho filmy sa vyznačujú uvrhovaním jednoduchých, tvrdých, ale úprimných mužov do ťažkých životných situácií, kde musia prekonávať množstvo ťažko zdolateľných prekážok. Taký je aj jeho remake Siedmych samurajov zasadený do westernového, respektíve mexického prostredia amerického Západu druhej polovice devätnásteho Sedem7 resizestoročia. V ňom sa výrazne preukazuje ďalší režisérov obľúbený prístup, práca s viacerými postavami ako členmi jednej skupiny, ktorá v podstate predstavuje hlavnú postavu filmu. Tak je to aj v legendárnom Veľkom úteku (1963) a osobitom pohľade na udalosti okolo legendami opradeného šerifa Wyatta Earpa, Prestrelka pri OK Coral (1957). Podarilo sa mu nájsť takpovediac zlatý stred medzi umením a zábavou, čo  ocenil aj jeho veľký fanúšik Kurosawa, ktorý mu venoval za Siedmych statočných (1960) samurajský meč. John Sturges počas svojej plodnej kariéry rád nakrúcal s výraznými mužskými hereckými osobnosťami. V jeho filmoch sa objavili Spencer Tracy (Čierny Sedem2 resizedeň v Black rock /1955/, Starec a more /1958/), Kirk Douglas (Prestrelka u OK Corall, Posledný vlak z Gun Hill /1959/) a traja „statoční a utekajúci“ z filmov Sedem statočných a Veľký útek, ktorý je pravdepodobne Sturgasovým režisérskym vrcholom, Steve McQueen, James Coburn a napokon Charles Bronson, ktorý ako jediný účinkoval v troch režisérových snímkach. Obsadil ho aj do atypického, pomalého spagetti westernu Valdézove kone (1973).

Film Sedem samurajov ovplyvnil mnohých amerických režisérov. V Hollywoode nastala vojna ohľadom práv na jeho adaptovanie. Ako prvý získal práva na remake scenárista Lou Morheim a do projektu bol časom zainteresovaný aj Yul Brynner. Ten spoločne s producentom Walterom Mirischom začal projekt rozbiehať a Brynner sa rozhodol, že stvárni Sedem9 resizeústrednú postavu Chrisa. Mirisch oslovil scenáristu Williama Robertsa a režiséra Johna Sturgessa ako úspešného tvorcu westernov. Spoločne sa dohodli na nakrúcaní v širokouhlom farebnom formáte v Durangu v USA a Mexiku. Sturgesa na origináli zaujal najmä príbeh, jednotlivé charaktery postáv a emocionálne rezonujúci záver. Páčila sa mu myšlienka o bývalých pištoľníkoch, ktorí si sú vedomí, že majú svoje dni slávy za sebou a nikomu na nich nezáleží a nikto im nedôveruje. Svoj význam na záujme sfilmovať originál mal aj fakt, že Kurosawov film vychádzal z westernového sujetu a typu postáv, a tak jeho transformácia do „pôvodného" prostredia bola iba otázkou času. Netreba pritom zabúdať, že začiatkom 60. rokov nebolo zďaleka zvykom pretáčať cudzie Sedem3 resizefilmy do americkej podoby, ako sme toho svedkami posledné desaťročia, kde je v týchto prípadoch neraz jediným motivačným faktorom zisk.

Kurosawa bol výrazne ovplyvnený divadlom Nó a držal sa jeho pravidla trojdielnej štruktúry príbehu. Dobrý scenár prirovnával k symfónii, a ten k Siedmym samurajom napísal s ďalšími dvoma scenáristami, pretože sa domnieval, že tak scenár neostane jednostranným, ale dostanete aspoň tri rôzne pohľady. Jednotlivé časti trvajú približne hodinu. Prvá sa odohráva väčšinou mimo dediny a zaoberá sa najímaním samurajov. Druhá predstavuje rozvíjajúce sa vzťahy vnútri dediny a výcvik roľníkov. Tretia smeruje neodkladne k Sedem4 resizerozhodujúcemu boju a je výrazne akčná. Sedem samurajov sa tak delí akoby na tri samostatné, takmer celovečerné filmy. Ako film o bezbranných roľníkoch, ktorí zohnali adekvátnych ochrancov ich života na vidieku. Ako komediálnu a milostnú drámu o postupne rozvíjajúcich  vzťahoch medzi dvoma sociálne odlišnými skupinami. Ako akčný dobrodružný film o ochrane dediny.

