ISSN 1339-4762

2percenta

Reklamný prúžok

Toni Erdmann

Hodnotenie filmu podľa čitateľov

Toni resizeNa tohtoročnom festivfale v Cannes bol favoritom na Zlatú palmu nemecko-rakúsky koprodukčný film Toni Erdmann režisérky Maren Ade. Od  medzinárodnej poroty nedostal nijakú cenu, ale ako oškodné mu dala cenu porota FIPRESCI. Veľkú cenu FIPRECI, za ktorú každoročne hlasujú všetci členovia tejto medzinárodnej organizácie a odovzdáva sa už tradične na festivale v San Sebastiane, ju opäť získal. Navyše je snímka nominovaná za Nemecko na Oscara v kategórii cudzojazyčný film. Maren Ade môže byť spokojná. Film slávnostne otvorí dnes (24.10.) tretí Be2Can.

Maren Ade (1976) nemá za sebou veľa filmov. Toni Erdmann je v poradí jej tretí celovečerný film. Študovala produkciu a komunikácia, potom réžiu na Vysokej filmovej a televíznej škole v Mníchove. V roku 2001 založila s Janine Toni12-jpg resizeJackowskou produkčnú spoločnosť Komplizen Film a nakrútila svoj absolvenstský celovečerný film Pre stromy nevidieť les (Der Wald 2003). Všimli si ho v Sundance a získal Zvlášnu cenu poroty. S druhým filmom tiež neobišla na sucho. Za herecký výkon v snímke Všetci ostatní (Alle anderen 2009) ocenili na Berlinale ex aequo Strieborným medveďom herečku Birgit  Minichmayer. Maren Ade je zároveň aj scenáristkou svojich filmom a vo veľkej miere sa venuje aj produkcii.

Do deja  filmu Tony Erdmann vpadneme in medias res – bez titulkov, hudby, ignorujúc všetky filmové finesy a predsa hneď diváka zaujme. Zaujme predovšetkým preto, lebo je to problém Toni13 resizednešného uponáhľaného sveta, v ktorom ľudia kvôli kariére, zarábaniu stále viac a viac  peňazí, zabudnú žiť. A to nie je po chuti učiteľovi na penzii, Winfriedovi, ktorý so svojou rozvedenou manželkou vychádza napodiv veľmi korektne. Nezabúda ani na svoju matku a nadovšetko mu je blízky jeho slepý pes. Winfried (Peter Simonischek) je tak trochu čudák, má rád humor, robí si žarty zo všetkého a jeho životný pocit je pozitívny. Akoby od rodiny celkom odpadla až chorobná workholička dcéra Ines (Sandra Hüller). Momentálne pracuje v Bukurešti, je úspešná, ale jej súkromný život nestojí za nič. Keď Winfrieda opustí milovaný psík, rozhodne sa vycestovať do Rumunska a zistiť, ako vlastne jeho drahý potomok žije. No Toni3 resizeveľkú radosť z toho, čo zistil, nemá. Ich vzťah je navyše vlažný, Ines sa otec akosi odcudzil, ťažko hľadajú spoločnú reč. Keď otec navyše zistí, že  jeho tridsaťročnej úspešnej, ale nie šťastnej dcére, uteká život medzi prstami, rozhodne sa to zmeniť. Odcestuje a vráti sa ako vymyslený Toni Erdmann – s mohutnou čiernou parochňou, falošnými zubami – a vydáva sa raz nemeckého veľvyslanca, raz za životného kouča, prosto mení profesie, aby čo najviac znepríjemnil život svojej ratolesti. Takto žiť predsa nemôže. Neustále sa okolo nej motá, objaví sa v najnevhodnejšej chvíli, strpčuje jej život, ako sa len dá. Povedzme si však na rovinu od momentu, keď vstúpi penzista na scénu ako Toni Erdmann, snímka naberá dych, humor a Toni2 resizemnoho zvratov – čakaných i nečakaných. Myslím si, že druhej polovice vďačí film za úspech. Režisérka a scenáristka v jednej osobe si dala záležať aj na pikantných a nečakaných situáciách. Originálny a neopakovateľný je najmä narodeninový večierok, ktorý prekročí všetky medze i očakávania. Práva v tomto momente si cez smiech uvedomíme, že aby sme sa pohli ďalej a uvedomili si čo je v živote skutočne dôležité musíme nazrieť až na samé dno svojho ja. Bez duševného striptízu nevieme vlastne o sebe nič. Nahovárame si veci, klameme a podvádzame vo všetkom vlastne len seba. To Toni Erdmann pozná, zažil a skúsil na vlastnej koži a práve k tomu, kým nie je neskoro, chce donútiť aj svoju dcéru Ines.

