Októbrové číslo časopisu Film.sk

Obalkaoktober2016 resizeV októbri sa do slovenských kín dostáva rozmanitá zostava nových slovenských filmov. Okrem štyroch premiér domácich titulov sa aktuálne v kinách premieta aj pásmo siedmich častí obľúbeného animovaného seriálu Mimi & Líza a v prehliadke Projekt 100 sa k divákom dostáva aj dokumentárny film 5 October slovenského kameramana a fotografa Martina Kollara. V rozhovore hovorí nielen o svojom debute, ale aj o princípoch svojej práce.

Martin Kollar je vo svete úspešný slovenský fotograf, pre ktorého je práca na filme skôr koníčkom. Svoj režijný debut 5 October, vo svetovej premiére uvedený na MFF v Rotterdame, nakrútil o svojom bratovi, ktorý čaká na dôležitú operáciu. Prináša v ňom príbeh o hľadaní miesta na svete a o tom, aké je ťažké opäť si nájsť domov. V rozhovore hovorí o svojej práci nielen na tomto filme, ale aj o svojom prístupe k realite, o rozdieloch medzi filmom a fotografiou, či o spolupráci s režisérom Petrom Kerekesom a ďalšími dokumentaristami. Súčasťou októbrového čísla je aj nová rubrika Okno do sveta. Podľa slov šéfredaktora časopisu Daniela Bernáta „v nej chceme predstavovať špeciálne slovenských tvorcov pôsobiacich vo svete“. Prvým respondentom rubriky je kameraman Ivan Ábel, ktorý žije v New Yorku a pôsobí v oblasti filmu, reklamy a hudobných videoklipov, na ktorých spolupracoval aj s renomovaným režisérom Michelom Gondrym.

Okrem dokumentárneho filmu 5 October budú mať tento mesiac premiéru až štyri slovenské a koprodukčné filmy. Film režisérskej dvojice Lucia a Petr Kleinovci Svobodovci Pirko spracúva spoločensky aktuálnu tému. Zobrazuje príbeh osemnásťročného dievčaťa, ktoré sa po odchode z detského domova stane obeťou pasákov. Tento realistický film je inšpirovaný skutočnými osudmi zneužívaných dievčat. Na plátna vstúpia aj dva dokumenty. Finále, ktoré o niekdajších a súčasných vrcholových futbalistoch nakrútili v tvorivom tandeme Palo Korec a Dušan Milko, približuje, ako žijú bývalí československí reprezentanti, ktorí sa v roku 1976 stali majstrami Európy. Dokument Tatry, nový príbeh v réžii Michala Romea Dvořáka je zasa príbehom ľudí z tatranských osád, cez ktorých sa autor  snaží nielen zachytiť atmosféru súčasných Tatier, ale aj podať správu o jednej generácii Tatrancov. Zostavu slovenských filmov dopĺňa minoritná slovenská komédia na tému medziľudských a partnerských vzťahov Bezva ženská na krku režiséra Tomáša Hoffmana a k divákom sa dostáva aj séria siedmich častí animovaného seriálu o nerozlučných kamarátkach Mimi & Líza.

Téma aktuálneho čísla sa venuje uvádzaniu slovenských filmov s titulkami pre sluchovo a audiokomentárom pre zrakovo postihnutých. Vychádza z faktu, že aktuálny zákon o audiovízii ukladá distribútorom slovenských audiovizuálnych diel aj povinnosť zabezpečiť ich pri verejnom šírení titulkami pre nepočujúcich a hlasovým komentovaním pre nevidiacich. Časopis skúma, ako sa táto povinnosť odzrkadľuje v praxi a prináša aj pohľad zástupcov združení zatupujúcich zdravotne znevýhodnených divákov. Čitateľom približujeme tiež projekt Dokument na kolesách, ktorý je neformálnou iniciatívou pedagógov a študentov FTF VŠMU a jeho snahou je priniesť do škôl kvalitné autorské dokumenty. V októbri jeho pilotný ročník otvoril dokument Mira Rema Cooltúra. Časopis ďalej predstavuje pripravovaný cyklus Očami filmových spravodajcov, ktorý od novembra v Kine Lumiere pripravuje filmový dramaturg a publicista Rudolf Urc. Prostredníctvom filmových týždenníkov v ňom chce divákom pripomenúť zaujímavé a dôležité témy z histórie. V ohlasoch sa vraciame na 11. MFF Cinematik v Piešťanoch a reflektujeme aj dokumentárny cyklus Fetiše televízie, ktorý pri príležitosti svojho 60. výročia vysielala počas troch mesiacov RTVS.

V sérii recenzií publikujeme hodnotenia troch filmov, nechýbajú medzi nimi ani aktuálne premiéry slovenských a koprodukčných filmov z predchádzajúceho mesiaca. Teoretik popkultúry Juraj Malíček sa v recenzii na svojrázny celovečerný debut Smrteľné historky, zložený z troch poviedok, už renomovaného animátora a aktuálne aj scenáristu a režiséra Jana Bubeníčka, sústredil predovšetkým na fakt, ako dokáže presskit na podporu propagácie filmu ovplyvniť vnímanie a celkový názor na film. Český filmový publicista Radovan Holub recenzuje nový dokumentárny film Pavla Barabáša Sloboda pod nákladom o tatranských vysokohorských nosičoch. Film je podľa neho poctou zanikajúcemu povolaniu a zároveň spomienkou na minulosť. Recenzie domácich filmov dopĺňa hodnotenie aktuálnej snímky Nicolasa Windinga Refna Neon Demon, v ktorej dánsky režisér opustil svety mužského násilia a odvážne vykročil tam, kde je hybnou silou krása, aby ju odhalil v jej vyprázdnenej krutosti.

V pravidelných rubrikách si záujemcovia prečítajú aj to, na čom pracujú scenárista a spisovateľ Peter Balko, dokumentarista Erik Praus a producenti Zuzana Chadimová a Branislav Chlpík. V rubrike Moje obľúbené slovenské filmy tie „svoje“ vyberá hudobník a architekt Vlado Vizár a aktuálnej otázke filmových námetov slovenských dokumentaristov sa v rubrike Myslím si venuje filmový publicista Jaroslav Hochel. Nepravidelná rubrika Ako ďalej, absolvent? predstavuje Jakuba Medveckého, absolventa Ateliéru scenáristickej tvorby FTF VŠMU.