Scenárista Siedmych statočných William Roberts musel mať na zreteli fakt, že cieľová skupina Siedmych statočných bola kultúrne odlišná. Pri spomenutom sujete originálu si stačí vymeniť 16. storočie za 19., Japonsko za Mexiko, zbojníkov za mexických banditov, šermiarov za pištoľníkov. Priamočiarosť Sedem11 resizedeja musí zostať zachovaná, pretože – podobne ako napríklad v prípade ďalšieho remaku Kurosawovho diela Pre hrsť dolárov –  by zásahy do kostry filmu mohli zmiasť i rozčarovať divákov oboznámených so žánrovými konvenciami. Úspech tohto transferu umožnila predovšetkým fabulačná kompatibilita samurajského filmu a westernu. Pri sledovaní oboch filmov máme pocit, že ich protagonisti sa riadia podobnými nepísanými morálnymi zásadami, že ich chovanie prirodzene vychádza z prostredia, v ktorom musia dennodenne existovať, a to aj v prípade, že historická skutočnosť mohla byť výrazne odlišná.

Sedem12 resizeVýraznejších zmien sa dočkalo Sedem statočných až na poli postáv, vnímania prostredia a jeho snímania a priebehu akčných sekvencií. K tým dramaturgickým by som zaradil expozíciu filmu, ktorá sa výrazne skrátila a zameriava sa čisto na rýchle spoznanie základných charakteristických čŕt jednotlivých statočných. Na ich verbovanie sa neminulo veľa filmového času, bolo treba sa rýchlo presunúť na miesto deja a diváka tak čo najrýchlejšie upovedomiť o tom, čo sa odohrá v záverečných fázach filmu. Sedem statočných rozhodne vďaka tomuto prístupu scenáristu, berúceho na zreteľ odlišnosti medzi „východným" a „západným" divákom, nie je filmom troch výrazne odlišných samostatných častí. Sturgesov počin je pevne zovretou, kompaktnou, dynamickou a zhutnenou alternatívou originálneho filmu.

Sedem8 resizeZa podobnú úvahu by stálo aj porovnanie jednotlivých postáv, posun v ich charakteroch a činoch, avšak v rámci textu, určeného na odporučenie filmu pre potenciálneho návštevníka kina nie je na to priestor. Určite ale treba spomenúť aspoň geniálneho Eliho Walacha v úlohe banditu Calveru, pretože ten dostal oproti anonymnému japonskému vodcovi bandy omnoho viac priestoru. Verte, že dôslednejšie porovnanie za to stojí a po návšteve kina a po x-tom zhliadnutí filmu odporúčam z tohto dôvodu venovať svoj čas aj originálu a následne tak uznať ďalšie skryté dôkazy inteligencie oboch legendárnych režisérov.

Sedem resizeSedem statočných (The Magnificent Seven), USA, 1960
Dĺžka: 128 minút
Réžia: John Strurges
Scenár: William Roberts, Walter Bernstein, Walter Newman
Kamera: Charles Lang
Strih: Ferris Webster
Hudba: Elmer Bernstein
Hrajú: Yul Brynner, Steve McQueen, Charles Bronson, James Coburn, Robert Vaughn, Brad Dexter, Horst Buchholz, Eli Wallach, Vladimir Sokoloff, Whit Bissell, John A. Alonzo, Victor French, Val Avery, Rosenda Monteros, Bing Russell, Joseph Ruskin, Rico Alaniz, Alex Montoya, Enrique Lucero, Larry Duran, Valentin de Vargas, Jorge Martínez de Hoyos a ďalší
Premiéra v SR:  10. novembra 2016