Scenár je vynikajúco napísaný, réžia je odvedená dôsledne a s Toni4 resizeľahkosťou, ale predsa len film stojí a padá na hereckých výkonoch.  Maren Ade vedela koho osloviť a komu zveriť dve hlavnú úlohy. Najväčšia zodpovednosť ležala na pleciach rakúskeho herca Petra Schimonischeka. Premena z detinského dôchodcu na nevypočítateľného  obstarožného bonvivána je úžasná. Rakúsky herec, známy z mnohých televíznych filmov, si dal záležať na vyhratí všetkých odtieňov komplikovanej osobnosti svojho hrdinu. Zahral postavu bravúrne (lepšie slovo mi nenapadá), neustále sa menil, dotváral postavu, čo bolo o to ťažšie, že je na scéne takmer neustále. Stále prekvapuje novými finesami, a tak ako mení Toni9 resizesvoj vzhľad tak mení aj svoj charakter. Skutočne plnohodnotný herecký výkon aký málokedy vidíme. Bola by som však veľmi nespravodlivá keby som jedným dychom nedodala, že Sandra Hüller bola dôstojnou protihráčkou a nebola v jeho tieni. Vynikajúco mu nahrávala, menila sa počas jeho početných kúskov a provokácii, z workholičky na normálneho človeka. Ženy, ktorá si konečne uvedomí, že milenec nestojí za reč, práca ju síce teší, do istej miery napĺňa, ale zbytočne preháňa  svoju až servilnosť k nadriadeným, ktorí ani nevedia čo všetko pre nich robí. Jej vzbure a poľudšteniu veríme, otázkou však Toni10 resizeostáva dokedy jej to vydrží. Dúfajme, že poučenie od svojrázneho otecka si na celý život vzala k srdcu. Obaja herci odviedli svoju prácu excelentne a aj vďaka ním má snímka celosvetový ohlas.

Film Toni Erdmann je zábavný a smutný zároveň. Zábavný preto, že s neuveriteľnou ľahkosťou a humorom rozpráva o vážnych veciach – o rodinných vzťahoch, rodičovskej láske a v neposlednom rade o uponáhľanom svete, v ktorom niet čas na vydýchnutie. Svete mobilných telefónov, modernej techniky, z Toni5 resizektorého sa vytratila len taká maličkosť ako je ľudskosť, úprimné city a umenie žiť plnohodnotný život. Smutný preto, že na to, aby sme si to uvedomili musí nám vstúpiť do života svojrázny postavička ako Toni Erdmann, rozkrútiť kolotoč bizarných, neuveriteľných situácii, aby sme videli klady, ale aj zápory súčasného sveta. Že nám síce erupcia mobilných technológií uľahčí život je neodškriepiteľné, ale v niečom nás aj ochudobňuje. Nájsť rovnováhu, zdá sa, nebude také jednoduché. Je to výzva, s ktorou sa všetci musíme vyrovnať. Totiž nájsť kompromis, skôr rovnováhu v sebe samom, aby sme v tomto virvare nezabudli žiť. To je ústrednou  témou tohto vydareného  filmu, v ktorom sa všetci nájdeme.

Toni11 resizeToni Erdmann, Nemecko, Rakúsko, 2016
Dĺžka: 163 minút
Réžia: Maren Ade
Scenár: Maren Ade
Kamera: Patrick Orth
Strih: Heike Parplies
Hrajú:Peter Simonischek, Sandra Hüller, Lucy Russell, Vlad Ivanov, Hadewych Minis, Trystan Pütter, Ingrid Bisu, Radu Banzaru, Thomas Loibl, Michael Wittenborn, Alexandru Papadopol, Hans Löw, Nicolas Wackerbarth, Ruth Reinecke, Jürg Löw a ďalší
Distribúcia: Film Europe
Premiéra v SR: 27. októbra 2016
Foto: Film Europe


Share/Save/Bookmark